hallo ik heb een sissend probleem onder de kap.
vorige week maandag ochtend dat ik met mijn volvo weer naar het werk moest had mijn accu andere plannen.
de startmotor draaide 3x rond en stopte,accu leeg :angryfire:
dan maar de de xt (motor) brrrrr.
zaterdag andere accu geregeld en er in gezet en start weer perfect.
terug gekomen van een lange testrit hoor ik een gesis onder de kap.
bij nader onderzoek blijkt het gesis uit de accu tekomen??!
wat kan hier de oorzaak van zijn?
sissende accu
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
en dan wel gedestileerd of gedeminiraliseerd water. Niet te hoog bijvullen want dan kan ie overkoken en dat is ook niet goed!! Wij houden voor accu's van hefftruck's aan 1cm boven de platen tot max aan de bruggen...
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Heb je een nieuwe accu gekocht of ook weer een gebruikte gepakt. Want dan vermoed ik ook dat je spanningsregelaar het begeven heeft. Kun je makkelijk meten, laat de motor 3000 toeren draaien en zet een voltmeter op de accu, als deze meer dan 14,8 aangeeft dan is de spanningsregelaar kapoet.bart1111111112 schreef:hallo ik heb een sissend probleem onder de kap.
vorige week maandag ochtend dat ik met mijn volvo weer naar het werk moest had mijn accu andere plannen.
de startmotor draaide 3x rond en stopte,accu leeg :angryfire:
dan maar de de xt (motor) brrrrr.
zaterdag andere accu geregeld en er in gezet en start weer perfect.
terug gekomen van een lange testrit hoor ik een gesis onder de kap.
bij nader onderzoek blijkt het gesis uit de accu tekomen??!
wat kan hier de oorzaak van zijn?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Is er enig voordeel aan die accu's die zichzelf onderhouden of wat dat ook mag betekenen. Lijkt me toch niet. Net als met ruitenwissers die denken te weten wanneer ze niet meer goed zijn. Dan wordt dat stickertje geel. Die kun je ieder half jaar wegsmijten. Koop die soort ook niet meer, moet geen stickertje opzitten.
Die accu heeft hetzelfde, staat op groen. Verdwijnt die kleur is die niet meer goed. Zit zeker mechanisme ingebouwd dat de accu over 5 jaar weggesmeten kan worden.
Die accu heeft hetzelfde, staat op groen. Verdwijnt die kleur is die niet meer goed. Zit zeker mechanisme ingebouwd dat de accu over 5 jaar weggesmeten kan worden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
net effe de multiemeter er bij gepakt,bij 3000 rpm 18,8 volt. ::(
dus spanningsregelaar stuk?!!
heeft iemand er nog een spanningsregelaar op de plank liggen?
de accu was niet nieuw maar een goede gebruikte onderhoudsvrij accu.
ondanks het gesis werk hij nog prima.
p.s is de spanningsregelaar een los ding of zit hij bij de dynamo in.
dus spanningsregelaar stuk?!!
heeft iemand er nog een spanningsregelaar op de plank liggen?
de accu was niet nieuw maar een goede gebruikte onderhoudsvrij accu.
ondanks het gesis werk hij nog prima.

