PC aansluiten op iMIV

In deze subrubriek vindt je alles over iMIV en apparaten uit dezelfde categorie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
draadloos
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
Locatie: Zundert
Contacteer:

Wil op mijn RTI via de iMIV een carpc aansluiten, iemand al eens zoiets geprobeerd ?
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

nog niet geprobeert. wel met de gedachte gespeeld.

Moet niet ingewikkeld zijn. Gewoon een pc die alles over composite uit kan gooien.


Het lijkt mij wel leuk om een klein embedded doosje te maken die via gprs een recente lijst met flitspalen ophaalt, deze in een mooi overzicht zet en via de TV-in weergeeft op de RTI.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Gebruikersavatar
draadloos
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
Locatie: Zundert
Contacteer:

Ik zit zelf hier http://www.cartft.com/catalog te kijken voor een leuke pc. Heeft er iemand gedachten over de besturing hiervan ? een trackball (ahum, beetje een bmw I-drive idee hihi) ?

Zal eens een iMIV bestellen en gaan proberen hiermee !
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

http://www.cartft.com/catalog/il/571

Na gebruik gewoon in de armsteun
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
jochenandries
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.06.2007 - 15:48
Locatie: Diksmuide, België
Contacteer:

Jammer,

Ik kan niet meer op de link komen :-(

Er bestaat een "muis" in de vorm van de iDrive-knop van BMW, knop naar links is muis gaat naar links enz.
Duwen op de knop, is rechtermuisklik
knopje op de zijkant van de "muis" indrukken is linkermuistoets.

't Was niet echt goedkoop, maar zag er wel leuk uit. Ik heb het echter nog nooit in mijn handen gehad en weet dus ook niet hoe hij aanvoelt.

Zoeken op het net, en dan vooral in forums moet wel iets opleveren...

Jochen
CAR :
'02 S60 D5
Audiofiel

PC :
Asus S6 Leather (past bij het interieur van de S60)
Windows7 en Office2010
Cereal
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik heb ook een tijdje gespeeld met het idee om een carpc te kopen. Met een goede (auto)voeding, OS, en zuinige componenten zou dit erg prijzig worden (~600 euro). Dus ik ben naar een alternatief gaan zoeken.

Ik heb gekozen voor een Externe Harde schijf met video-out (Lacie Lacinema 500GB)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beeld over de composite interface is goed genoeg voor het RTI scherm (en dus waarschijnlijk ook voor RSE of andere in-car schermen). Het geluid is erg goed te noemen, vergelijkbaar met de iPod.

De interface is vrij basic en gebruiksvriendelijk. Scrollen door de mappenstructuur en video- of audiobestanden afspelen. Ondersteuning voor bestandsformaten als DivX/Xvid/Iso/DVD/Mp3 etc. Ook ondersteuning voor ondertiteling.

Heb nog wel wat issues te verhelpen:
-Stroomvoorziening (omvormer/12v voeding/inschakelen in stand II)
-Plaatsing (in kofferbak en iR ontvanger verlengen? of plaatsen tussen de stoelen ipv. de bekerhouders of in handschoenenvakje)

Zodra ik hier wat meer info over heb zal ik een verslagje en foto's posten.

Voor het apparaat zelf was ik 199 euro incl. btw kwijt.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
Gebruikersavatar
draadloos
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
Locatie: Zundert
Contacteer:

Cereal, dit is inderdaad een leuk alternatief, zal hier ook eens naar kijken (zit in de IT, dus even in de voorraad duiken ;-)). Omvormer naar 220 is bij de makro / conrad te krijgen voor 20 euro nu. je hebt niet veel wattage nodig, dat scheelt.

IR is meestal maar 2 draads, dus die zou ik opensolderen en verlengen naar voren..
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hi,

Wij zijn hier ook al een tijd mee bezig en hebben nog niet de juiste oplossing gevonden.
Meest geschikte lijkt momenteel een fanless-box met een externe disk (usb, gevoed door de USB) en die direct op 12V werkt.
(omvormer raden we echt NIET aan voor dit soort apparatuur.)

Ik zal binnenkort een testrapportje op de site zetten van het configuratie waar we nu mee aan het testen zijn en welke we wellicht in combinatie met de iMIV en het losse Media Scherm gaan verkopen.

