Fotoverslag Parkeersensoren inbouwen.

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Omdat er regelmatig een draadje voorbij komt met vragen over het zelf plaatsen van parkeer sensoren heb ik van mijn montage een paar foto's gemaakt.

Het betreft een originele Volvo set, met eigen speaker en aan/uit schakelaar. Ik heb geen AEM (computer) dus kan (nog) niet over de speakers met automatische af schakeling bij aanhangwagen.

Je krijgt een ontzettende doos Volvo spullen met handleidingen in zo ongeveer alle talen en voor alle moderne type's Volvo. Zal de plaatstelijke Brass band blij mee zijn! Ook krijg je veel kabeltjes, stekkertjes e.a. wat je echt niet allemaal nodig hebt.
Afbeelding

Begin met het uitruimen van de "accubak". De -pool van de accu verwijderen als het contact op 0 staat!. De accu daarna losmaken (+ aangesloten laten) en iets opzij schuiven.
Afbeelding

Daarna aan de binnenzijde 4 bussen (soort lange moeren) losdraaien. Deze zitten achter het schuimwandje.
Afbeelding

Verwijder daarna de popnagels bij de achterwielen. Ook de torx, deze een stuk losdraaien en het hele zaakje naar achteren drukken. Dat zal het onderstaande plastic schuifstuk achter de bumper vandaan drukken. (Dit stuk trekt de bumper naar voren.en zet de zijkanten vast.)
Afbeelding

De bumper verwijderen. Even loshalen met 2 personen is makkelijk. Maar als je nog 2 keer 24 vrienden hebt staan lukt het ook goed. ;-)
Afbeelding

De binnenbumper verwijderen..Erg simpel alle plastic clipjes losmaken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gaten maken op de aangegeven plekken. Voorboren met 3 mm, daarna ruimen met 9 mm en het speciale tooltje gebruiken om de gaten de maken. Deze mocht ik een middag lenen van de Volvo dealer in Alkmaar. Erg vriendelijk geholpen daar!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de sensoren in de bijbehorende houders plaatsen De houders moet je vastplakken met de dubbelzijdige tape en de bumper zelf voorbereiden met de aktivator. (slechts een paar druppels gebruiken. Mocht ik ook lenen bij de dealer!)
Daarna de kabeltjes netjes wegwerken met de bijgeleverde putty.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De draad doorvoeren en de bumper terugplaatsen. Het kastje hang je op met klittenband en het signaal tap je af van het achteruitrijd licht. Natuurlijk met een prachtig bijgeleverd stekkertje. Daarna kan je het hele spul op de computer aansluiten of het bijgeleverde speakertje en schakelaartje gebruiken. Lijkt een warboel, maar is erg simpel.
Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Belangrijk!! Voor het terugplaatsen van de -pool van de accu eerst het contact op stand 2 zetten. Anders krijg je een airbag lamp. (dit staat niet in de handleiding!!!!!!)

Wat kost dat nou allemaal? €270,- voor de sensoren set. Compleet! Deze is later gewoon op de AEM aan te sluiten.
Ook kost het een kleine middag werk. Ik was alleen maar er kwamen veel buren kijken en een praatje maken. Dus denk dat het in 3 uur moet lukken als je door kunt werken.
Echt leuk klusje en als je een schroevendraaier vast kan houden, maar ook een gaatje kan boren, zou deze klus geen probleem moeten zijn.

Zou ook zeker de dure Volvo set aanraden. Alles past en werkelijk alles is meegeleverd. Tie-raps tot plakband en een rol bescherm materiaal voor op de lak van de bumper.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

Succes allemaal!

p.s. Het is, denk ik, overbodig te zeggen dat dit geen officiele handleiding is. Volg het instructieboekje voor jouw type Volvo! Er kan dan ook in geen enkel geval schade op mij verhaald worden. Dit verslag is slechts een fotoverslag om een idee van de klus te krijgen!!!!
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”