vacuum-wastegate

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

goede morgen,
ik zoek een actuator van een volvo D5
Bij de onderdelenhandelaar kan men het niet verkrijgen en de man verwees naar de volvodealer.
Bij volvo zegt men dat dit niet appart verkrijgbaar is en de volledige turbo moet nemen à 752.02 Euro.
Het is een Garrett turbo, op het ondereel (pompje) staan de volgende nummers:
K 0007
01 019
43 41 33 77.
Ik ga er vanuit dat andere auto merken hetzelfde type gebruiken, alleen weet ik niet hoe te zoeken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

bijkomende info Volvo
onderdeel nummer (turbo)
8602480
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is volgens mij ook niet los te krijgen. Is deze stuk dan? Ze gaan namelijk niet vaak kapot.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

Weet het niet voor 100% of hij defect is. Heb me laten vertellen dat je dan een melding krijgt en die heb ik (nog) niet gehad.
Maar omdat ik nog steeds op zoek ben naar een gebrom in de wagen, hoorbaar ts 1300 tot 2000 toeren, wil ik niets uitsluiten.

Gisteren heb ik nog in een diesel speciaal zaak geweest om de verstuivers, etc te laten testen; alles ok, oef! verder geen meldingen behalve dat de electrische aansluitingen los zijn geweest. Dit is gebeurt bij het reguliere onderhoud bij onhafhankelijke bosch garage en omdat de retourleidinkjes toch wat begonnen te verduren én omdat er tijdens het rijden eentje begon te lekken.

Heb al wat gezocht op internet en je kan die dingen wel vinden voor een prijsje maar een geschikte vinden dat is het probleem
Ed weet jij een eenvoudige manier om deze te testen?

Ik zie dat jij ook een 855 hebt gehad.
Heb er zo ook een gereden, nieuw gekocht in 't zwart, 2.5 10 klepper. 230.000 km zonder problemen en een prachtige sound, zelfs de uitlaat was nog origineel op het korte eindstukje na. wel werd de volledige drukgroep en koppeling vervangen op ongeveer 8.000Km, voor rest altijd maar rijden. :sunny:
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

Geachte,

Uw turbo is de 716214-0001 van Garrett en is een variabele turbo

Garrett heeft ons verboden om variabele turbo’s te herstellen en om dat te voorkomen leveren zo ook geen onderdelen van deze turbo’s, sorry.

De turbo zelf is ook nu nog enkel bij Volvo te bekomen, nog niet bij ons.

Kind regards,
Met vriendelijke groeten,
Salutations,

Koen Fiems
Turbo's Hoet Group N.V.
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Tijdens de assemblage wordt de actuator op een turbo gezet. In een van de volgende stappen wordt deze getest en eventueel aangepast mocht de test niet goed gaan. Een andere actuator plaatsen is dus heel eenvoudig mogelijk. Echter als je een actuator gaat uitwisselen zal deze ook moeten zijn ingesteld op de bijbehorende druk.

Met de actuator wordt in een (non-VG) turbo een klep bediend. Als deze klep op het verkeerde moment open gaat heb je enerzijds kans dat de turbo-laaddruk te hoog wordt, met kans op andere defecten aan je motor. Anderzijds heb je kans dat de klep te vroeg open gaat waardoor je te weinig vermogen uit je motor haalt.

Als je een VG-turbo assembleert, is deze klep niet direct aanwezig. Wel moet ook hier een boel gecalibreerd worden om een goede luhtstroom door de turbo te bewerkstelligen. En ook hier geld: verkeerde instellingen kunnen meer kapot maken als je zou willen.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

@ AndorabLe,
Je bent blijkbaar goed op de hoogte. Mijn grootste vrees is dat er bij mijn wagen teveel turbodruk is.
Wat kunnen de gevolgen zijn van een te hoge turbodruk (IC, leidingen...?)