Configuratie :
- Fanless box, 2Gb ram, 1.6Ghz Intel, xvga, composite RCA, audio RCA, 6x usb (allen goed gevoed, dus geen "usb power exceeded" op je scherm), IR interface, afstandsbediening
- Linux (!!)
- USB Sirf III GPS ontvanger
- Marengo Linux routeplanner (zijn ook met andere aan het testen)
- HSDPA kaart (internet on-board!)
- 20GB Flashdisk voor OS en basis applicaties (schokbestendig!)
- extern mini keyboard (past in handschoenenvak)
- Wifi 54G (vanaf de huis-pc de auto-pc updaten)
- externe storage, maar nog problemen met trillingen en schokken, wordt waarschijnlijk ook Flashdisk oid.
- IR ontvanger natuurlijk inbebouwd in een "blinde" knop onder de HU.

Groet
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Cereal
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Klinkt interessant Bob, Ben zelf alleen niet overtuigd van het gebruik van 100% flashgeheugen; Flashdisks zijn erg prijzig, wellicht is een 4GB IDE Flashmodule voldoende voor OS en basisapplicaties, zo'n ding kost enkele tientjes.

Verder lijkt me een 2,5" externe schijf goed genoeg beschermd tegen schokken, deze zijn in principe gemaakt voor laptops en dus geschikt voor 'onderweg'. Natuurlijk zijn ze niet onfeilbaar onder zwaardere omstandigheden. maar gezien een 32GB SSD nog >€ 500 kost, is het niet echt interessant om een mediabibliotheek aan te leggen op flashgeheugen. Wel slim om een externe harde schijf te nemen, die hang je zo aan je thuis-pc.

Ben erg benieuwd naar je bevindingen, en dan vooral de werkbaarheid van de interface/OS. Gezien ik RTI heb, heb ik geen navigatie nodig, dus zou in principe een Windows Media Centre of vergelijkbare interface al voldoen. (Niet eens een toetsenbord nodig wat mij betreft)
draadloos schreef:Cereal, dit is inderdaad een leuk alternatief, zal hier ook eens naar kijken (zit in de IT, dus even in de voorraad duiken ;-)). Omvormer naar 220 is bij de makro / conrad te krijgen voor 20 euro nu. je hebt niet veel wattage nodig, dat scheelt.

IR is meestal maar 2 draads, dus die zou ik opensolderen en verlengen naar voren..
Een omvormer lijkt me zo zonde vanwege de stroomverspilling (12v= -> 220v~ -> 12v=). Ook is een omvormer met zuivere sinus nogal prijzig. (> €100). Ik heb in een apart topic gevraagd naar de mogelijkheden, zal een dezer dagen eens gaan testen.

iR ledje verlengen lijkt me inderdaad een optie, maar als ik de behuizing toch ga slopen, is het misschien ook een optie om het frontje met de knoppen van het apparaat te slopen, en in het bakje onder de armsteun te monteren, en de harde schijf via een langere Sata-kabel ergens (geventileerd) onder een dashbordpaneel te verstoppen.

Ik houd jullie op de hoogte als ik leuke dingen ga doen.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
28-XL-XX
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 15.01.2008 - 16:58
Locatie: Den Haag

@bob:
In het geval van een car-pc zou ik geen IR doen maar RF; er zijn zowel RF muizen als keyboards op de markt. Ook kleine keyboards.

Martijn.
V70 rijdende forum newbie.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32867
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

MS heeft tegenwoordig ook hele handige MCE keyboards op Bluetooth!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Ik zou eerder voor bluetooth module gaan inplaats van HSDPA module. Heb je direkt een BT carkit.
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 695
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Cereal schreef:Ik heb ook een tijdje gespeeld met het idee om een carpc te kopen. Met een goede (auto)voeding, OS, en zuinige componenten zou dit erg prijzig worden (~600 euro). Dus ik ben naar een alternatief gaan zoeken.

Ik heb gekozen voor een Externe Harde schijf met video-out (Lacie Lacinema 500GB)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beeld over de composite interface is goed genoeg voor het RTI scherm (en dus waarschijnlijk ook voor RSE of andere in-car schermen). Het geluid is erg goed te noemen, vergelijkbaar met de iPod.

