Revisie remklauw voorkant V70 classic

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M_Bruinsma
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 21.08.2006 - 19:24
Locatie: Nieuwegein

Hallo beste medeforummers,

Enige tijd geleden was een van mij remklauwen "vastgelopen" dit was het gevolg van een gescheurde stofhoes. Hier een korte beschrijving hoe je deze zelf kan reviseren.

Benodigdheden (beide remklauwen voorzijde)

1. 2x revisieset tbv. remklauw (artnr. volgt)
2. Remmenvet (tube €12,95 bij de autospeciaalzaak)
3. Kopervet (zakje €1,00 bij de autospeciaalzaak)
4. Setje spuitbussen in de kleur van je auto (€15,95 bij je dealert)
5. Loctite (8€ bij de autospeciaalzaak)
6. Spuitbus primer (€4,95 bij de autospeciaalzaak)
7. 2 velletjes waterproof 1500 schuurpapier (€3,00 bij de autospeciaalzaak)
8. Krik + wielmoersleutel + assteun
9. Inbussleutel 7
10. Ratelset (het liefst ook een set steek-ringsleutels)
11. Div. tangetjes
12. Afwasbak ("tupper....e")
13. 1M slang Ø 7mm (om te ontluchten)
13. Remvloeistof DOT5 (weet niet meer wat dat kost, denk €20)
14. Bus WD40 (€3,50 bij de autospeciaalzaak)
15. Stuk extra stevig schilderfolie (€3,50 bij de bouwmarkt)
16. Bus remmenreiniger (€7,95 bij de autospeciaalzaak)

Deze revisie is in 6 uur uit te voeren. Beide kanten moet in 7 uur ook wel kunnen (ruim)

Bezint eer ge begint!! Je gaat werken aan een van de belangrijkste (veiligheids) onderdelen van de auto, houdt daar gedurende de hele revisie rekening mee!

Om te beginnen zet je de auto op een veilige plek waar bij je aan de te werken kant min 1,5 meter "werkruimte" houdt.

Draai de wielbouten een slag los, zet de auto op de handrem,
Krik de auto op en verwijder je wiel, ruim dit even op om in de weglliggen te voorkomen,
Zet een assteun onder de auto voor je eigen & je auto's veiligheid,
Maak een sopje aan en maak je remklauw schoon (minder viezigheid)
Draai afhankelijk van de kant waar je werkt het stuur helemaal die kant op,
Maak nu de remklauw los van het zadel, dit doe je door op de dopjes achter deze rubbertjes te verwijderen en vervolgens met inbussleutel 7 de 2 bouten los te draaien.

Afbeelding

Haal de remblokken weg, en maak deze vast schoon met wat remmenreiniger. leg ze nu even weg.
Leg nu het schildersfolie op straat onder de gehele voorkant van de auto.
Vervolgens vraag je iemand om de klauw boven de afwasbak te houden met de rubbers naar BOVEN!! Vertel hem of haar dat ie de vingers absoluut niet tegen de remzuiger houdt, deze kan er nl met kracht uitkomen wanneer je de volgende stap niet met beleid uitvoert!!
Ga de auto in en heel zachtjes remmen. na een poosje komt de remzuiger er dan uit floepen, vergezeld van wat remvloeistof nu draai je de remslang los (sleuten 11 uit mijn hoofd).
De klauw is nu los, maak deze ook schoon met remmenreiniger en leg deze even weg.
Maak nu het zadel van de klauw los (ALLEEN INDIEN JE DE KLAUWEN WILT SPUITEN) Deze zit met 2 bouten en wat Loctite vast.

Alles is nu los en dus tijd voor koffie!

De volgende paar stappen zijn ALLEEN voor de mensen die de klauwen willen spuiten!

Maak de klauw en het zadel goed schoon en haal alle rubbertjes en het ontluchtingsventiel weg.
Indien mogelijk is het het makkelijkst om de klauw & zadel naar een straalbedrijf te brengen om aldaar in 5min alle roest te laten verwijderen (ik deed dit opeen zonnige zondagmiddag en heb het met een boor + staalborstelring gedaan) Dit laatste vergt wel enige fantasie want men moet de remklauw ergens op vast zetten... Ik heb hiervoor een bankschroef gebruikt. Uurtje met beschermbril op gestaan en dit is dan het resultaat!!

Afbeelding


Vervolgens nog een keer goed ontvetten en draai een bout in de aansluitingen van het ontluchtingsventiel & remleiding.

