S60 T5 AUT: Inhouden bij hard optrekken

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Kahzan
1st Gear member

Beste forum leden,

Mijn S60 T5 2001 automaat (200.000 km), gaat bij vol gas niet soepel uit de startblokken.

De eerste ca 3.000 toeren gaan 'vrij langzaam' waarbij er rond de 3.000 tpm ineens alle kracht vrijkomt. Dit gaat gepaard met echt een schok. Is iemand hiermee bekend? Ik heb dit nog nooit eerder gehad.

Ik breng het op dit moment in verband met:
- warm weer
- ingeschakelde airco (verergert bovenstaande situatie nog verder)

Onlangs heb ik een schommelend stationairtoerental gehad. De auto schokt dan zowel in Neutraal als in Drive, bij stilstand. Wanneer er gereden wordt is het over. Dit probleem kwam slechts voor korte duur voor (overigens al wel eerder meegemaakt). Ook dit lijkt met hogere temperaturen te maken te hebben...

Is het een met het ander in verband te brengen? En wat kan er op het oog gecontroleerd worden?

Ik hoop snel reacties te mogen ontvangen!
liquid_force
6th Gear member

de turbo zal pas bij circa 3000 toeren flink gaan meedraaien ...
Kahzan
1st Gear member

Ik begrijp dat de turbo op dat punt meer meedraait dan in het begin van de toeren. Dat is ook niet het punt.

Het gaat erom dat het krachtsverloop normaliter veel geleidelijker is. Met warmte en airco lijken motor, automatische bak, airco pomp enz. niet lekker met elkaar te communiceren en heeft de auto tot 3.000 'een dip' knalt ie er ineens bij 3.000 toeren uit (en met ingeschakelde airco) hakkelt (=inhouden) de auto/automatische bak rond de 4.000 toeren nog een keer).

Ik heb hier voorheen geen last van gehad en was de krachtsopbouw keurig vloeiend!'
Johras
2nd Gear member

Voor wat betreft het schommelend stationair, ik kom net van de dealer omdat mijn auto stationair niet goed draaide, toerental schommelde erg. Bij afremmen en stationair draaien viel het toerental terug en leek de motor af te gaan slaan, maar dan liep het weer op tot rond de 1100 (gepaard met schokken) enz enz.

Bleek dat het klemmetje waarmee een buis aan de intercooler vast zit versleten was, monteur heeft de klem vervangen en nu geen probleem meer gehad. (knock on wood ;)) De klem zit rechtsvoor onder de buis van de luchtinlaat. Wellicht waard om hier even naar te kijken?

Bij mij was de slang trouwens dinsdag losgeschoten en door de anwb weer vastgezet. Deze man had zelf een T4, forum lid? :P
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Ook turbo slang er afgehad.

Nieuwe slang er op met nieuwe slangklemmen. Advies is om T-Bouten te gebruiken ipv standaard slangklemmen.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”