De interface is vrij basic en gebruiksvriendelijk. Scrollen door de mappenstructuur en video- of audiobestanden afspelen. Ondersteuning voor bestandsformaten als DivX/Xvid/Iso/DVD/Mp3 etc. Ook ondersteuning voor ondertiteling.

Heb nog wel wat issues te verhelpen:
-Stroomvoorziening (omvormer/12v voeding/inschakelen in stand II)
-Plaatsing (in kofferbak en iR ontvanger verlengen? of plaatsen tussen de stoelen ipv. de bekerhouders of in handschoenenvakje)

Zodra ik hier wat meer info over heb zal ik een verslagje en foto's posten.

Voor het apparaat zelf was ik 199 euro incl. btw kwijt.
Hoi , Leuk maar ivm de ruimte en voeding had je beter deze kunnen nemen , is nog goedkoper ook en past makkenlijk in het handschoenenkastje.

Media Speler

HDD MEDIA SPELER 2.5"

Draagbare hard-drive media speler, geschikt voor 2,5inch hard-disk (niet meegeleverd) tot 80Gb. Zet met de computer bestanden op de schijf en speel ze af via audio installatie of TV.

* Compact formaat door 2,5inch hdd
* DVD-Video, DivX, Xvid, VCD, SVCD, MPEG-1, MPEG-2, JPEG, MP3, MP4, WAV
* USB-2.0 interface
* Ook digitale en VGA output
* Beeldverhouding: 4:3 / 16:9
* Afspelen bestanden via menu-structuur
* Ondersteunt meerder partities per schijf
* OOk te gebruiken als USB-disk onder Windows
* 230Vac net-adapter en 12V auto-adapter meegeleverd
* Compleet met net-adapter, auto-adapter, aansluitkabels, IR afstandsbediening en beschermhoes

Aansluitspanning 5.6Vdc
Afmetingen 130 x 80 x 19 mm
Gewicht 215 gr.

Voor wie interesse heeft , ik heb er nog 1 liggen ivm aanschaf Ipod
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Cereal
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Inderdaad een mooie(re) oplossing!

Moet zeggen dat ik naar de paradigit hier tegenover gelopen ben en 't ding zo gekocht heb, ik móest er gewoon een hebben om te kijken wat het was. Dat ie lomp en onhandig is heb ik maar even voor lief genomen, toch ruimte zat bovenop de RTI-unit.

Ik heb hem vandaag weggewerkt in de kofferbak, met klittenband op de RTI-unit. Ik heb 12V afgetapt van de 12V aansluiting voor de achterbank. (Apparaat werkt op 12V, dus geen voeding oid nodig).De 30GB iPod ligt ook achter bij de iMIV. Dus alles uit het zicht, en te bedienen met de HU en een afstandsbediening.

Er ligt een draadje naar voren met daarop een Marmitek IR-repeater. Hierop kan ik de afstandsbediening mikken, en de schijf pakt het op. Het mooie is dat de schijf in- en uit te schakelen is via de afstandsbediening. Ik moet het kastje nog even slopen, en het IR oogje ergens verstoppen. Heb hem nu tussen de bestuurderstoel en de middenconsole geklemd, zo zit ie uit het zicht. Goed genoeg voor eventjes.

Ook heb ik een usb-kabel naar voren getrokken, zodat ik vanuit de bestuurderstoel met de laptop er films/zooi op kan zetten. De unit kan natuurlijk ook uit de kofferbak, maar het hóeft niet.

Zal bij m'n volgende fotoshoot ook de iMiv conifiguratie niet vergeten :)
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
Farrari
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 23.02.2008 - 20:22

VolvoTech schreef:Hi,

Wij zijn hier ook al een tijd mee bezig en hebben nog niet de juiste oplossing gevonden.
Meest geschikte lijkt momenteel een fanless-box met een externe disk (usb, gevoed door de USB) en die direct op 12V werkt.
(omvormer raden we echt NIET aan voor dit soort apparatuur.)

Ik zal binnenkort een testrapportje op de site zetten van het configuratie waar we nu mee aan het testen zijn en welke we wellicht in combinatie met de iMIV en het losse Media Scherm gaan verkopen.