Na het in de primer zetten kun je tijdens het wachten alvast beginnen met de remzuiger.(zie verderop)
2 lagen primer zetten en een uurtje wachten zie hier,

Afbeelding


Vervolgens 2 lagen kleur + 2 lagen blanke lak uurtje wachten en viola!

Afbeelding

Nu de klauw totaal gespoten is kunnen lekker een pilske drinken en verder met de revisie!

We gaan nu de remzuiger opknappen, soms is dit niet nodig, soms wel (bij mij alleen bij degene die vastzat) Zie hier mijn oude zuiger

Afbeelding

Deze gaan eerst rustig schoonmaken. Ik heb mn accuboor gepakt met zo'n staalborstelcup<-- ?? (zo'n kommetje stalen sprietten met een steeltje eraan) Ik had er toevallig een die precies in de zuiger past waardoor die mooi meedraaide met de accuboor!! (dat scheelt een hoop kramp in de handjes!!)
Schuurspons met jif in overvloed in de hand en draaien maar!! Na een poosje beide kanten op gedraaid te hebben word ie al errug mooi en glad!
Vervolgens doe je hetzelfde maar dan met schuurpapier korrel 1500 (wel nat maken) dit om de zuiger weer mooi glad te maken!

Ik moet eerlijkheidsgetrouw bekennen dat ik vergeten ben om een foto te maken van de "nieuwe" zuiger.... jaja ik werd enthousiast!

Nu is de zuiger ook weer klaar voor montage!

Maak nu de 2 rubbertjes schoon en smeer deze in met een klein beetje remmenvet (glijden ze makkelijk terug in de klauw & ziet er mooi uit)
Pak nu de klauw en smeer het binnengedeelte dunnetjes in met remmenvet, smeer ook de rubberren ring die in de klauw hoort dunnetjes in.
Monteer de ring in de klauw.
Druk nu met beleid de zuiger terug in de klauw.

Nu komt het lastigste (niet zo moeilijk, maar veel geduld is gewenst)

Pak de stofhoes en smeer deze ook dunnetjes in met remmenvet. monteer deze nu weer aan de klauw en de zuiger. dit lukte mij pas na een ruim kwartier van prutsen.

Monteer ook het ontluchtingsventiel weer op z'n plek en de operatie is bijna af! zie hier,

Afbeelding

Nu kunnen we dus de hele handel weer gaan monteren aan de auto!

Eerst het zadel, doe een dun lijntje Loctite aan allebei de bouten van het zadel en schroef deze vast,

Afbeelding

ps. nog geen nieuwe schijven nee, pas over 10.000km, maar ze liggen al wel klaar had ze gekocht voor het geval dat. Maar deze waren nog goed genoeg)
ps. de rare feloranje gloed is gekomen door extreme hitteontwikkeling!!

De remblokken kunnen er weer in gelegd worden (voor het oog heb ik het buitenste blokje ook maar even meegespoten)
De klauw kan nu ook weer gemonteerd worden!

als alles weer vast zit gaan we de boel ontluchten, dit kan je het best met z'n 2en doen.
Draai ontluchtingsventiel 2 slagen los en druk het slangetje erop laat je maatje cq. vriendin erbij blijven, terwijl jij de remvloeistof gaat bijvullen.
als reservoir vol zit ff dop erop en remmen(pendaal zakt erg ver weg dit een paar keer doen en dan weer even bijvullenna een poosje (of gelijk) komt er remvloeistof uit het ventiel. laat dit dan dichtdraaien. rem nog een paar keer goed en kijk of er nog bijgevuld moet worden.

Na een paar keer echt hard op de rem gestaan te hebben nog een keer ontluchten.
Het wiel kan nu weer gemonteerd worden,

Afbeelding

Nadat ook het wiel weer goed zit een stukje "proefrijden" uiteraard voorzichtig!!! SCHRIK NIET want de eerste paar km's is er nogal wat rookontwikkeling vanuit de wielkasten!!!

Ik heb na een km of 10 een aantal stevige remtests gedaan. Dit om een en ander te controleren op goede werking! Ook heb ik bij thuiskomst weer ontlucht (was niet nodig, maar ik wil graag zekerheid) en het remvloeistofpeil Gecontroleerd.

Nu weer genieten geblazen!!

Klaar!!! =D> =D> =D>

Mocht iemand na het lezen van dit topic nog vragen hebben, stuur dan even een PB :)

Greetzz Maarten
MY06 S80 D5 >200pk & >450nm 190.300km &
MY90 V70 2,5D 388.750km
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”