Mijn motortemperatuurmeter (koelwater) staat altijd rond het midden.
Nu het koud is iets eronder, als het warm is iets erboven.
Ik zou verwachten als de auto langer in de file staat dat de meter veel verder omhoog zou gaan.
Echter hij blijft in het midden of iets er boven.
Wie heeft ook deze ervaring?
Het gaat om een 1.8 benzine uit 1999.
Stand motortemperatuurmeter?
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Het is aan de koelfan om te zorgen dat de motortemperatuur om en nabij de bedrijfstemperatuur (het midden) blijft, of je nu in de file staat of gewoon constant 120km/h op de snelweg rijdt.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
wpee
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Met een goede thermostaat beweegt de wijzer nagenoeg niet. Klein beetje kan.
Als deze serieus oploopt in de file kan dit duiden op:
1) kapotte thermostaat, deze gaat neit open en koelwater kan niet richting radiateur, motor warmt zichzelf langzaam op
2) dichte radiateur (spreekt verder voor zich), kan luchtzijdig of waterzijdig zijn.
3) kapotte koelpomp
4) kapotte koelventilator.
Ook bij koud weer zou de wijzer niet veel mogen afwijken. Zolang de motor niet warm is moet de thermostaat dicht blijven. Als de motor neit warm genoeg wordt, dan blijft schijnbar de thermostaat open, OF je koelt alles weg met je binnenverwarming. De binnenverwarming staat gewoon parallel aan je motorkoelcircuit en de thermostaat van je motor heeft daar geen invloed op. een koud blok smeert niet goed, vervuilt eerder daardoor en heeft een rijekrer verbranding nodig waardoor je onzuiniger rijdt.
_________________
Wim
Als deze serieus oploopt in de file kan dit duiden op:
1) kapotte thermostaat, deze gaat neit open en koelwater kan niet richting radiateur, motor warmt zichzelf langzaam op
2) dichte radiateur (spreekt verder voor zich), kan luchtzijdig of waterzijdig zijn.
3) kapotte koelpomp
4) kapotte koelventilator.
Ook bij koud weer zou de wijzer niet veel mogen afwijken. Zolang de motor niet warm is moet de thermostaat dicht blijven. Als de motor neit warm genoeg wordt, dan blijft schijnbar de thermostaat open, OF je koelt alles weg met je binnenverwarming. De binnenverwarming staat gewoon parallel aan je motorkoelcircuit en de thermostaat van je motor heeft daar geen invloed op. een koud blok smeert niet goed, vervuilt eerder daardoor en heeft een rijekrer verbranding nodig waardoor je onzuiniger rijdt.
_________________
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
Bart Giesen
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Wim, over dit stukje;
De binnenverwarming staat gewoon parallel aan je motorkoelcircuit en de thermostaat van je motor heeft daar geen invloed op.
Mijn inziens;
Thermostaat heeft wel enige invloed. Welliswaar niet over hoe de koelvloeistof loopt, want die loopt inderdaad altijd door het blok en de kachelradiateur. Maar zodra het water / blok op bedrijfstemperatuur is, opent de thermostaat zodat het water naar de radiator loopt voor koeling.
@ V40 1.8; weet niet waar je je druk om maakt, maar niks aan de hand. Hoe is het nou met je startmotor / versnellingsbak / trillende optrekken / ECC / Uitlaat lekje / koppeling afgelopen
De binnenverwarming staat gewoon parallel aan je motorkoelcircuit en de thermostaat van je motor heeft daar geen invloed op.
Mijn inziens;
Thermostaat heeft wel enige invloed. Welliswaar niet over hoe de koelvloeistof loopt, want die loopt inderdaad altijd door het blok en de kachelradiateur. Maar zodra het water / blok op bedrijfstemperatuur is, opent de thermostaat zodat het water naar de radiator loopt voor koeling.
@ V40 1.8; weet niet waar je je druk om maakt, maar niks aan de hand. Hoe is het nou met je startmotor / versnellingsbak / trillende optrekken / ECC / Uitlaat lekje / koppeling afgelopen
-
V401.8
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Ik was met name even naar de temperatuurmeter aan het kijken om te kijken of deze wel goed warm werd. Binnen vijf minuten staat de wijzer iets onder het midden. Dus dat lijkt me goed.Bart Giesen schreef:Wim, over dit stukje;
@ V40 1.8; weet niet waar je je druk om maakt, maar niks aan de hand. Hoe is het nou met je startmotor / versnellingsbak / trillende optrekken / ECC / Uitlaat lekje / koppeling afgelopen
Ik heb nl. wat van die wittige sludge (vocht) op mijn oliepeilstok. Kan ook zijn van de korte ritjes...
