verlaagde (sportieve) veren Amazon

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
admiral
5th Gear member

En nu nog een paar brede sloffen en hij is af. Hij ligt lekker laag, niet te maar net genoeg.
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

ik heb even gereden met brede wielen ,héél mooi (voor de verlaging)
wielen zijn verkocht , het waren verbrede exemplaren en vond ik te gevaarlijk ( ze sloegen en het waren er met binnenbanden)
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
admiral
5th Gear member

pieter007 schreef:ik heb even gereden met brede wielen ,héél mooi (voor de verlaging)
wielen zijn verkocht , het waren verbrede exemplaren en vond ik te gevaarlijk ( ze sloegen en het waren er met binnenbanden)
Gevaarlijk en ze sloegen :?: :?:
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ik denk dat hij bedoelt dat er slag op zat...
Hoe zeg je dat in begrijpbaar Nederlands...
De velgen zijn niet recht? Als je de velg laat draaien op de as kan je zien dat er "slag op zit"...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
admiral
5th Gear member

ppFreddy schreef:Ik denk dat hij bedoelt dat er slag op zat...
Hoe zeg je dat in begrijpbaar Nederlands...
De velgen zijn niet recht? Als je de velg laat draaien op de as kan je zien dat er "slag op zit"...
Dat kan een hoogteslag zijn of een slinger (velg krom door het lassen te veel hitte)
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

ik bedoelde dus dat de velg krom was
Boele
4th Gear member

pieter007 schreef:inmiddels rij ik met 3 cm verlaagde veren een weekendje rond , merk lesjofors van bij scandix

vooraan komt ie zeer makkelijk tegen de rubbers (ik ga ze inokorten)
maar rijd wel prachtig vind ik niet te hard , niet te zacht ( de veren die eronderuit kwamen zijn waarschijnlijk ook al wel 40 jaar oud dusjaa .. altijd een verbetering denk ik )

de veren hebben eerst onder de p1800E gestaan van mijn vader , dit is NIET te doen .. hangt véél te laag ! hangt dan een CM van de rubber en slaat bijna constant dicht (de vooras ligt dan op een 9CM van grond)

de p1800 was een +-7 cm gezakt vooraan en 3 achteraan ,
de veren zijn zelfs voor de p1800 bestelt (zijn gewoon dezelfde als de amazon!!)

mijn amazon moet ik nog meten hoeveel ie is gezakt maar niet zoveel als de p1800 maar wel goed merkbaar !

ook ga ik de panhard stang achteraan inkorten (deze word in de midden doorgezaagt en een draadstang met links / rechts draad voorzien zodat ik hem kan regelen en mooi terug in het midden zetten

nu hangt de as naar links , wat ik wel merk is dat de auto rechts lager hangt dan links

en bij het snelle bochtenwerk komen de spatlappen vooraan makkelijk tegen de grond , de auto is ook voorzien van de diktste stabi's van IPD vooraan en achteraan

ook licht er een gastank in (50 L)
de auto staat mooi recht , niet met het kontje de grond in en ook niet in de lucht
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Zijn de verlagingsveren die nu onder de blauwe amazon zitten TE laag voor een 1800? Ik zit er aan te denken om nieuwe stuggere veren voor mijn 1800E te kopen aangezien hij nog steeds deint ondanks een IPD set..
Iroll
6th Gear member

Deinen wordt veroorzaakt door versleten schokbrekers, niet door de veren. Doorzakken en doorslaan op de rubbers ligt aan versleten veren. En de stabilisatoren hebben daar ook niet veel mee te maken, die zorgen ervoor dat de wagen in de bochten minder rolt.
Boele
4th Gear member

Ai... Zat er net al iets over te lezen.. Zal is kijken of ze olie lekken.. Als ik hem inveer, deint hij absoluut niet na.. Toch verwacht ik na 2jr buiten stil staan dat de schokbrekers er niet beter van geworden zijn..

Bedankt zover!
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

wij vinden ze niet geschikt , de ama is er nu 3 cm mee gezakt ,

met dezelfde veren zakte de p1800 veel meer !

de as komt dan op een 10 cm te liggen van de grond .. waardoor dus ook heel de auto veel lager komt (origineel ligt een p1800 al redelijk laag)

de p1800 kwam dan ook snel tegen de grond bij het overrijden van kruispunten waar de baan wat bol loopt enz ..
wij vinden het geen aanrader voor een p1800
oudevolvo
3rd Gear member

Na het lezen van dit verhaal en het zien van de foto's met het resultaat, heb ik ook de kriebels gekregen en ga ik aan een verlaging beginnen.

De verlagingsveren zelf heb ik inmiddels binnen. Wel heb ik nog een aantal vragen.

Hoe om moeten de veren er eigenlijk in?
Het deel met de windingen dicht op elkaar naar boven of naar beneden?

Zijn andere schokbrekers noodzakelijk? Die van mij schijnen te kunnen in combinatie met standaard dempers, maar ik heb echter ook gelezen dat die dan een kort leven hebben en je beter meteen voor Bilsteins kan gaan.

Ik wil sowieso ook hetzelfde truckje doen met m'n spoorstang.
Is zo'n speciaal draadeind voor ertussen gewoon bij een goede ijderhandel te koop? Is dat linksdraaiend draad met moeren? Of een heel specifiek ding?
Oh ja, en welke maat is handig?

