DSTC Stabiliteit: WAT? Iemand?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Solar
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23.03.2009 - 12:45

Heb zojuist mijn Volvo V50 2.0 Summum gekocht.
Dank voor de tips eerder gegeven hier op 't forum aangaande de aanschaf.


Nog wel een vraagje:

- Naast de bestuurdersstoel, in de middenconsole staat een knopje: DSTC. Dit wordt blijkbaar automatisch ingeschakeld als ik start.
Ik vind hieromtrent nergens een degelijke uitleg. Ik weet dat het met stabiliteit te maken heeft. Maar hoe werkt dat juist? Wat gebeurt er als ik het deactiveer.

Groetjes van een leek maar al wel een liefhebber van Volvo!
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Welkom :)
Gefeliciteerd met je V50, ben benieuwd naar de foto's.
DSTC betekent Distributed Systems Technology Centre. Dit is voor als je wielen gaan spinnen. Dus als het knopje aanstaat betekent dat dit systeem er voor helpt om de wielen zo min mogelijk te laten spinnen. Als je het uitschakeld heb je iets meer kans dat je wielen gaan spinnen bij een snelle optrek. (ik hoop dat ik het goed heb uitgelegt)

http://en.wikipedia.org/wiki/Distribute ... ogy_Centre
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3109
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Bij het optrekken grijpt hij niet echt in. In over/onderstuur situaties wel heel goed.

(Volgens my staat het ook voor Dynamic Stability and Traction Control)
Gebruikersavatar
spooky202
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
Locatie: Maarsbergen

Hakan, je hebt goed uitgelegd wat DSTC doet, maar helaas klopt je afkorting niet (en je Wikipedia link ook niet) :wink:

DSTC staat voor Dynamic Stability and Traction Control. En zoals de naam al zegt is het aan de ene kant een traction control die spinnende wielen tegengaat, en aan de andere kant is het een systeem dat zorgt dat de auto bijv. afgeremd wordt als je wat te enthousiast een bocht induikt.
Casper

MY21 V90 T8 R-Design
MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression
MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

instructieboekjes zijn vaak ook een bron van informatie
Volvo for life
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

http://www.youtube.com/watch?v=HNa7MPh2Boo Filmpje op youtube. Bij het optrekken grijpt hij inderdaad niet in. Wielspin wordt dan gewoon toegelaten. Het systeem treedt voor zover ik weet pas in werking als 1 of meer van de wielen minder grip heeft/hebben dan de andere. Dus inderdaad in bochten, onder/overstuur situaties. Ik heb het bij ons pas twee keer in werking gekregen maar ik ben ook niet zon sportieve rijder. 1 keer vorige winter op een gladde rotonde en een andere keer in een scherpe bocht die ik iets te snel nam. In die situaties heeft het iig wel goed geholpen.

In het instructieboekje staat dit waarschijnlijk idd ook uitgelegd. Als je er geen hebt kan je deze downloaden http://www.volvocars.com/nl/tools/Owner ... fault.aspx. In de folders van de verschillende modellen bij de dealer staat het systeem ook met plaatjes uitgelegd.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Gebruikersavatar
Christopher
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
Locatie: Flevoland, Nederland

Ik heb één en ander wel geprobeerd, maar kom toch achter het volgende... Ook als ik het uitzet grijpt er iets in en gaat het slippende autootje op mijn dashboard branden. Het kan dus niet helemaal uit?
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

En dat is maar goed ook!
Dat uitzetten wordt weliswaar door die lui in Top Gear gepropageerd, maar daar kunnen ze lekker in het gras doorslippen. Hier staan lantaarnpalen, muurtjes, vangrails, sloten, kanalen, voetgangers...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Je kan het nooit volledig uitzetten.

Als ik me het goed herinner uit het boekje gaat de traction control wel uit (dus het doorspinnen bij het optrekken) omdat je dit kan nodig hebben voor in de sneeuw op sneeuwkettingen te rijden. De stability control (het hulpje bij over/onderstuur dus) blijft altijd aan.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

ppFreddy, bedoel je met doorspinnen bij het optrekken het optrekken uit stilstand? Ik heb daarbij nog nooit de DSTC bij ons in werking gezien, of moet je dan gewoon wat meer je best doen?
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Dwight
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.12.2007 - 08:31
Locatie: amstelveen

Hier dezelfde ervaring. Bij de sneeuwval van enige tijd geleden merkte ik dat de voorwielen, tijdens het wegrijden, gewoon doorslippen zonder dat er iets ingrijpt.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27664
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

ppFreddy schreef:Je kan het nooit volledig uitzetten.