Configuratie :
- Fanless box, 2Gb ram, 1.6Ghz Intel, xvga, composite RCA, audio RCA, 6x usb (allen goed gevoed, dus geen "usb power exceeded" op je scherm), IR interface, afstandsbediening
- Linux (!!)
- USB Sirf III GPS ontvanger
- Marengo Linux routeplanner (zijn ook met andere aan het testen)
- HSDPA kaart (internet on-board!)
- 20GB Flashdisk voor OS en basis applicaties (schokbestendig!)
- extern mini keyboard (past in handschoenenvak)
- Wifi 54G (vanaf de huis-pc de auto-pc updaten)
- externe storage, maar nog problemen met trillingen en schokken, wordt waarschijnlijk ook Flashdisk oid.
- IR ontvanger natuurlijk inbebouwd in een "blinde" knop onder de HU.

Groet
Bob

Bob,

Hoe is de kwaliteit van de PC op het RTI scherm.
Heb je eventueel al wat foto's.

Ik zit zelf te dubben om mijn HU-801 te vervangen voor een touch screen PC, of een carPC met de RTI als scherm (via IMII+) en dan een touchpad inbouwen ergens.

Ben benieuwd.
S80 2.4 170PK 2003 (mobi/prem/comf) aut5
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ha,

Kwaliteit nog niet goed (genoeg), met name de beeldomvorming is een probleem. De synchroon video is gewoon niet mooi genoeg, tenzij je echt een video afspeelt bijvoorbeeld.
Wij hebben het project even stilgelegd ivm ontwikkelingen XC90 en MMAA.
(Melbus Module Addon Adapter).

In april gaan we weer verder, zal dan ook wat foto's posten.
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

VolvoTech schreef:Ha,

Kwaliteit nog niet goed (genoeg), met name de beeldomvorming is een probleem. De synchroon video is gewoon niet mooi genoeg, tenzij je echt een video afspeelt bijvoorbeeld.


Bob
Heeft de RTI-DVD speler geen RGB uit naar het scherm op het dashboard?
Men zou die leiding omschakelbaar kunnen maken tussen RTI en car-pc,...
Dat is toch alvast de denkpiste waar ik op zit te broeden, ... Verder dan broeden kom ik niet wegens tijdsgebrek.

WJ
Gebruikersavatar
Spikes
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 05.07.2007 - 17:34

Je kunt volgens mij niet al te lastig een Mac Mini aansluiten op de composite. Mac Mini's worden veel gebruikt in de auto omdat ze klein zijn en er eenvoudige manieren zijn om deze aan de 12V voeding te hangen. Kensington heeft een nette oplossing voor €69. Zou dan zoiets moeten worden:

http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=33593

of:

http://www.macvroom.com/
Volvo 780 Bertone 2.3T MY90
Volvo XC70 2.5T MY06
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46

Ligt het nou aan mij of kan je hier perfect een EEE box voor gebruiken? 250 euro voor een super compact pctje, gebruikt maximaal 21 Watt! Lijkt mij dus perfect.
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Ben zelf ook wel benieuwd naar vorderingen :) Heb een EEEbox hier liggen, nu hangt hij aan de tv (uitzending gemist enzo), alleen die heeft geen component out (alleen DVI).

Ik ken wel een kastje dat dit wel zou kunnen: zit een VIA-processor in, snel genoeg om 720p HD af te spelen (best snel), component out (zowel NTSC als PAL!) en met 12V-voeding. Flashgeheugen 4 GB (is bij te bestellen en is snel/kan tegen schokken; een gewone HDD gaat snel stuk in een auto verwacht ik). Kun je bluetooth/RF muis/toetsenbord op aansluiten via USB, en dan kun je er bijv. Linux of Windows op zetten. Met Vodafone dongle ofzo kun je hem ook aansluiten op internet (20 euro p/m) en dan kun je surfen/streamen etc. in je auto...

Kosten voor dit ding zijn wel rond de 500 euro, maar ze zijn ook erg energiezuinig (<30 Watt).

Ben iig benieuwd :) Aangezien ik zelf binnenkort een IMIV wil laten aansluiten, ga ik waarschijnlijk ook nog wel wat experimenteren!
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07”