Wastegateklep - Ratelen motor

Geproduceerd bij NedCar in Born
stefmen
3rd Gear member

Even een update.. Ik heb de 19e juni een afspraak met de handelaar waar ik hem gekocht heb. Niet alleen over het ratelen, maar ook over het ontzettend slecht starten van de auto. Ben benieuwd of hun iets kunnen ontdekken, maar ik verwacht er niet teveel van.
Ik heb het geluid inmiddels al aan meer mensen laten horen, maar niet echt iemand die het thuis kan brengen. Op het Volvo40Forum zeiden ze dat het het wastegate stangetje van de turbo kan zijn. Diegene die dit zei (ben zijn naam even kwijt, sorry als je ook op dit forum zit ;-)) leek er wel veel verstand van te hebben. Wat denken jullie hiervan?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als het een modeljaar2000 betreft ,is het nokkenas tandwiel stuk,dat is namelijk hydraulisch,s,dat weet elke dealer dat dat voor kan komen!
Het geluid wordt hoorbaar rond de 2000 toeren en bij het starten!
stefmen
3rd Gear member

Hij komt uit 1999. Het geluid is er trouwens niet alleen bij 2000 toeren. Het is erg goed hoorbaar als je het gas los laat (dus ook bij loslaten bij 4000 toeren). Zowel stationair als rijdend. Ook hoor je de ratel goed (wel langzaam) bij het afzetten van de motor. Dan hoor je ook een paar 'tikken'.

Ben bij 2 dealers geweest en geen van beide gaf deze verklaring voor het geluid. Ik heb ook het idee dat het bij de aanschaf nog niet was, maar bij aflevering wel. Ze hebben de auto een 'grote beurt' gegeven en de dist. riem is vervangen. Misschien dat hier iets fout is gegaan ofzo? Op pagina 1 van dit topic staan youtube filmpjes waar het geluid goed hoorbaar is.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Ripley
2nd Gear member

Wild guess: zitten de nokkenastandwielen misschien niet in de goede stand, zodat je kleppen op de verkeerde momenten openen en sluiten?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Wat is het kenteken of chassisnummer van je auto?
stefmen
3rd Gear member

Kenteken weggehaald...
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dan heb je het nieuwe type motor,dus denk toch het nokkenas tandwiel.
Jammer dat je een eind uit de buurt zit,anders kon je keer langsrijden om is te luisteren.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik had van de week een V40 met hetzelfde probleem,daar bij hebben ze de turbo bij vervangen en de versnellingbak,maar bleek dus ook het nokkenas tandwiel te zijn.
Die meneer was een drieduizend euro lichter zonder resultaat,het bleek een reparatie te zijn achteraf,door mij gevonden,te zijn van 200 euro.
Hij is nu met een advocaat bezig,hoop voor hem dat het opgelost wordt.
stefmen
3rd Gear member

Hmm.. Weer een andere oorzaak :-p Inderdaad jammer dat ik zo ver weg woon.. Heb je het youtube filmpje bekeken (geluisterd)?

Als ik namelijk op internet zoek naar kenmerken van dit nokkenastandwiel zie je voornamelijk dat mensen problemen hebben bij stationair lopen.. Dit heb ik niet (dan is het nauwelijks hoorbaar).. Maar kan het zijn dat de garage iets heeft 'verkloot' bij het vervangen van de dist. riem wat dit veroorzaakt? Zit het nokkanastandwiel in de buurt van de dist. riem wanneer deze vervangen wordt?

Bedankt voor de reacties! Ik kan dit altijd meenemen wanneer ik het ga laten verhelpen. Thanks!
Ripley
2nd Gear member

De distributieriem loopt over de nokkenastandwielen. Hij zit dus niet alleen in de buurt, maar ze hebben alles met elkaar te maken. Als je de riem vervangt, moet je er goed op letten dat de krukas en nokkenassen (met tandwielen) in de juiste positie staan. Vandaar mijn suggestie dat een van de tandwielen een tandje verkeerd staat. Maar het is slechts een suggestie, het commentaar van de andere forummers is kennelijk op echte ervaring gebaseerd. Ik ken het probleem met het nokkenastandwiel dat zij noemen niet.
Bart Giesen
5th Gear member

Welke Youtube filmpje?
stefmen
3rd Gear member

Bart Giesen
5th Gear member

Bah dat klinkt inderdaad vervelend :(

Maar een nokkenas / timing lijkt mij niet het probleem. Eerder iets dat gewoon losligt / resoneerd... Lijkt wel bij de turbo weg te komen
stefmen
3rd Gear member

