Gemiddeld verbruik v70 2.0d

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Grimm
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
Locatie: Oosterhout

Sinds twee weken rijd ik in een v70 2.0D (limited edition) en het valt mij op dat bij een constante snelheid op de snelweg (tussen 120 en 130 kmh) het gemiddelde brandstofverbruik in de 5e versnelling een stuk beter is dan in de 6e versnelling. Nu wordt je regelmatig platgegooid met “het nieuwe rijden” dat zegt dat je zo snel mogelijk moet opschakelen naar een hogere versnelling. Hoewel de auto in z’n 6 prima rijdt vraag ik me af of dit wel de zuinigste optie is. Volgens de boordcomputer scheelt het ruim een halve tot een hele liter per 100km (rond 6.0 in z’n 5 tegen 6.8-7.0 in z’n zes).

Heeft iemand soortgelijke ervaringen en is er een verklaring voor dit verbruik?
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
Gebruikersavatar
Alchemist
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 16.10.2007 - 12:43

Grimm schreef:Heeft iemand soortgelijke ervaringen en is er een verklaring voor dit verbruik?
Kan me voorstellen dat het toerental dan zo laag is, dat er eigenlijk niet genoeg koppel beschikbaar is om te versnellen indien gewenst. Dan moet je dus meer en langer gas geven om te versnellen = meer verbruik. Het meerverbruik bij versnellen weegt kennelijk ook niet op tegen de besparing van het lagere toerental bij continue snelheid. Zie dit zelfde ook bij versnellen vanaf 55 km/h in 6 of in 5.
Op cruisecontrol zou 6 dus WEL zuiniger moeten zijn dan 5. Check dat maar eens.
Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Gebruikersavatar
Grimm
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
Locatie: Oosterhout

Bedankt Alchemist!
Het meerverbruik bij versnellen weegt kennelijk ook niet op tegen de besparing van het lagere toerental bij continue snelheid.
Ditzelfde geldt waarschijnlijk ook voor wegen met veel "heuvels": viaducten en tunnels waardoor de motor steeds een beetje harder moet werken om boven te komen (wat blijkbaar niet opweegt tegen het voordeel van de heuvel weer af rijden)?

Michel
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
Gebruikersavatar
Grimm
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
Locatie: Oosterhout

Inmiddels weer een paar honderd kilometer (met name spitverkeer) verder. Conclusie: op CC zakt het verbruik in de 6 inderdaad naar een mooi niveau. Dat duurt alleen even totdat de motor mooi constant loopt. Helaas loopt ons landje tijdens de spits alleen zo snel vol dat je nooit echt lekker gestaag door kunt kachelen: continue afremmen en weer versnellen zijn niet bevorderlijk.
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”