Maar ik wilde eerst een te koude motor uitsluiten.
De koppaking lijkt me ook goed want ik heb geen olie in de koelvloeistof en onder de oliedop zit het witte spul niet.
Nog tips?
Verder:
1. Startmotor laat ik voorlopig zo (even geen geld)
2. Versnellingsbak is gecheckt -> schakelbusjes waren goed. De schakelstang heeft de garage anders afgesteld.
3. Trillend optrekken zit in de koppeling zelf. Af en toe is het heel erg, maar doorgaans rijd ie goed. Weinig aan te doen...
4. ECC? Je bedoelt die koude lucht? Ik voel af en toe ergens nog steeds koude lucht terwijl de roosters heet blazen. Heb ik verder geen aandacht meer aan besteed.
5. Uitlaatlek is gemaakt.
6. Koppeling -> ik ben gestrand met een lekke hulpcylinder. Vervolgens ben ik weggetakeld! Garage heeft dit in een uur vervangen. Dus de rekening viel mee. Was een bekende kwaal zeiden ze.
-
Hertz
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 27.01.2009 - 16:26
Mijn meter slaat echt maar een heel klein stukje uit. Woensdag 200km gereden aan 1 stuk en de temp meter kwam iets van 2 mm boven de L uit. Volgens mij is dit ook niet goed? Heb even gekeken naar de koelvloeistof en deze bleek onder het min te zitten. Zou dus verwachten dat de temp richting de H zou lopen en niet rond de L zou blijven. Misschien ook meter kapot? Als de motor koud is zit de meter onder de L en als bij iedere auto. Meter doet dus wel iets, maar niet veel. Jullie advies?
-
schaefer
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Als hij wel iets doet is de meter niet kapot. Hij kan wel teveel weerstand hebben. (zelf gehad bij 4xx serie, ff searchen op temp meter.) Waarschijnlijk is je thermostaat gewoon kapoet. Ff vervangen, eventueel als je alles los hebt liggen spul doorspoelen met de tuinslang.
gr.
gr.
- J
- 3rd Gear member
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 10:31
- Locatie: Hoofddorp
mijn V geeft bij file rijden een lichte beweging, je ziet de 2e fan er bij komen zeg maar. heel iets anders dan mijn lease kanon (Peus 307) die stond laatst bijna te koken in de file, met 3'C buiten. daarna nergens meer last van. raar ding.
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
-
V401.8
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Bij het huidige weertype staat de meter na ca. 5 minuten op het laatste streepje voor het midden en blijft daar ongeveer. Alleen met stadsverkeer gaat ie iets hoger (precies in het midden).
Dit zal wel in orde zijn neem ik aan?
Dit zal wel in orde zijn neem ik aan?
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
De koelwatertemperatuur inidicatie heeft een niet lineair gedrag, dat is bewust gedaan om kleine schommelingen rondom de nominale bedrijfstemperatuur niet te tonen. Dat geeft een stabiele indruk aan de klant.
Voor een 1.8 benzine houdt het in dat tot ongeveer 112 graden de naald in het midden blijft staan, zodra de temperatuur daar boven komt dan zal de naald rap uit het midden weglopen met een eindstand tot ergens in de buurt van de 125 graden (dan gaat de hoge temperatuur waarschuwing aan).
Dus de eerste helft van de schaal (dus van koud tot 112 graden)
wordt dus heel snel getoond. De laatste helft van de schaal (van 112 graden naar 125 graden) wordt alleen getoond als er een tijdelijke verhoging is of
als er een probleem met de koeling aan het ontstaan is.
Voor een 1.8 benzine houdt het in dat tot ongeveer 112 graden de naald in het midden blijft staan, zodra de temperatuur daar boven komt dan zal de naald rap uit het midden weglopen met een eindstand tot ergens in de buurt van de 125 graden (dan gaat de hoge temperatuur waarschuwing aan).
Dus de eerste helft van de schaal (dus van koud tot 112 graden)
wordt dus heel snel getoond. De laatste helft van de schaal (van 112 graden naar 125 graden) wordt alleen getoond als er een tijdelijke verhoging is of
als er een probleem met de koeling aan het ontstaan is.
-
V401.8
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Dus als de naald op het laatste streepje blijft hangen voor het midden (ook in warme toestand) is ie te koud (probleem met thermostaat)?modiniro schreef:Het middengebied (de plaats dat de indicatie naald in het midden staat) is wel heel breed (85 - 112 graden). Dus daaruit zie je dat kleine schommelingen in dat gebied de naald niet doen verplaatsen
-
Bart Giesen
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ja. Dus vervangen, kost 15e en 10min werk.