Heb jij verder nog een idee hoe ik aan dat ding geraak? Kan ik nog altijd in de garage gaan om hem juist te zetten.
Nog een ander vraagje: hoeveel druk mag een intercooler hebben?
Bedankt voor je reactie!
En nu naar bed; oogjes dicht en snaveltje toe brushteeth
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

marcvr schreef:@ AndorabLe,
Je bent blijkbaar goed op de hoogte.
Mijn vorige klus heeft iets meer als een jaar geduurd, en was bij een fabrikant van turbo-chargers. Vandaar de kennis van een turbo.
marcvr schreef:Mijn grootste vrees is dat er bij mijn wagen teveel turbodruk is.
Wat kunnen de gevolgen zijn van een te hoge turbodruk (IC, leidingen...?)
Als je logisch nadenkt, kom je vast wel op het idee dat er ooit iets niet meer tegen de druk kan.
marcvr schreef:Heb jij verder nog een idee hoe ik aan dat ding geraak? Kan ik nog altijd in de garage gaan om hem juist te zetten.
Er zal altijd wel op de een of andere manier aan te komen zijn. Echter een actuator in de garage afstellen gaat helaas niet lukken. (En zeker niet bij een VG-turbo.)
marcvr schreef:Nog een ander vraagje: hoeveel druk mag een intercooler hebben?
Weet ik niet. En uitproberen is ook alweer zoiets wat je misschien niet wilt.
marcvr schreef:Bedankt voor je reactie!
En nu naar bed; oogjes dicht en snaveltje toe brushteeth
welterusten
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

Goede morgen AndorabLe en andere forummers.
ik ga nu nog een dutje doen onder mijn wagen. Ondanks alles is mijn haat/liefde relatie met mijn Stachtig nog top. De wagen heeft me nog nooit in de steek gelaten, dank je wel volvo.
@ AndorabLe: Ik heb al even op je site geklikt en dan begrijp je niet goed waarom er zo weinig 480'ers rondrijden.
Stond laatst eentje te koop tegen Brussel; 180.000 km, antraciet kleur(origineel?) een tweekleurig interieur, vraagprijs 1600 euro. Op de foto's te zien een prachtexempaar!
greetz
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kun je dat gebrom wat beter omschrijven? Hoor je de turbo dan duidelijk(er) afblazen, of waarom denk je dat het de wastegate is?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
T4Freak
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 18.09.2006 - 01:50

Probeer europeantuning eens.
Daar liggen ze zelfs in de etalage.
De actuator dan he.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die heeft er ook geen een voor een d5. maar ik ben wel benieuwd of Marc nog een update heeft over mijn vorige vragen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
marcvr
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 17.04.2007 - 17:02

Ola edraket, mijn excuses dat ik niet heb geantwoord maar in september zijn we altijd een maand op verlof en eerlijk gezegd heb ik daarna er geen aandacht meer aan geschonken en ik zit niet echt regelmatig op het forum.
Blijkbaar werkt de turbo toch nog goed: de wagen trekt zoals een raket :
-k .
De turbo is hoorbaar maar niet overdreven, wastgate was maar een idee omdat ik dacht aan een te hoge turbodruk.
Het gebrom is zeer goed hoorbaar en ook te voelen in de auto.
Op verlof was dit zeer nadrukkelijk in lage toerentallen maar dat nu veranderd van stationair tot zowat 1500 o/m, met koude moter is nog duidelijker aanwezig. Ik vergelijk het zoal een oude scheepmoter die ligt te brommen.
In de maand januari heb verschillende weken gereden zonder dat gebrom en nu is ie er weer. Deze namiddag heb ik D5 een omhoog gezet en ga nu eerstdaags het hitteschild aan de cat vervangen en meteen de EGR via de software laten dicht zetten.
Op AMT of problemcar had ik gelezen dat de egr niet opent bij stationair toerental en ik had vandaag een slang losgemaakt die van intercooler naar de luchtinlaat gaat en ik vond dat deze er een pakje sigaretten doorjoeg per min of twee. Heb ook onder de wagen gelegen en daar de turbo slang losgemaak die via die harde platiek buis loopt en daar rookte die ook 2 pakjes sigaretten!

tot binnenkort
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”