waar op letten bij aanschaf 440?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Hertz
1st Gear member

Hallo,
Ben nieuw op het forum dus ik hoop dat ik mijn vraag in de juiste rubriek stel.
Ook ik ben om en wil deze week mijn 1e Volvo aanschaffen. Helaas heb ik een klein budget van max 1000EUR. Op Marktplaats kom ik gelukkig aardig wat 440 tegen voor deze prijs. Mijn oog is gevallen op een 440 uit 1995 met 180000 km op de teller en APK tot juli. Een andere optie is er een uit 1995 met 125000 op de teller maar met APK. Nu moet ik zeggen dat de 1e er wel mooier uit ziet.
Heb echter geen enkel verstand van auto's kan iemand mij zeggen waar ik op moet letten, wanneer de 440 mankementen gaat krijgen (bv na X aantal km) en meer van dit soort dingen. Graag een spoedige reactie want deze week wil ik alles kortsluiten zodat ik ook tot de familie kan gaan behoren.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Let vooral op roest ! De hele auto kan roesten, maar vooral in de achterbak en achterschermen.

Check de distributiesnaar effe na (90.000km of 6 jaar)

Check de achterbak na op waterlekkage, is een rot klos om te repareren, en als je pech hebt zijn de units lek.

bak moet soepeltjes schakelen.

Koppeling moet niet te hoog opkomen.

Dit zijn een paar puntjes..
Iroll
6th Gear member

Er zou een sticky gemaakt moeten worden voor deze vraag, komt elke maand wel een keer terug. Even de zoekfunctie gebruiken!
MartijnAG
2nd Gear member
Contacteer:

Even gejat uit 'mijn' topic :P
440 Turbo schreef:Goede keus!

Let bij aankoop op:

- Juistheid km-stand (is voor €2,- na te kijken op NAP-site (werkt prima).
- Slijtageplekken interieur
- Is de motor wel echt koud?
- laat de motor na proefritje stationiar draaien totdat koel-fan inslaat (houd temp goed in de gaten)
- Haal de peilstok er ens uit en kijk naar oliepeil en kleur
- bekijk de kleur van de koelvloeistof in het reservoir
- bekijk de banden goed (sommige beunhazen leggen er voor de verkoop snel 4 verschillende banden op die nog net verkoopbaar tonen).
- controleer ALLE elektronica
- Bekijk de hendel om de motorkap van binnen te openen goed, zit hier bijv smeer aan (=recente reparatie) en is deze zichtbaar vaak geopend?
- Til het vloermatje van de bestuurderzijde even op en kijk naar slijtageplekken (ik heb er gezien waarbij onder het gaspedaal een gat zat tot op het chassis)
- Controleer tijdens de proefrit het sturen en let op of de wagen netjes terugstuurt en rechtdoor gaat.
- test de remmen, de vering, uitlaat
- zet de wagen met 40km/u in zn vijf, laat de koppeling snel los en geef gas (de auto hoort nu te stotteren en ''dood'' te vallen)
- Let op de onderhoudsgeschiedenis
- Doe je huiswerk (zoek de verkoper op op Google, check het kenteken op de RDW)
- bekijk de APK-adviespunten van de meest recentste APK
- Het stationair toerental kun je testen door de wagen (bij een lage snelheid) in bijv z'n 2 te zetten en hem dan zonder het gas aan te raken laten rollen. De wagen hoort hierbij niet te gaan stotteren.

Succes!
1994 - Volvo 440 1.8i GLE
Rayne
1st Gear member
Contacteer:

Goedbezig Martijn ;) trouwens mijn 440 loopt als de brandweer wat een fijn wagentje zeg (Y) heb de ice er bijna weer volledig inzitten..

zal soon effe weer fotos posten..
Volvo 440 Black 1.8 GL
Hertz
1st Gear member

Jawel..... ik hoor bij de club!! Het is een 440 uit 1995 geworden met 185000 op de teller, voor 950EUR. Type is GLE. Als leek zou ik zeggen een goeie koop. Rijdt soepel en eigenlijk niets op aan te merken. Als ik dan toch kritisch mag zijn... Bij lage toeren hoor ik een trilling, blijkt de dak bedekking te zijn. Iemand een idee hoe ik dit (doek aan binnenkant van het dak) goed vast kan krijgen aan het dak. Verder voorzichtige roestvorming bij de achterwielkassen. Zag al een topic hoe ik dit kan oplossen...
Soort van goeie koop, zeg maar eerlijk bij twijfel... :bday:
P.K.
3rd Gear member

Leuk!

Maar wel even foto's posten in 'Foto van mijn Volvo!'

:toothy4:
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”