De winter komt er weer aan en ik ga dus weer mijn zomerbanden wisselen voor winterbanden (leaseauto). Nu moet ik mijn banden bij euromaster laten wisselen. De zomerbanden zijn de Pirelli P Zero Rosso in de maat 245/40 zr18. Dat zijn echt top banden! Pirelli heeft een hele goeie winterband maar bij euromaster verkopen ze geen Pirelli. Op mijn vorige V70 had ik Goodyear Ultragrip wat ik persoonlijk erg fijne banden vond. Goeie grip, ook op een natte weg maar ook op sneeuw. Bovendien een erg stille band.
Wie heeft er ervaring met winterbanden van een ander merk dan Goodyear? Let wel, ze worden gemonteerd op de velg dus niet op een stale velg in een andere maat.
Welke winterbanden?
- MDA
- 5th Gear member
De beste die ik tot nu toe heb gehad waren Michelin Alpin... Nu heb ik Vredestein Snowtrac, en die zijn in sneeuw prima, maar in regen wat minder, en een beetje lawaaierig...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 4th Gear member
Ok, thanks, die komen inderdaad goed uit de testen. Het is best een beetje puzzelen want veel banden kun je niet in de juiste maat krijgen.
Maar dan zal het dus of de Pilot Alpin worden of de Goodyear Ultragrip. Heb de vraag ook bij auromaster neergelegd, kijken waar zij mee komen.
Maar dan zal het dus of de Pilot Alpin worden of de Goodyear Ultragrip. Heb de vraag ook bij auromaster neergelegd, kijken waar zij mee komen.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
-
- 5th Gear member
ik ben ook tevreden over de goodyear ultragrip, ik rij ze nu al 2 seizoenen onder de 440 diesel. ik voel me veilig en kan lekker mijn gewone rijgedrag behouden.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- C 30 T5
- 4th Gear member
Met winterbanden is goedkoop duurkoop ,ga voor de michelin zou ik zeggen langere levensduur en minder geluid.
En let op, in de wintersport landen moet je om in aanmerking te komen voor een winterband minimaal 4 MM profiel hebben , heb je dit niet is het gelijk aan een zomerband. En als ze onder de grens zitten, en je rijdt de winterbanden "op" in de zomer, is het fijn dat deze weinig geluid maken.
En let op, in de wintersport landen moet je om in aanmerking te komen voor een winterband minimaal 4 MM profiel hebben , heb je dit niet is het gelijk aan een zomerband. En als ze onder de grens zitten, en je rijdt de winterbanden "op" in de zomer, is het fijn dat deze weinig geluid maken.
-
- 4th Gear member
De Goodyears zijn niet bepaald goedkoop C 30 T5! Deze banden komen ook erg goed uit de tests. Overigens blonken Michelins vroeger uit in weinig slijtage. Dat kwam omdat de band erg hard was. Dat heeft echter niet zo'n goed effect op de geluidsproductie. Maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Helaas kan ik zelf niet kiezen....
Maar door de bandenmaat is de keuze wel beperkt tot een aantal goede banden.
Helaas kan ik zelf niet kiezen....

- rovinge
- 2nd Gear member
Ik heb de laatste jaar met Michelin Pilot Alpin banden gereden (V70 2.5TAWD) waar het me erg is tegengevallen met nat wegdek.
Veel overstuur in scherpe bochten naar links (bijv. mini-rotondes) met een wat hogere snelheid, wat ik niet heb met zomerbanden in vergelijkbare omstandigheden. De V70 schoof dan echt over de voorbanden.
Het was zelfs zó erg dat ik ze bij Volvo naar de ophanging heb laten kijken (was niks mis mee) en heb zelf nog met bandenspanning voor en achter zitten spelen (hielp ook niet).
Tja met sneeuw doen ze het goed...., maar dat is maar 5 dagen per jaar inclusief Wintersport.
Ik ben nu van mening dat zomerbanden het beter doen op nat wegdek dan de winterbanden die ik tot nu toe gehad heb, ook bij lagere temperaturen (tegen nul).
De winterbanden zijn nu "op", dus vandaag maar 's de dealer gevraagd wat voor 'n beter alternatief hij heeft ipv. de Michelins. Hij raadde nu de Vredestein Snowtrac 2 aan.