Bart Giesen schreef:Bah dat klinkt inderdaad vervelend :(

Maar een nokkenas / timing lijkt mij niet het probleem. Eerder iets dat gewoon losligt / resoneerd... Lijkt wel bij de turbo weg te komen
Ja.. Op het Volvo40Forum.nl zei iemand dat het het wastegate stangetje zou kunnen zijn..
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het nokkenas tandwiel wordt hydraulisch,s bediend,doormiddel van de sensor op het nokkenas deksel,het is een veel voorkomend probleem,snap ook niet dat de dealer daar geen aandacht aan besteed,kan voorkomen bij verschillende toerentallen.
stefmen
3rd Gear member

Nou.. Ben net naar een garage geweest en die monteur kende het geluid al toen ik binnen kwam.. Turbo kapot...... ::cry:

Reparatie rond de 1400/1500 euro..

IK BEN WOEDEND! Die handelaar die hem me verkocht heeft is nog niet van me af! Dat kan ik hem wel vertellen! Ik heb zojuist met hem gebeld en hij moest het gaan overleggen met de baas en moet hem morgen terugbellen.
Gebaseerd op eerdere ervaringen weet ik eigenlijk 100% zeker dat hier uit gaat komen dat ze het niet gaan maken. Dat wordt dus nog leuk..

Ik hou jullie op de hoogte..
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Dit is echt balen voor je Stefman :( Dure reparatie... En nu? Aangezien de garage niet wil meebetalen aan de reparatie.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
stefmen
3rd Gear member

Ja.. Zwaar balle ja.. Voel me zwaar opgelicht! Als je overal over gaat nadenken begint het steeds duidelijker te worden dat hij de boel heeft willen belazeren, maarja.. Daar heb je verder niks aan. Zoals verwacht wil hij de turbo niet repareren of vervangen.

Er zijn een flink aantal websites waar opstaat hoe je in een dergelijke situatie moet handelen. Hier is er bijvoorbeeld 1: http://www.occasionadvies.nl/handboek/V ... _nu?page=3
Ik ga dus een aangetekende brief sturen waarin ik hem de kans geef om het defect te herstellen en anders worden er verdere stappen ondernomen. Dit wordt voor mij een principe kwestie, al moet ik ermee door tot de rechter!

Was ik maar bij mijn 440 gebleven :-(
V401.8
3rd Gear member

stefmen schreef:Ja.. Zwaar balen ja.. Voel me zwaar opgelicht! Als je overal over gaat nadenken begint het steeds duidelijker te worden dat hij de boel heeft willen belazeren, maarja.. Daar heb je verder niks aan. Zoals verwacht wil hij de turbo niet repareren of vervangen.

Er zijn een flink aantal websites waar opstaat hoe je in een dergelijke situatie moet handelen. Hier is er bijvoorbeeld 1: http://www.occasionadvies.nl/handboek/V ... _nu?page=3
Ik ga dus een aangetekende brief sturen waarin ik hem de kans geef om het defect te herstellen en anders worden er verdere stappen ondernomen. Dit wordt voor mij een principe kwestie, al moet ik ermee door tot de rechter!

Was ik maar bij mijn 440 gebleven :-(
Misschien is het goed om de naam van die beunhaas zoveel mogelijk op internet te publiceren (ook hier) om mensen te waarschuwen.
Dan kun je hem tevens mededelen dat je massaal mensen tegen hun gaat waarschuwen.

Ik het het nog sterker meegemaakt. Ik had nota bene Bovag garantie.
Mijn klachten waren o.a. de motorsteunen (trillingen) en een gare koppeling.
Ondanks vele discussies heb ik dit zelfs in de garantietijd niet voor mekaar gekregen. Het probleem is dat zolang alles nog werkt en niet 100% kapot is je kennelijk geen poot hebt om op te staan.
Tevens werd remolie verkeerd ververst, stuurbekrachtingsslang met een verkeerd type vervangen, etc.

Dit alles heb ik dus uiteindelijk allemaal op eigen kosten moeten vervangen. Ik heb dus veel te veel voor die auto betaald.:(
Nog bedankt voor alle ellende Tonnie vd Heijden uit Nuenen!!!
stefmen
3rd Gear member

Ik zie wel hoe het gaat lopen, maar ik heb echt geen zin om 1500 euro uit te geven hieraan.. Dan had ik me net zo goed een duurdere S40 kunnen kopen.

Ik noem de naam van de verkoper nu extra nog even niet totdat dit allemaal voorbij is. Wanneer ik uitslag heb over wat het gaat worden zal deze zeker openbaar gemaakt worden. Ik zal niet rusten totdat de waarheid over dit autobedrijf op de 2e plek in google beland wanneer je die naam invoert! :evil:
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”