beste banden voor of achter

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

Henkvdz schreef:
cornelis schreef:Gewoon 5 goede banden met genoeg profiel, dan speelt dit probleem niet.
mee eens
ja, na elke rit een stel nieuwe monteren, nog beter.....

kijk, ook rondom nieuwe banden hebben de gewoonte te slijten, voor meestal sneller dan achter (aandrijving/remmen/sturen)stel dat je wacht tot de voorbanden de 2 mm bereiken, en achter heb je bv nog 5 mm, dan moet je toch een keus maken en we waren het er al over eens dat je dan de nieuwe banden achter monteert en de deels gesleten banden voor;
je kan er ook voor kiezen om de banden steeds te wisselen zodat je voor en achter gelijktijdig op 2 mm eindigt; is de minste optie want 2 mm is vooral achter echt te weinig.

dus vroeg of laat heb je altijd met dit "probleem" te maken dan wel er rekening mee te houden
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Kan mij volledig vinden in de mening van Battlecruiser S80 in deze.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

945i schreef:Kan mij volledig vinden in de mening van Battlecruiser S80 in deze.
Ik schaar mij achter ps-amazon in deze.
Een auto die over de voorwielen begint te glijden is voor de gemiddelde rijder stukken beter te controleren dan eentje die met de kont begint te glijden.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
cornelis
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.12.2006 - 15:16

ps-amazone, ik ben het helemaal niet eens met jou. Rondom plus reserve met voldoende profiel, daar zijn we het over het algemeen mee eens. Niet het wachten totdat je 2 mm over hebt, voor achter of in je kofferbak.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

cornelis schreef:ps-amazone, ik ben het helemaal niet eens met jou. Rondom plus reserve met voldoende profiel, daar zijn we het over het algemeen mee eens. Niet het wachten totdat je 2 mm over hebt, voor achter of in je kofferbak.
je dwaalt af; de vraag was of (als je de keus moet maken) je de beste banden voor of achter moet monteren; ik heb getracht uit te leggen waarom de beste banden achterop moeten;

of je wilt doorrijden tot 2 mm is een heel ander verhaal en moet iedereen zelf maar beslissen, zolang achter maar de meeste mm's zitten; een reserveband doet in mijn verhaal niet mee want een beetje moderne auto heeft geen volwaardig reservewiel meer....

enne....het is amazon zonder e, met e is een juffrouw op een paard, en zonder een type volvo......
cornelis
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.12.2006 - 15:16

ps-amazon, als je de keus moet maken heb je 4 goede banden onder je auto, en dat eventuele onvolwaardige reservewiel heeft dan meer dan voldoende profiel. Dat met die E was ironisch bedoeld, als ik hier nog een Volvo Amazon zie rijden zijn het bijna altijd oudere dames, vandaar. Maar ik weet het verschil, ik heb hier bij mij thuis ca. 65 paarden in de stal staan.
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Dat zegt niets, als je er nu ook 65 dames bij hebt?? ;) Dan had je 't goed voor elkaar :) Ik ga vandaag ff me winterbanden op velg leggen en monteren. Met dank aan Amazon(e) en aan de ANWB gaan mijn beste twee ook zeker achterop.
Bedankt!
cornelis
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.12.2006 - 15:16

Als je paarden hebt, heb je dames.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ok, zijn we het weer allemaal eens....!
Virgin drive
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:59

En wat te doen wanneer je twee winterbanden(nieuw) omlegt en twee all weather banden(gebruikt) leg je dan de winterbanden op de achteras ivm het betere profiel of op de vooras(aangedreven as) ivm de betere besturing vanuit stilstand.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

er is maar één advies: altijd 4 identieke banden, zeker als het om winterbanden gaat
Virgin drive
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:59

Beste ps-amazon, dat begrijp ik maar kosten technisch is het toch een ander verhaal, koop liever twee goede kwaliteit winterbanden icm twee goede all weather banden, dan vier B merk winterbanden. dus bij deze nogmaals de vraag voor of achter
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

sorry, ik kan geen advies geven waar ik niet achter sta, ik doe geen concessies op wegligging/veiligheid om een paar tientjes te besparen; ik hoop dat je daar begrip voor hebt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21091
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wat ps-amazon al zegt.
Je krijgt een heel raar weggedrag als je deze set-up gaat volgen.
Koop of een volledige winterset of een set 4 seizoen banden, een set winterbanden kost niet het meeste.
Gebruikt kun je het eea wel over nemen voor weinig, ik heb mijn eigen set voor een V40 verkocht aan een collega volvist voor niet veel geld en die kan daar zeker 3 seizoenen mee verder.
Op MP staan complete sets te koop, hou rekening met de bandmaat en et waarde's en mocht je daar vragen over hebben kun je die hier altijd stellen.
Vraagprijs is geen verkoopprijs.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?

Ongeacht of u voor- of achterwielaandrijving hebt, adviseren wij u om de nieuwste banden op de achteras te monteren voor meer veiligheid in onverwachte en lastige situaties (noodstop, scherpe bocht, enz.), vooral op een natte ondergrond.

Talrijke testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras.

De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto’s sprake van is.

Nieuwe voorbanden:

- Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd.
De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan.

- Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.
De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...

Nieuwe achterbanden:

- Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.

- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Adviseert Michelin u om de risico’s zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden op de achteras te monteren voor:

- een betere grip in bochten.
- meer veiligheid.


Bron: Michelin.

Alle andere redeneringen ten spijt denk ik dat een bandenfabrikant toch echt wel weet waar hij over praat en dat het opvolgen van het advies op z'n minst raadzaam is !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

en aangezien ik 12 jaar bij michelin heb gewerkt als technisch specialist, en deze materie op de franse testbanen heb mogen "beleven" snap je mijn antwoorden waarschijnlijk wel.....
Gast

@ps-amazon, ik ben het helemaal met eens. Op veiligheid kan en mag je niet bezuinigen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk toch dat ik hier nog wat aan moet toevoegen.

Er speelt ook nog iets als de banden tegelijk vervangen voor een geheel nieuwe set. ik rijd zelf om optische en technische redenen niet graag met verschillende banden op de voor en achteras. De enige mogelijkheid om 4 banden tegelijkertijd op te rijden is de beste banden voor te zetten. ik kien het meestal zo uit dat voor en achter ongeveer gelijk op is. Dan kan ik gelijk 4 nieuwe banden monteren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Tja, is een optie, maar ik verdeel de kosten graag. :wink:
Bij komend voordeel is dat altijd goed achterbanden heb.
Ik rij door tot de voorbanden op ± 3 mm zitten, dan gaan de achterbanden naar voren en de nieuwe komen achter.
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

In het instructie/handleidingboekje van mijn V70 AWD staat banden met het meeste profiel voor te monteren met maximaal 2 mm verschil in profieldiepte. Dit is om problemen met de aandrijflijn te voorkomen. Het staat eigenlijk haaks om wat mij altijd wordt verteld bij een slipcursus. Daar wordt altijd gezegd nieuwe banden of banden met het meeste profiel achter monteren omdat bij een slip de achterwielen sturen. Dit wordt ook altijd gedemonstreerd met auto waarvan de wielen volledig uitgestuurd staan bij een noodstop op een gladde ondergrond. De auto blijft recht door gaan. De slipcursus volg ik niet met mijn eigen auto, maar met een brandweerauto van 14 ton en moet als chauffeur om de paar jaar op herhaling.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”