p.s is de spanningsregelaar een los ding of zit hij bij de dynamo in.
- dave145
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 17.10.2008 - 15:59
Hoi,,
Als een accu sist betekent dat hij aan het koken is ,, kijk daarom altijd na wat je laat spanning is en of die andere accu wel goed is (ook nieuwe kunnen stuk zijn,, je weet niet hoe lang ze in het magazijn heebben gestaan),,
Het hoeft niet altijd aan je dynamo of spannings regelaar teliggen, kij ook goed of er geen overgangs weerstanden zijn zoals slechte + of - kabels en de aan sluit punten op accu dynamo en ALLE massal kabels (-).
succes en laat ff weten hoe het afloopt
dave
ps: onderhouds vrij je accu betekent alleen maar dat je ze niet hoeft en kan bij vullen , dat groene lampje is een zuur weger van die cel waar hij boven zit ,, al hij zwart is en je beweegt de accu zal je zien dat hij weer groen aan geeft,, laat altijd je accu testen bij een garage die heeft de juiste meter,, en kan je meer vertellen over hoeveel procent die accu nog leveren kan......
Als een accu sist betekent dat hij aan het koken is ,, kijk daarom altijd na wat je laat spanning is en of die andere accu wel goed is (ook nieuwe kunnen stuk zijn,, je weet niet hoe lang ze in het magazijn heebben gestaan),,
Het hoeft niet altijd aan je dynamo of spannings regelaar teliggen, kij ook goed of er geen overgangs weerstanden zijn zoals slechte + of - kabels en de aan sluit punten op accu dynamo en ALLE massal kabels (-).
succes en laat ff weten hoe het afloopt
dave
ps: onderhouds vrij je accu betekent alleen maar dat je ze niet hoeft en kan bij vullen , dat groene lampje is een zuur weger van die cel waar hij boven zit ,, al hij zwart is en je beweegt de accu zal je zien dat hij weer groen aan geeft,, laat altijd je accu testen bij een garage die heeft de juiste meter,, en kan je meer vertellen over hoeveel procent die accu nog leveren kan......
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Bij de 200 serie zit hij los gemonteerd op de dynamo of met een draadverbinding vanaf de dynamo naar het binnenscherm in een kastje.bart1111111112 schreef:net effe de multiemeter er bij gepakt,bij 3000 rpm 18,8 volt. ::(
p.s is de spanningsregelaar een los ding of zit hij bij de dynamo in.
Als de regelaar op het binnenscherm zit kun je deze evt. ook laten vervallen en de nieuwe meteen op de dynamo monteren (ben je gelijk van dat roestige kastje af


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Voor alle duidelijkheid, onderhoudsvrije accus bestaan niet. Ze worden wel zo verkocht maar meestal kleeft er op de bovenkant van zo'n accu een grote stikker. Als je die wegdoet zie je dezelfde zes dopjes zitten als bij een gewone accu; Laat je dus niets wijsmaken, doe die stikker weg en vul bij indien nodig. Je zal je "onderhoudsvrije" accu er veel plezier mee doen
jos244245 schreef:Onderhoudsvrije accu's hoef en kun je niet bijvullen met water.
Dus daar heb je geen omkijken naar![]()
Die groen of rood indicatie op de accu is niet erg betrouwbaar heb ik al ervaren.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Dit klopt, de accu's van BMW schijnen ook onderhoudsvrij te zijn. Echter zit er onder de bmw stickers gewoon 6 mooie dopjes.imker schreef:Voor alle duidelijkheid, onderhoudsvrije accus bestaan niet. Ze worden wel zo verkocht maar meestal kleeft er op de bovenkant van zo'n accu een grote stikker. Als je die wegdoet zie je dezelfde zes dopjes zitten als bij een gewone accu; Laat je dus niets wijsmaken, doe die stikker weg en vul bij indien nodig. Je zal je "onderhoudsvrije" accu er veel plezier mee doenjos244245 schreef:Onderhoudsvrije accu's hoef en kun je niet bijvullen met water.
Dus daar heb je geen omkijken naar![]()
Die groen of rood indicatie op de accu is niet erg betrouwbaar heb ik al ervaren.
Groet,
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Kijk goed na of de accu, nu die dus gekookt is, geen accuzuur heeft gemorst. Als dat zo is heel goed verwijderen met veel water, anders rot binnenkort je accu door de accubak heen. De accu zal je helaas ook moeten vervangen. Doordat hij heet is geworden trekken de loodplaten krom en levert hij niet genoeg vermogen meer.
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
net bij nordicar geweest een nieuwe spanningsregelaar gehaald.(23 euro dat valt weer mee
)
thuis meteen er in gezet 15min werk,stekkertje uit de oude en weer in de nieuwe vast schroeven en klaar.
nog effe gemeten 13.5 volt,dat moet goed zijn.
de sissende accu is nu ook weer rustig,en werkt nog prima dus die mag blijven.
ik zal wel morgen kijken onder de sticker of ik hem kan bijvullen.

thuis meteen er in gezet 15min werk,stekkertje uit de oude en weer in de nieuwe vast schroeven en klaar.
nog effe gemeten 13.5 volt,dat moet goed zijn.
de sissende accu is nu ook weer rustig,en werkt nog prima dus die mag blijven.
ik zal wel morgen kijken onder de sticker of ik hem kan bijvullen.