dynamo probleem denk ik

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
angelo440
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.02.2009 - 21:02
Locatie: Terneuzen ( Zeeuws Vlaanderen )

goede avond allemaal.

ik ben nieuw hier,en rij in een 440 1.8 i op benzine en g3 uit 1997.met bijna 4 ton er op.nooit gedacht in een volvo zou gaan rijden,maar rijd heerlijk.als er geen g3 in zou liggen had ik nooit geweten dat een volvo zo lekker kon rijden.maar het probleem nu is denk ik? dynamo niet of af en toe maar oplaad,sinds een paar dagen.motor viel af en toe uit,lang of kort rijden.alles branden ook van lichten.vooral de rode lampjes volgens mijn vriendin.vandaag na me werk naar gekeken,accu 12.7 volt.gestart,meet ik aan de accu 14.4.ga na een uurtje of zo om boodschappen,had ik het probleem.nou branden alleen de rode lampjes.handrem,accu en van de temperatuur.laten draaien,moterkap open en meet bji de accu maar 12.7 volt en langzaam zakkend natuurlijk.viel niet stil onder het rijden maar de rode lampjes bleven branden.kan het zijn dat de dynamo wel goed is maar geen stroom door geeft? dat aan de kabel licht naar de accu toe? of gewoon einde verhaal dynamo? alvast bedankt, gr angelo
Gast

Hoi Angelo,

Ik heb het zeker drie keer gelezen, maar ik kan er touw aan vast knopen.
Kan je misschien volledige zinnen maken?
Een enter geven en gebruik maken van spaties geeft waarschijnlijk ook veel duidelijkheid?

Oja, ik denk dat je accu de geest heeft gegeven.
Tenminste als de dynamo 14,4 volt levert? wel of niet?
angelo440
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.02.2009 - 21:02
Locatie: Terneuzen ( Zeeuws Vlaanderen )

De volvo doet al een paar dagen raar. Regelmatig stil vallen. Eergisteren niks aan de hand. Wat er nou gebeurd is dat alle lighten branden tijdens het rijden,of alleen de rode lampjes. Kan wel elke keer weer starten. Na me werk ga ik kijken of ik wat kan vinden. meet de accu op en die is 12,7 volt. Start de auto en meet dan 14.4 volt bij de accu. Dus dynamo doet het,dacht ik. Even later wil ik gaan rijden, rode lampjes blijven branden. Maar niet stil vallen. Doe de motorkap open en meet nu geen 14.4 volt meer bij de accu, maar 12.7. Dus geen dynamo die mee gaat tijdens het draaien. Accu is wel een keer leeg geweest. Zou dan toch de dynamo stuk zjin? Of nog een ander probleem?

Hoop dat het nu leesbaar is? sorry daar voor

groeten van een volvo en Chevy Van rijder Angelo
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Wat vreemd is dat hij af en toe wel 14V geeft en de andere keer niet. Zou ook de massa kunnen zijn die los zit. Loop alle kabels ff na, op de accu maar ook op de dynamo en de massa kabels die naar het (sub)frame lopen.

Als een kabel een beetje los zit, kan hij door trillingen af en toe niet genoeg contact maken.
Dit heb ik al wel eens meegemaakt bij mijn vorige auto.

Als dit niet help, vermoed ik de dynamo. (omdat je geen constante 14V hebt tijdens het draaien van de motor.)
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
angelo440
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.02.2009 - 21:02
Locatie: Terneuzen ( Zeeuws Vlaanderen )

Heb de massa al ingespoten, maar niet opgevallen dat ze los zitten. Zal er naar kijken, bedankt. Weet toevallig iemand hoe ik kan weten dat de dynamo het wel of niet doet? Of zou de accu niet meer opgeladen kunnen worden door de dynamo? Dat de dynamo het wel doet maar de accu niet wil. Vandaag weer eens gemeten,was net boven de 11 volt. Rode lampjes branden nog steeds, benzine lampje ook en emissie control ook ( geloof dat het heet, groene driehoek ).

gr angelo
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Als je motor loopt dan zou je ongeveer 14V moeten meten. Met de motor uit, meet je de accu spanning.

Trouwens bij de kwikfit e.a. kunnen ze je accu doormeten. Dan weet je meteen wat er aan de hand is. (wel ff door het verkoop praatje heenkijken.)
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
angelo440
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.02.2009 - 21:02
Locatie: Terneuzen ( Zeeuws Vlaanderen )

kwikfit is net twee straten hier vandaan, kan het vragen. Wat meten ze dan? aan de accu? zowel als niet en wel draaiend? Dat kan ik zelf ook. Nou meet ik geen 14 of meer volt.Kijken ze dan ook naar de dynamo dat hij wel stroom door geeft? Dat heb ik al meer gelezen,meet geen 14 volt dus je dynamo is stuk.vernieuwd en nog het zelfde probleem. Bleek later de aircopomp te zijn. Heb ik zelf niet. kan het niet zo zijn dat de accu versleten is dat die niet meer oplaad? Waarom branden de lampjes eigenlijk dan? Komt het dan dat er geen 14 volt op staat dan? Ik weet het, vraag veel.

gr angelo
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

uiteraard de dynamo als het lijkt alsof er een EMP bom is geexplodeerd. Alles begint vaag te knipperen en niks werkt meer logisch. Het begint heel klein, maar wordt alleen maar erger.

Had ik ook een paar jaar geleden. Alarmlichten lichten begonnen spontaan te knipperen. Richtingaanwijzer lampje begon te branden, verlichting die begon te knipperen. Etc.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
angelo440
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.02.2009 - 21:02
Locatie: Terneuzen ( Zeeuws Vlaanderen )

Dat zal dan alles bij elkaar een duur grapje zijn :cry:

groeten angelo
Gast

Brand het lampje van de dynamo misschien (soms) ook heel zwak.
Als de diodebrug stuk is, zie je dit soms.
Dit zou ook de reden kunnen zijn van wel en niet goed laden.

Even naar de sloop voor een 2e hands dynamo.
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

zwak dynamolampje (@alex) kan ook een versleten sleepcontactje zijn. Maw, andere dynamo halen...
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

op een sloop betaal je er geen drol voor en die gaan lang genoeg mee. eentje met wat lagere km stand uitzoeken. Vaak zitten er al nieuwe op en zijn die pas een paar duizend km oud.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
angelo440
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.02.2009 - 21:02
Locatie: Terneuzen ( Zeeuws Vlaanderen )

Andere dynamo er in en probleem opgelost. Chevy Van rijd ook weer,dus we kunnen weer blazen.

groetjes angelo
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”