Geen vermogen na het starten en in de Drive stand.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

We hebben een probleem met onze XC70, tot nu toe heeft de dealer nog niks kunnen vinden. Hier een kleine uitleg van het probleem.
Na het starten van de D5 motor maakt ie zijn normale toeren en het geluid is normal. Daarna zetten we haar in de D stand en de motor maakt een heel ander geluid net of ie op twee cilinders draaid. Een beetje Gas geven maak ook niks uit, de auto blijft stil staan en toeren blijven er laag. Na een paar keer the automaat van de D naar de N stand te zetten gaat het problem weg. De auto geeft geen fout meldings en ook niet bij de dealer aan de computer. Morgen gaan we op vakantie ik hoop dat het niet een al te groot probleem is. Het probleem is alleen als bij het starten en als ie een paar uurtje stil gestaan heeft.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

Als er geen foutmelding in de ECU verschijnt is het mogelijk een bug in je RICA PPC software. Heb je al geprobeerd om te kijken of het probleem zich ook voordoet als je de originele software terugplaatst?

Je motor gaat waarschijnlijk niet in een noodloop programma, dan zou je hem uit moeten zetten om hem uit deze mode te krijgen en ik begrijp dat dat niet het geval is. Een andere mogelijke foutbron is de gear postion switch in de bak, die moet aan de ECU terugmelden welke versnelling daadwerkelijk ingeschakeld is. Ik neem echter aan dat het niet-functioneren van deze switch tot een foutmelding zal leiden die in de garage uitgelezen wordt.
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Hello TVC, ik heb zelf ook aan de Rica sofware gedacht maar dat staat er nu bijna al weer 8 maanden op. De chef werkplaats van me Volvo dealer heeft ook nog naar de gear position switch gekeken maar daar is ook niks mee, je kan duidelijk de D of the N op het display zien. Volgens mevrouw komt het nu steeds vaker voor. Je hoort ook de motor in de D stand een heel ander geluid maken, net of ie niet genoeg brandstof krijgt. Ook heel raar is dat het alleen bij het starten van de auto is
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

Er zit een switch op de gear selector handle en er zit een switch op (of in) de versnellingsbak, beide zouden getest moeten worden. In idle en N wordt er zeer weinig brandstof ingespoten, in idle en D moet meer ingespoten worden omdat de hele santekraam in de bak meedraait. Als je vermoedt dat er te weinig brandstof ingespoten wordt lijkt het er op dat de motor ECU niet in de gaten heeft dat de bak in D staat. Mogelijk wordt het display aangestuurd met de switch op de gearselector en kijkt de ECU naar de switch op de versnellingsbak.

Succes, het lijkt me een lastig probleem.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

In de pook zelf zit geen schakelaar daar zit alleen maar een display met de led's alle info komt dus uit de bak, positie's van deze zijn uitleesbaar via de testkast.
Doet hij het rare lopen ook als je na het starten een paar keer stevig gas hebt gegeven? mogelijk een EGR die openstaat? anders eens laten uitlezen als hij een nachtje overstaat bij de dealer kunnen ze aan de hand van de diverse parameters zien wat er gebeurtin koude toestand.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40678
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik had het met mijn vorige XC D5 (die waarin MAD nu rijdt) een keer toen ik in de zomer in de bergen was. Op 2500 mtr hoogte of zo.
Verder nooit meer last van gehad.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

@ Hadico, Gas geven helpt niet, de motor blijft raar lopen tot dat je een paar keer van D naar N stand ga en terug. Dit moet je soms wel 3 tot 4 keer doen. Je kan erg goed het verschil horen tussen RAAR lopen van de motor en als je dan het gas pendaal een paar keer of helemaal indruk gebeurt er gewoon helemaal niks.
Het kan met de koud te maken hebben, Morgen gaan we naar Andorra voor een paar weken wintersport ik hoop dat het goed gaat gelukkig hebben ze wel een Volvo dealer daar, heb zijn telephone numer al in me Mobil gezet.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Ik zit te denken wat het kan zijn maar kan er zo niets van bakken zou hem graag eens aan de kast zien , in ieder geval wens ik je een fijne vakantie we horen het wel hoe het afloopt.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”