Geïntegreerde oplossing voor de V70

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
V70-Ed
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.09.2008 - 12:11
Locatie: Apeldoorn

Geïntegreerd navigeren, bellen en muziek luisteren
Vier maanden geleden heb ik mijn nieuwe lease V70 geleverd gekregen. Ik had ‘m besteld zonder RTI, af-fabriek bluetooth en iPod interface, omdat ik de kosten voor deze accesoires (totaal ruim € 4.000 en daar bovenop de bijtelling) belachelijk hoog vond. Mijns inziens moest er een goedkopere ‘aftermarket’ oplossing zijn voor het geïntegreerd kunnen navigeren, bellen en muziek (MP3) luisteren. Met geïntegreerd bedoel ik in dit geval een alles-in-één oplossing die zonder al teveel losse kabels en verbouwingen in de V70 gemonteerd kan worden.

Mijn zoektocht naar deze geïntegreerde oplossing begon bij de Volvo-dealer, waar ik de Garmin 760T Volvo-style bekeken heb. Conclusie: wel mooi geïntegreerd (door aansluiting op auto-audio) maar geen TMC en op het V70 dashbord kan ‘ie alleen maar scheef gemonteerd worden; hij zit dan tevens buiten handbereik.

Na lang zoeken ben ik uiteindelijk uitgekomen op de Harman/Kardon GPS 810 als de oplossing voor mijn probleem. Deze PNA heeft een 4,3” scherm en biedt grofweg de volgende functionaliteit:
- navigeren (incl. TMC en 2008 kaarten)
- bellen (bluetooth, telefoonboek synchronisatie en voicedailing)
- multimedia (afspelen muziek, video en foto’s)

Als één van de weinig PNA’s op de markt heeft de H/K een actieve houder waar de gecombineerde 12v/TMC kabel, een externe microfoon en een AUX-kabel op aangesloten kan worden. Vooral dat laatste is interessant, omdat de H/K daarmee op de AUX ingang van de auto-audio aangesloten kan worden. Dit levert een veel beter geluid op dan via de ingebouwde speaker of bij gebruik van de FM transmitter.

De inbouw
Inbouwen stelde niet zoveel voor. Met een Brodit pro-clip en H/K adapterplaat heb ik de actieve houder op de middelste luchtroosters (boven de alarmknop) geplaatst. Ik had het geluk dat mijn audio-unit vervangen moest worden, omdat deze enkele keren uitgevallen was (het bekende V70-probleem). De Volvo dealer heeft toen gelijk de AUX-kabel onder het middenconsole weggewerkt en aangesloten op de audio-AUX ingang die in het opbergvak onder de armsteun zit. De 12v/TMC kabel heb ik niet in de middenconsole weg laten werken, omdat de ontvangskwaliteit van de TMC antenne daar waarschijnlijk minder van wordt en ik geen zin heb om bij inlevering van de auto (na einde leasecontract) de middenconsole weer uit elkaar te halen. In de ruimte achter het ‘floating panel’ heb ik een extra 12v aansluiting laten maken en de 12v/TMC kabel daar op aangesloten. De kabel heb ik met dubbelzijdig tape aan de bovenzijde en zijkant van het ‘floating panel’ bevestigd; die zie je daardoor bijna niet meer. De H/K wordt geleverd met een ‘MMI / i-drive’-achtige afstandsbediening (draaiknop met enkele snelkeuze toetsen); deze heb ik in één van de bekerhouders (mooi weggewerkt onder het lamellen schuifklepje) gemonteerd.

Gebruikservaringen
Voor ongeveer € 500 heb ik nu een geïntegreerde oplossing die mij prima bevalt. Bij het instappen klik ik de H/K in de houder, activeer bluetooth op mijn telefoon en klaar is kees; ik hoef geen kabels aan te sluiten. Navigeren gaat prima, TMC ontvangst is OK, bluetooth werkt perfect en het telefoonboek wordt makkelijk en snel gesynchroniseerd. De ingebouwde microfoon is prima, een externe microfoon is niet nodig. Muziek, video en foto’s kunnen op een SD-kaart (max 4 gB op SD of 32gB op HDSD) opgeslagen worden en kunnen op overzichtelijke wijze geraadpleegd worden. Zoals je van H/K mag verwachten is de geluidskwaliteit perfect en al het geluid (navigatie-aanwijzingen, telefoongesprekken en media) wordt via de autospekers weergegeven. Nadelen zijn er uiteraard ook:
- je kan niet tegelijkertijd luisteren naar de radio/CD en navigatie-aanwijzingen (de auto-audio staat immers op de ‘aux’ –stand); tegelijkertijd MP3 luisteren, bellen en navigeren kan wel (de H/K heeft een mute-functie)
- indien je een telefoontje krijgt, moet je eerst de ‘aux’ stand activeren op de auto-audio (‘mode’ knopje intoetsen) voordat je het gesprek kan aannemen, anders hoor je de beller niet.
- De knop voor de alarmlichten is minder bereikbaar; dit maakt echter niet zo uit want deze worden bij hard remmen automatisch geactiveerd.

Kortom, voor veel minder geld zijn er oplossingen beschikbaar die dezelfde functionaliteit bieden en bijna net zo geïntegreerd zijn als de Volvo af-fabriek oplossing. Ik heb overigens geen commerciele binding met H/K, noch heb ik aandelen in dit bedrijf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.0 Kinetic MY 2009 | black stone solid
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

ziet er netjes weggewerkt uit!
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Hoe bedien je nu je alarmlichten?
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
V70-Ed
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.09.2008 - 12:11
Locatie: Apeldoorn

Zoals je op de onderste foto kan zien, zit er nog wel een paar centimeter tussen de pro-clip en de knop voor de alarmlichten. Deze is dus nog wel bereikbaar, maar uiteraard wel wat lastiger dan zonder de clip.
Volvo V70 2.0 Kinetic MY 2009 | black stone solid
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”