stabilisator stangetjes

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Inderdaad vervelend die blokken. Daarentegen waren ze wel gruwelijk goedkoop. Heb dit al bij meerdere auto's gehad dat de imitatie net iets kleiner zijn.
Als je de kogel aftekent op de binnenste stuurkogel, en meet vanaf het hart van de buitenste stuurkogel komt dit altijd uit op de zelfde wijze als de oude heeft gezeten, en dan slijten zelfs je Pzero bandjes recht af.
Fusee kogel heeft naar mijn weten ook vaste montage punten, en hoeft daardoor ook niet uitgelijnd te worden na vervanging hiervan.
Mocht je stuur nou naderhand een beetje scheef staan, kan je dit zo rechtstellen dmv de stuurkogels in of uit te draaien. Natuurlijk wel links en rechts evenveel zodat de uitlijning niet in gevaar komt.
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

met de stuurkogels ben ik het toch wel met je eens, zelf ben ik denk ik te lui en onnauwkeurig om alles af te tekenen, gewoon de hele meuk aan het onderstel in 1 keer vervangen, 1 keer uitlijnen, jaren rijplezier :D.

nog een heel klein puntje van mijn kant(mijn rare hersenspinsels ja :P), met fuseekogels is het vaak zo dat de nieuwe kogel toch net een fractie anders is, ook zit er vaak een heel klein beetje speling op de boutgaten. het is maar een beetje, maar kan net te veel zijn is mijn ervaring.

daarnaast is het wat mij betreft bij complete draagarmen(+fuseekogels) sowieso aan te raden omdat je dan ook weer strakke rubbers hebt, dus andere geometrie.

Dan hebben we het nog niet gehad over niet-volvo onderdelen, die zijn sowieso anders van maat, dus slechte geometrie.

owja, ik was voor mijn remmerij(schijven, blokken en schoenen(achter)) ongeveer 6 tientjes kwijt :P dus hoeven ze ook niet heel lang mee te gaan :D als ze maar goed remmen...
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

We doen op de zaak altijd een proefrit voor een onderhoudsbeurt oid, ter controle van diverse zaken. Waaronder het recht staan van het stuur, en een eventuele afwijking naar een bepaalde kant.
Bij het vervangen van stuurkogels en het opmeten hiervan, is mn ervaring dat het eigenlijk altijd hetzelfde uitpakt als van te voren. Af en toe staat het stuur een klein beetje scheef, maar dit is onderweg makkelijk te stellen. Bij het vervangen van fusee/draagarm is vaak de conclusie dat het na het vervangen beter staat dan voor de reparatie. Omdat door de versleten onderdelen de afwijking groter wordt.
Helaas komt het ook voor dat mensen een auto uitlijnen met versleten onderdelen. Dan klopt er dus na het vervangen van die dingen niks meer van.
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

heeft iemand toevallig nog een foto liggen met daarop waar de stabilisatie stangen zitten?
ik moet ze namelijk ook nog steeds vervangen en vind het iets makkelijker als ik weet wat ik er onderuit moet slopen :P

edit:
never mind.... ff zoeken en heb ze gevonden :oops:

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Staan ook op mijn lijstje maar na het vervangen van handremkabels en achterremmen versnellingsbak en koppeling moet ik even op een houtje bijten en tot na de vakantie wachten.......
Ga komend jaar alle stabilisator dingen vervangen en draagarmrubbers,de voorste schokbrekers en misschien de schijven nog incl blokken....ook de voorpijp staat op het lijstje.
Heb helaas de smaak te pakken en wil zo lang mogelijk door rijden nog.....
Dus voorlopig nog hiero te vinden haha
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”