Alvast bedankt,
Groeten Lars
5th Gear member
Contacteer:

ik heb geen idee welke maat het is (ik gok rond de m12 )

het is allemaal zelf gemaakt (m'n schoonvader heeft van een 6 kant alles gedraait , dus links/rechtse draad en de moeren)

schokbrekers heb ik ook al gehoort dat ze het niet lang volhouden , ik zal wel zien, zijn ze versleten komen er andere onder , bilsteins of koni's geen idee ..

ik heb de info voor het veranderen van de veren van de v44 gehaalt ,

schokbrekers eruit , in de plaats daarvan een lange draadstang zetten en dit geheel aandraaien zodat de veer goed opgespannen word

de draagarm (onderste) helemaal losmaken (fusees en aan de vooras) en dan de draadstang terug los draaien , monteren in de andere richting dan ,

het beste is dat je dit met 2 personen doet

oja de lange bout die in de as zit , spuit deze goed in met wd40 , die kan behoorlijk vast zitten !

de korte windingen zitten bij mij onderaan
oudevolvo
3rd Gear member

bedankt!
Het monteren van de veren gaat wel lukken (ik gebruik meestal de krik en het gewicht van de auto).
Goed om te weten hoe om ze moeten.

Wat betreft de verstelbare panhardstang bedacht ik me dat het misschien ook wel makkelijker kan (ik beschik helaas niet over een draaibank).
Omdat de panhardstang hol is, kan ik er gewoon na doorzagen aan de ene kant een draadeind in lassen en aan het andere eind een moer erop lassen (waar dan een contra moet tegenaan vastgezet wordt).
De stang krijgt toch vooral trekkracht te verduren en geen torsiekracht.
5th Gear member
Contacteer:

inderdaad , maar dan valt ze niet te regelen zoals bij mij ,
je kan ze wel regelen maar dan met je ze aan 1 kant losmaken en verdraaien

krik en gewicht van de auto gaat ook wel lukken denk ik ,

de draadstang is wel een redelijk veilige manier vind ik (ik denk niet dat er een veerspanner bestaat die past op de amazon)
Iroll
6th Gear member

Kijk wel naar de hardheid van de draadeinden die je gaat gebruiken, die van gamma en co zijn vaak te zacht. Voor verlaagde veren zou ik voor gewone windingen gebruiken en achter progressieve. Dat geeft de beste wegligging. En standaard schokbrekers gaan snel naar zijn grootje icm verlaagde veren. Het beste of Koni of Bilstein. Bilstein vind ik persoonlijk te oncomfortabel, koni kan je bovendien instellen op je persoonlijke voorkeur. Je moet ze dan wel helaas demonteren. Ik heb mijn koni's voor een slag harder als achter gezet, dat bevalt mij het beste onder mijn ES. En vergeet niet je bussen, vervang zeker de voorste bovenste draagarmen door PU, zijn de goedkoopste en het makkelijkste vervangen en geven het meeste voordeel wat wegligging betreft. Wel opnieuw laten uitlijnen in dat geval, hoeft alleen bij montage van de bovenste draagarm bussen voor. Volg niet de Haynes methode, je hoeft alleen de bouten van de U-vormige klemmen te verwijderen en de grote moeren aan het uiteinde. Dus niet de afstel shims voor het camber verwijderen zoals in Haynes staat. En leg iets onder het voorwiel zodat die niet naar beneden valt bij het loshalen!
oudevolvo
3rd Gear member

Bedankt voor je input. Ik had inderdaad al een set nieuwe PU voor de vooras (boven en onder) op m'n lijstje staan. Hij moet dan ook wel in een keer echt strak gaan rijden.

Mijn voorkeur ging uit naar Bilstein Sport, maar ik lees inderdaad dat die behoorlijk stug zijn.

Over welke Koni's heb je het dan?
De rode of gele?
(Als die laatste uberhaupt nog leverbaar zijn voor de Amazon)
6th Gear member

De zwarte classic koni's zijn alleen nog leverbaar, die heb ik er onder zitten. Ik heb ze bij de V44 gekocht, waren toen in de aanbieding voor €70 voor en €80 achter p.st. Maar dat was 2 jaar geleden...
Controleer de bovenste bevestiging van de voorste schokbrekers in de schokbreker toren goed na, door metaal moeheid willen ze daar nogal eens inscheuren en als je er dan hardere schokbrekers inzet slaan ze er dwars doorheen. Oplossing is er een grote ring oplassen ter versteviging.

edit:
Even gezocht dit voor je gevonden. Er staan rode op de foto, maar het zijn zwarte classics. De goedkoopste die ik kan vinden.
oudevolvo
3rd Gear member

Inmiddels heb ik uiteindelijk besloten toch voor de Bilsteins te gaan en ook die zijn binnen.
Binnenkort maar eens aan de slag om het hele gebeuren te monteren.

Voor mensen die ook de kriebels hebben gekregen heb ik nog een tip voor het verkrijgen van de verlaagde veren. Op ebay in Duitsland is er iemand die regelmatig verlagingsveren aanbiedt. Volgens mij zijn ze bij wijze van test op een auto gemonteerd en worden daarna als 'gebruikt' verkocht.
Uiteindelijke biedingen variëren tot nu toe van 40 euro tot 95 euro.

Zie bijvoorbeeld nu eBay veiling nummer: 190322651512

Nog geen echte gebruikerservaring dus, maar die van mij zagen er als nieuw uit.
De verkoper communiceert alleen 0,0.

Groeten Lars
5th Gear member
Contacteer:

ola , mooie prijs dan voor 4 veertjes
oudevolvo
3rd Gear member

Tot nu toe had ik er nog niet echt (wiskundig) bij stil gestaan, maar is het wel echt nodig om een verstelbare danwel ingekorte panhardstang te hebben?

Zie de discussie Verlagen, maar de panhardstang niet inkorten? op het V44 forum.

Daaruit blijkt dat het slechts millimeter werk is en dus niet nodig is.

Pieter007 heb jij je panhardstang daarwerkelijk ook korter staan?
En voel of zie je verschil als je hem korter of langer zet?

Terug naar “De Amazon”