Roel
Veel overstuur in scherpe bochten naar links (bijv. mini-rotondes) met een wat hogere snelheid, wat ik niet heb met zomerbanden in vergelijkbare omstandigheden. De V70 schoof dan echt over de voorbanden.
Het was zelfs zó erg dat ik ze bij Volvo naar de ophanging heb laten kijken (was niks mis mee) en heb zelf nog met bandenspanning voor en achter zitten spelen (hielp ook niet).
Tja met sneeuw doen ze het goed...., maar dat is maar 5 dagen per jaar inclusief Wintersport.
Ik ben nu van mening dat zomerbanden het beter doen op nat wegdek dan de winterbanden die ik tot nu toe gehad heb, ook bij lagere temperaturen (tegen nul).
De winterbanden zijn nu "op", dus vandaag maar 's de dealer gevraagd wat voor 'n beter alternatief hij heeft ipv. de Michelins. Hij raadde nu de Vredestein Snowtrac 2 aan.
Roel
MY2005 V70 2.5T AWD 245pk, Summum Silver Metallic, Xenons, RICA
MY2009 V70 T6 AWD 315pk, Summum Ice White Solid, Xenons, Polestar
MY2016 Ifor Williams 2pk, Silver Metallic
MY2009 V70 T6 AWD 315pk, Summum Ice White Solid, Xenons, Polestar
MY2016 Ifor Williams 2pk, Silver Metallic
- C 30 T5
- 4th Gear member
Met goedkoop bedoel ik uiteraad niet de merk banden maar meer de banden die de plaatselijke banden "boer" aanbied als huismerk. Daar zijn zulke dingen als afglijden in bochten en geen grip met nat weer nog velemalen erger.
-
- 4th Gear member
Ok, mijn Goodyear Ultragrip's deden het juist veel beter met regen dan mijn zomerbanden!
Misschien toch maar weer proberen of ik de Goodyears kan krijgen......
Misschien toch maar weer proberen of ik de Goodyears kan krijgen......
-
- Starter
Wat je beschrijft is onderstuur, overstuur is het uitbreken van de achterkant. Onderstuur wordt veelal veroorzaakt door een te hoge ingangsnelheid en te snelle stuurbeweging waardoor al het gewicht op het buitenste (voor) wiel komt. Iedere band heeft een zgn. peakload, wat inhoud de maximale grip in relatie tot de massa op de band en bijbehorende sliphoek. Overschrijd je die peakload dan verlies je snel grip wat resulteert in onderstuur. Bij een zwaardere auto zal dit relatief sneller het geval zijn, ik heb meerdere verhalen gehoord over de combinatie V70 en Michelin.rovinge schreef:Ik heb de laatste jaar met Michelin Pilot Alpin banden gereden (V70 2.5TAWD) waar het me erg is tegengevallen met nat wegdek.
.....
Winterbanden zijn gemaakt voor voorwaartse tractie (acceleratie en remmen) dit wordt met name verkregen uit profiel en niet uit (interne) frictie van het rubber zoals bij een zomerband. Vandaar dat je veel meer profilering (lamellen) ziet. Deze werken in een bocht als afschuifvlakken waardoor je veel sneller zult glijden. De remweg wordt echter enorm verkort.
-
- Starter
Graag gedaan, als je er echt meer van wilt weten dan is dit interessant leesvoer, de friction circle theorie. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen op het circuit.
http://www.geocities.com/prohibition_us/friction.html
http://www.geocities.com/prohibition_us/friction.html
- henkor
- 1st Gear member
Ik heb nu al twee jaar de Dunlop's wintersport 3D onder m'n V50 en ben er erg tevreden over. Zijn erg stiol en de grip is super, helemaal op sneeuw en glad wegdek.
Volvo V50 T5 Momentum Leder - Sapphire Black - Januari 2005
- Achterspoiler, Regensensor, High.Perf. Sound, Parrot 3200 carkit - Afneembare trekhaak
- Achterspoiler, Regensensor, High.Perf. Sound, Parrot 3200 carkit - Afneembare trekhaak
-
- 4th Gear member
Ben net terug van de wintersport in Italie. Onderweg veel sneeuw gehad. Winterbanden zijn echt super! Ze maken wel meer herrie dan de zomerbanden maar niets dan lof over de banden!
- biadman
- 4th Gear member
heb sinds zaterdag vredestein snowtrack 2 onder de auto hangen, wereld van verschil met zomerbanden! maken wel iets meer geluid, maar de grip is vele malen beter!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers