Vraagjes over volvo 142

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
142
Starter

Hoi mensen hier,

Ik ben Joachim en rijd al een aardige tijd zweedse auto,s(saab/volvo)
op het moment heb ik een volvo 850 T5 en deze gaat woensdag tot mijn spijt weg :-x

Nu ben ik opzoek naar een ander leuke auto en kwam bij toeval
bij een 142 die hier in de buurt te koop staat.

Ik weet echt niks van dit model dus alle tips/aankoop tips waar
ik extra allert op moet zijn bij een 142 zijn welkom.

De auto is Nederlands en handgeschakeld op gas.
Apk tot augustus 2010.
Rekeningen van de vorgie eigenaar zijn er bij:volvo classic speciaist
vervangen in 2007:waterpomp/pakingen/olie filters/luchtfilter door een amazon exemplaar stond er?/verdamper voor gas/cilinderkop gevlakt etc
en nog wat klein spul...in totaal ruim 6000euro!

De auto had een tijd niet gelopen en starte met een zwakke accu in 3x met een beetje choke...is normaal lijkt mij?

Geen vreemde rook uit de uitlaat.
Geen tiken van kleppen of distributie.
Auto loopt mooi rond.

De kleur is creme geel.

Alles aan de linker en rechter kant onder de stoot strips is kaal gemaakt ivbm met een beetje opervlakte roest aan 1 achterscherm/wiekastranden en onder iets aan de deuren.
Is verder niet echt doorgeroest maar omdat de auto er verder heel mooi uit ziet kwa lak vond de verkoper dat dit deze auto ten goede zal komen voor de verkoop.

Dus alles onder de deur/stootstrip L+R word nieuw in de orginele kleur gespoten en lijkt mij verder voor de eerste paar jaar geen probleem.

Kokerbalken zijn geen gaaten te zien/wel iets bros een de dunne onderste rand helemaal onderaan maar nog geen gaatjes en mooi mat zwart van kleur(body coating?)

De bodem en de onderkant zien er ook nog gaaf uit en uitlaat zat geen roest op dus deze is ook een keer vernieuwd lijkt mij.

Front grille/lampen/motokap heel netjes net als de voorruit en de sierstrips/rubbers die om de ruiten ziten.

Velgen orgineel met goede banden en chromen dekseltjes.
Van binen bijna alles netjes op het stuur en de bestuurders stoel na:stuur heeft een snee/barts in het midden maar ik gok dat dit een euveltje is dat wel meer voorkomt?bestuurders stoel heeft 2 naadjes los aan de rugleuning...stoelen ziten verder prima.

Alles lijkt verder orgineel.

-----------------------------------------------------------------
DAN DE MINPUNTEN,
Om de voorruit en op de hoekjes er van ziten 3 of 4 bubels waar dus roest onder zit!lak zit er nog wel hard op,HOE ERG IS DIT VOOR EEN 142?

Om de rand van 1 spiegel heeft de auto ook een bubeltje..maar is reeds glad gemaakt en met lak bij gewerkt.

Nog een klein plekje dat ook bij gewerkt is recht boven in de hoek van de kofferklep aan de binenkant,lijkt mij ook geen probleem.

Ik heb nog niet kunnen rijden in de auto omdat het slecht weer was en de auto binen staat te wachten om maandag naar de spuiter te gaan.

Ik hoop als het droog is toch nog een kleine rit te kunnen maken morgen.

Morgen is er weer contakt met de de verkoper en zien we wel wat het word.
De prijs incl spuitwerk was 3000euro

REAKTIES&TIPS ZIJN ZEER WELKOM.

Bedankt vast en als ik de auto koop ben ik vast en zeker meer te vinden op dit mooie forum :P
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Een 142 is heel wat anders dan een 850 T5. Heb je er al in gereden?
Geschrokken? 3000 euro is een boel geld. Kijk goed rond voordat je
een overhaaste impulsieve beslissing neemt. 142's roesten zo hard
dat je het kunt horen als je goed luistert. Heb je goed onderdak voor
de wagen en sleutel je zelf? Hoeveel km's rij je per jaar? Belasting
vrij is natuurlijk mooi, maar je bent vaak ipv belasting meer geld kwijt
aan onderhoud en reparaties.
142
Starter

Ik weet ongeveer hoe zweedse oldtimers rijden(staat dat ik nog niet in deze gereden heb) omdat ik ook nog een saab 900 en 99 heb.
Sleutelen is geen probleem.

Maar dat ze heel extreem roesten is dan weer minder want ik wil er dagelijks in gaan rijden 20dkm per jaar en geen onderdak bij de voordeur.
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

20dkm per jaar! Ik vind het knap, vooral in een 142. Ik zeg niet dat het
niet kan! Aan een oude auto is altijd wel iets. Een een 142 heeft geen
stuurbekrachtiging, remt zwaar, geen abs en airbags. Weet je al wat het
benzine en olie verbruik is?
hesened
2nd Gear member

Stinky schreef:Een 142 is heel wat anders dan een 850 T5. Heb je er al in gereden?
Geschrokken? 3000 euro is een boel geld. Kijk goed rond voordat je
een overhaaste impulsieve beslissing neemt. 142's roesten zo hard
dat je het kunt horen als je goed luistert. Heb je goed onderdak voor
de wagen en sleutel je zelf? Hoeveel km's rij je per jaar? Belasting
vrij is natuurlijk mooi, maar je bent vaak ipv belasting meer geld kwijt
aan onderhoud en reparaties.
He, Ho !