Als ik me het goed herinner uit het boekje gaat de traction control wel uit (dus het doorspinnen bij het optrekken) omdat je dit kan nodig hebben voor in de sneeuw op sneeuwkettingen te rijden. De stability control (het hulpje bij over/onderstuur dus) blijft altijd aan.
Klopt volgens mij.
Ik ben afgelopen winter op een bevroren platform op Schiphol aan het spelen geweest met de V50.
Ook alles uitgezet, maar omdat de stability control aanbleef koste het aardig wat moeite om mijn auto alsnog dwars te krijgen op het ijs
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
GFTbak
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 09.11.2007 - 18:56

Nik0la schreef:ppFreddy, bedoel je met doorspinnen bij het optrekken het optrekken uit stilstand? Ik heb daarbij nog nooit de DSTC bij ons in werking gezien, of moet je dan gewoon wat meer je best doen?
Je lampje pinkt niet maar het treed wel degelijk in werking.
(bandenvretende) test:
uit stilstand volgas en dan koppeling lossen: lichte spin met systeem in dienst - veel spin zonder systeem in dienst.

Je ziet wel geen lampje pinken (wat je in bochten wel ziet als je slipt)
Volvo C30 | Kinetic | 1.6d | R-design | passion red
besteld: V40 | R-design | D2 | motion pack | titanium grey metalic
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Even iets anders maar hieraan gerelateerd.

In mijn vorige S60 (D5) zat een knop om in elk geval het TC deel uit te zetten.
In mijn nieuwe (2.5T) zit er geen knop meer en is het helemaal niet meer uit te zetten. Weet iemand waarom dit is?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

In mijn S80 werkt het DSTC wel degelijk tegen spinnende wielen door acceleratie. Ooit eens op een lang recht stuk verse sneeuw geprobeerd. 272 pk vanuit stilstand op de voorwielen losgelaten. Nauwelijks slip en een behoorlijk versnellende S80, ook dankzij winterbanden. Ik heb ook eens een rijvaardigheidstest gevolgd in Lelystad. Zou je ook eens moeten doen. Daar leer je precies wat wel en niet kan met deze electronische hulpmiddelen.

S80 Executive
GFTbak
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 09.11.2007 - 18:56

Volvopa schreef:Even iets anders maar hieraan gerelateerd.

In mijn vorige S60 (D5) zat een knop om in elk geval het TC deel uit te zetten.
In mijn nieuwe (2.5T) zit er geen knop meer en is het helemaal niet meer uit te zetten. Weet iemand waarom dit is?
had bij mijn s40 (2005) ook het knopje zitten op mijn middelconsole.
Bij mijn huidige c30 (2008) is dit ook verdwenen.
Ik moet dit uitschakelen via het menuutje van de boordcomputer...
Misschien is dit in je huidige s60 ook zo??
Volvo C30 | Kinetic | 1.6d | R-design | passion red
besteld: V40 | R-design | D2 | motion pack | titanium grey metalic
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

GFTbak schreef: Je lampje pinkt niet maar het treed wel degelijk in werking.
(bandenvretende) test:
uit stilstand volgas en dan koppeling lossen: lichte spin met systeem in dienst - veel spin zonder systeem in dienst.

Je ziet wel geen lampje pinken (wat je in bochten wel ziet als je slipt)
Als je het lampje niet ziet bij het optrekken probeer je gewoon niet hard genoeg :D
Hier ging het -toen mijn vorige banden bijna af waren toch- wel degelijk aan als ik op een nat wegdek alles opengooi bij het optrekken. In sneeuw had ik deze winter de indruk dat he systeem de banden totaal niet onder controle kreeg als ik wat gas teveel gaf, en ik zelf soms eerder reageerde dan het systeem... Was echter wel zonder winterbanden, dus misschien doet dat er ook wel wat aan...
Op droog wegdek werkt de traction control wél naar behoren, als ik vanuit stilstand meteen alles opengooi is het alsof de remmen plots ingrijpen en dan de auto toch nog gecontroleerd vertrekt. Met de TC uit kon ik tot eind 2e versnelling een lang zwart spoor trekken (ooit een keer gedaan op een afgelaten weg voor de fun :p Daarna niet meer, lijkt te toch niet zo gezond, en het rubber dat er nu opzit kost me wat teveel om het elke 20 000 te wisselen :p)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

ppFreddy schreef: Op droog wegdek werkt de traction control wél naar behoren, als ik vanuit stilstand meteen alles opengooi is het alsof de remmen plots ingrijpen en dan de auto toch nog gecontroleerd vertrekt.
Dat heb ik inderdaad ook wel eens gemerkt, nu trap ik vrijwel nooit het gas volledig in bij wegrijden omdat dit naar mijn beleving weinig zin heeft als je echt snel moet/wilt zijn maar je sneller bent door wat gecontroleerder weg te rijden. De paar keer dat ik dat voor de lol wel gedaan heb verdwijnt de spin inderdaad wel plots en rijdt de auto inderdaad gecontroleerd weg, dit wel zonder lampje. Eens proberen zonder dstc om te zien of dit verschil maakt.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Zoals hierboven beschreven kun je de traction control dus uitschakelen en het ESP niet. (uitleg in een notedop)

Uitschakelen kan handig zijn omdat je dit bij sneeuwkettingen nodig kunt hebben (geen ervaring hiermee overigens).
Uitschakelen kan ook handig zijn omdat de TC bij nat wegdek soms wel erg enthousiast het vermogen terug neemt. Op natte weg wil ik 'm wel eens uitzetten om toch snel weg te kunnen rijden. Met TC lukt dit dan niet.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”