TIP: minder verbruik met Q8-benzine

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvokoen
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 08.02.2006 - 13:34
Locatie: Groningen

Ik zou iedereen die een hoog verbruik heeft met zijn benzinemotor, aanraden om ns met Q8-benzine te rijden.
Ik merk nl. heel consequent dat ik minder benzine 95RON verbruik met mijn auto als die benzine van Q8 is, dan als die van Shell, Texaco of ANWB-tankstation is. Even de geschiedenis van het onderwerp schetsen: ik rijd nu gedurende 16 maanden bijna maandelijks op vrijdagavond van Groningen naar Gent (Belgie = 360km) met als route A7-A6-A27-Antwerpen-Gent. Aangezien ik slechts om 17u30 vanuit Groningen vertrek, heb ik nooit files en kan ik altijd rustig doorrijden (130- 140km/u). Hetzelfde geldt voor de terugweg van Gent naar Groningen, maar dat doe ik dan op zondagavond waarbij ik altijd om 20u30 vertrek en dus nooit files of druk verkeer heb. Ik rijd met een Volvo 760GLE van 1990 waarin die V6 2.8 motor zit: een die zuipt, dus. Na enkele maanden deze rit te doen, merkte ik dat ik met de ‘belgische’ benzine (=DATS-tankstation van grootwarenhuis Colruyt) veel minder verbruikte, dan met de Nederlandse Shell of Texaco. Hoeveel minder dan? Wel, met die Shell- of Texacobenzine verbruik ik consequent ca. 16l/100km, maar met die ‘belgische benzine’ ca. 12l/100km!! Per toeval ontdekte ik dat die ‘belgische’ benzine geleverd werd door Q8. Als test ben ik dan maar ns in Groningen naar Q8 gegaan en met die benzine naar Belgie gereden. Ik merkte dat ik dan ook ca. 13l/100km verbruikte…merkelijk minder dan die Shell- of Texacobenzine, dus. Waarom wel nog meer dan die belgische Q8-benzine? Vermoedelijk omdat ik veel meer tegenwind heb bij de rit van NL naar B en wat meewind van B naar NL, wat een grote invloed kan hebben gegeven de baksteenstructuur van die goeie 700-serie.
Ik heb Q8 hierover geinterpelleerd, maar zoals te verwachten, kreeg ik een standaardantwoord dat de halfjaarlijkse door de overheid uitgevoerde chemische controles van de benzine kunnen opgevraagd worden...blablabla. Geen antwoord, dus.

Het is een indruk die ik nu al heel lang heb.
Volvo 760GLE B280F PRV-motor, AW71-transmissie van 1990 en 192d km: wit met dunne blauwe zijstreep
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

geldt dat ook voor diesel?
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Klinkt als even testen met diesel ook voor de dieselrijders :-)
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Gebruikersavatar
Volvokoen
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 08.02.2006 - 13:34
Locatie: Groningen

@ NOS: geen idee. Ik heb het met mijn vorige 740 diesel nooit geprobeerd, omdat mijn verbruik onvoldoende hoog lag om dat soort zaken uit te zoeken. Ik zou ook vermoeden dat je al een behoorlijk hoog absoluut verbruik moet hebben (zoals ik), eer het percentage verschil in verbruik tussen stations opvalt.
Volvo 760GLE B280F PRV-motor, AW71-transmissie van 1990 en 192d km: wit met dunne blauwe zijstreep
MarcoF
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.03.2006 - 19:39
Locatie: Zuidoost Brabant
Contacteer:

Grappig ik heb daar ook een bepaald gevoel over: het lijkt dat ik langer doe met brandstof die ik in Frankrijk tank. Het gemiddelde verbruik ligt meestal 1-1,5 km/l hoger...
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”