Dat een 142 roest ligt puur aan de lak. Zit de brick goed in de lak, dan zou ze buiten kunnen staan.
Die van mij staat ook buiten en de roest die bij mij optreed, was te verwachten omdat mijn lak gebarsten is.
Belangrijker is de onderkant. Wielkasten en reservewiel bakken in de kofferruimte. Dat zijn qua roest de zwakken plekken van een 142.

Wat betreft de voorruit... Kijk daar wel een beetje mee uit. Een lekke voorruit kan nare gevolgen hebben. Het water komt je interieur in en zoekt automatisch het laagste punt op. Dat is voor de achterbank m.a.g. natte vloerbedekking en mogelijk verborgen roest in de bodem. Toast mag lekker krokant zijn, de bodem van een 142 niet :)
€300,- voor een 142 is wel veel geld. Dan moest zij wel in een topconditie zijn.
Die van mij is inmiddels ook te koop voor zo'n 1000,= minder 8)
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
142
Starter

Stinky schreef:20dkm per jaar! Ik vind het knap, vooral in een 142. Ik zeg niet dat het
niet kan! Aan een oude auto is altijd wel iets. Een een 142 heeft geen
stuurbekrachtiging, remt zwaar, geen abs en airbags. Weet je al wat het
benzine en olie verbruik is?
Hey geen stuurbekrachtiging,remt zwaar,geen abs en airbags etc dat kan dan ook niet stuk gaan en hierdoor is een auto minder zwaar dus zuiniger!
De auto loopt goed op gas dus verbruik maak ik mij niet echt druk om.
Olie verbruik kan ik niet zien maar de kop is goed en ik moet de compresie nog eens testen om te zien hoe fris het blok nog is.

Techniek is geen probleem maar die roest dat is niet mijn ding :D
jos245
3rd Gear member

Oppervlakteroest (dus roest aan de buitenkant ontstaan) aan de wielschermranden en wielbakken is iets wat ik eigenlijk nog niet gezien heb bij een 200 serie.
Ik neem aan dat de 100 serie qua carrosserie ongeveer hetzelfde is?

Roest aan onderkant van deuren,wielkasten en wielbakken is doorgaans een kwestie van roestende puntlassen. In een gevorderd stadium wordt dat pas zichtbaar vanaf de buitenzijde.

Wat bedoel je eigenlijk met "bubbeltjes"?
Zit daar roest onder of plamuur?
In het laatste geval is sprake van slecht laswerk of gewoon dichtgesmeerde gaten. Als er vocht onder plamuur kan komen dan gaat het na een tijd opwerken en krijg je ook bubbels en oneffenheden.
Jordos
3rd Gear member

Ik weet niet speciaal iets van een 142, maar waarom zou die harder roesten dan een 144, of bv een 164? Ik heb toevallig ook een Saab 99 en die roest harder dan mn Volvo, veel harder zelfs. Die bubbel bij het raam inderdaad in de gaten houden! Wat hesened zegt is niet overdreven, je wilt echt geen water in je cabine (ervaring... ;)).

Verder denk ik dat het een leuke wagen is. En 3000 voor een wagen die netjes in de lak zit en op gas rijdt (ook op benzine?), is niet absurd veel. Probeer er 2500 van te maken, heb je echt een leuke prijs.

Let wel op dat een Saab 99 vele malen sportiever rijdt dan een Volvo 140! Zware bak, achterwielaandrijving, slappere vering... En ook op de snelweg maken ze meer lawaai. Dit is overigens zuiver mijn ervaring hoor. Toen ik van mn 164 naar een 99 overstapte die slechts 3 jaar jonger is, had ik het gevoel in een comfortabel auto'tje te rijden.

Laat ons weten wat het wordt! (En heb je misschien foto's van je Saabs?)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
whitehorsekart
5th Gear member

Leuk Jordos, ik ben het alweer helemaal met je eens. Die opmerking over het roesten slaat helemaal nergens op! Ze zijn echter wél een stukje ouder dan de gemiddelde auto, dus moet je hem bijhouden.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
dopdedouwer
3rd Gear member

Klopt dat roesten valt wel mee, de 140 is ruim 40 jaar oud over het algemeen dus logisch dat ze roesten. De meesten hebben nog de originele dorpels dus niet vreemd dat hier roest optreedt. Maar de dorpels zijn goed te herstellen.
"Ze roesten allemaal, maar wel erg lang" heb ik wel eens horen zeggen en dat klopt ook wel. Maar als je een auto met roest koopt pak dit dan wel meteen aan anders kom je jezelf tegen: het wordt alleen maar erger, nooit minder.

Het ontbreken van stuurbekrachtiging vind ik zelf geen probleem. Het stuur is erg groot en het stuurt dan eigenlijk ook niet zwaar. Ik heb nu 205brede (winter)banden onder de 140 liggen en stuurt nog net zo makkelijk, als je maar "rijdend stuurt".

Herrie op de snelweg komt door de hoge toeren, overdrive is wel een ideale uitvinding. Desalniettemin kun je gewoon 170 karren met een 140.

Kortom; zoek naar een 140 met weinig roest, probeer het gelijk aan te pakken.
Marty McFly
1st Gear member
Contacteer:

De vraag is nu na 4 maanden: wat is het geworden??
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/
Mijn rijdende klassieker: Volvo 164 B30 1970
Mijn dagelijks vervoermiddel: Audi A4 2.0 TDI
biadman
4th Gear member

idd ben ook wel benieuwd...

roest schmoest, niet meer als een andere auto van vergelijkbare leeftijd!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”