Vakantieperikelen...

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Vorige week vrijdagavond alles ingepakt om zaterdag ochtend richting Bussang in de Vogezen te vertrekken. Alles zag er goed uit, het weer, de auto was top beladen, geen doorgezakte kont en een lekkere kogeldruk van 80 kg. Dan rijdt de combinatie het lekkerst!
Via Utrecht naar Den Bosch, Eindhoven richting Maastricht. Bij Weert, AC Nederweerd, even gestopt voor een bakkie.
Even na Weert kreeg ik de melding “Accuspanning laag” in de display… Dat zit toch niet lekker.. Bij het eerst volgende pompstation even gestopt en in de caravan de accu losgekoppeld, deze is niet al te best meer wist ik, en ook de 12V koelkast schakelaar uitgezet. Ik dacht dat dat de grootste stroomverbruikers wel waren. Bij het wegrijden van het terrein ging de melding al van de display weg. Zo, ook weer gefikst dacht ik! Even later, vlak voor Maastricht weer de melding.. Hmm. De dealer in Lelystad maar even gebeld wat te doen. Door verwezen naar de dealer in Maastricht en zo de bult afgerold het terrein van Volvo Maastricht op! De eerste diagnose was meteen een vervelende, dynamo stuk. Op zaterdag middag om 12 uur en ze hadden er geen op voorraad liggen, maandag op zijn vroegst konden ze wat regelen…
De ANWB maar ingeschakeld. En na onde3rzoek, jawel, de dynamo stuk, wat een verrassing! Via de ANWB een garage gevonden in Margraten die nog die middag de dynamo kon vervangen voor een gereviseerde, das mooi!
Tegen de klok van 1600 uur konden we onze weg vervolgen, hehe!
Via Maastricht ging het richting Luik. We namen de ring om Luik heen, en op de eerste bult:
Volledig in de noodloop en met 10 km/h omhoog. De storing “Motormanagement service bij onderhoud” …Zo goed en zo kwaad als het ging Luik voorbij gekomen en een campingetje opgezocht. Aldaar de ANWB maar weer gebeld. Er kwam binnen 2 uur iemand langs op de camping.
Deze beste man kwam met een vrachtwagen waar de auto op gereden kon worden. Motorkap open, motor laten draaien, beetje gas geven: Meneer, de turbo is kapot. Ik zal uw auto mee nemen en dan wordt deze maandag of dinsdag naar de dealer in Maastricht gebracht. Ik dacht: Mooi niet! Ik dacht dat ik zonder caravan nog wel wat kon rijden, dus laat mijn auto maar staan!
Meteen de garage waar we net 3 uur geleden vandaan kwamen gebeld en het probleem voorgelegd. We konden morgen (Zondag!!!) wel even langs komen!
Zondag ochtend dus zonder caravan weer terug naar Maastricht gereden. De diagnoseapparatuur eraan en er kwamen drie storingen uit. 1 ervan was de boosdoener: Magneetventiel afblaasklep storing (of iets er dicht bij in de buurt). Na een rondje gereden te hebben waarbij op werd gemerkt dat hij erg sloom aanvoelde en buitensporig rookte is besloten dat het moest liggen aan het vast zitten van de verstelbare schoepen van de turbo door vervuiling. Dit is op twee manieren op te lossen:
1, De turbo verwijderen, schoonmaken, reviseren waar nodig, en weer monteren
2, Met een goedje van Forte en een speciaal gereedschap gemonteerd op de luchtinlaat voor het spruitstuk de boel reinigen door de Forte te doseren in de venturie.
De laatste maar verkozen onder het mom baat het niet dan schaadt het niet! Twee en een half uur later was de lucht inlaat, die ook compleet verstopt zat, weer brand schoon! Dat bood perspectief. Na een proefrondje in een geheel anders rijdende auto (!!!!) afgerekend en weer richting de caravan gereden.
De volgende dag, maandag, de caravan weer aangehaakt en weer verder gereden richting Vogezen. Nog een beetje stijfjes achter het stuur zittend bleek ik nu fluitend de bergen op te kunnen rijden. Dat was ff een fijn gevoel!
We zouden maar een week gaan, dus inmiddels ben ik weer thuis. Op de terugweg is de auto nog een keer in noodloop gegaan… Verder leek alles goed.

Nu een paar vraagjes:
Zou een dealer onderhouden auto dit mogen overkomen, een verstopte luchtinlaat en vast zittende schoepverstelling door vervuiling? Ik kies speciaal voor de (duurdere) dealer om dit soort dingen juist te voorkomen?
Zou de turbo alsnog uit elkaar moeten, gezien ik op de terugweg weer de storing gehad heb?
Is dit een bekend probleem?
Zo dat moest ik even van me afschrijven hoor! Alvast bedankt voor de reacties!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Tja, met 336.000 km kunnen er natuurlijk onvoorziene dingen gebeuren.
Dynamo kan je niet aan zien komen (extra verbruikers dus dat was zijn laatste tikje).
En volgens mij kan je de turbo ook niet zien aankomen.
Missschien hing de turbo er al tegen aan, maar doordat hij nu wat harder moest werken met de caravan, het pas duidelijk werd.
Ook een Volvo-dealer (monteur) is geen helderziende. :P
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Zou dit niet standaard moeten worden gecontrolleerd? De garage waar ik was voor de storingen zei dat ze standaard de boel reinigen met Forte om dit dus te voorkomen!
De dynamo is idd botte pech, maar als ik mezelf blauw betaal voor onderhoud verwacht ik dit soort verstoppingen dus niet! Geen gekke verwachting van mij toch? Mijn auto is, blijkt, de eerste niet met dit probleem!
En jammer dat het dan precies voorkomt als ik een weekje weg wil. Dit had mijns inziens voorkomen kunnen worden door goed onderhoud...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Ik heb er nog nooit van gehoord, standaard reinigen met Forte.
Nmm heb je (helaas) gewoon pech gehad. Shit happens. :P
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Zo, denk je lekker op vakantie te gaan!

Dynamo geven meestal de geest, je kunt dat niet zien aankomen, of hij moet herrie gaan maken.

Turbo reinigen? nooit van gehoord, maar ben op dit gebied ook geen deskundige.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Rijd je meestal erg rustig, en wat voor brandstof tank je (V-power achtigen of gewone diesel)?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

edraket schreef:Rijd je meestal erg rustig, en wat voor brandstof tank je (V-power achtigen of gewone diesel)?
Ik ben een rustige rijder, nagenoeg altijd op de cruisecontrol. Ik tank bijna altijd BP, gewone diesel.
De garagehouder zei dat het deels door de rustige rijstijl kwam.. Maar je zou zeggen dat dat niet slecht voor een motor moet zijn..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer 2.5D rijders zijn met dit probleem??
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij moderne diesels wel. De EGR klep staat namelijk dicht bij veel gas, maar wagenwijd open bij een beetje gas. Daardoor vervuilt jouw inlaatspruitstuk. Dus de wilde rijders hebben het minste last van vervuiling.

Ik zou toch aanraden om BP ultimate te gaan tanken. De meest motoren lopen er iets zuiniger op waardoor het prijsverschil gecompenseerd wordt. Het belangrijkste echter is dat de motor echt schoner blijft van dat spul. En daar heb je op de lange termijn echt profijt van. Als je turbo inderdaad vast zit kun je hoge kosten krijgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

Tarman T schreef:
edraket schreef:Rijd je meestal erg rustig, en wat voor brandstof tank je (V-power achtigen of gewone diesel)?
Ik ben een rustige rijder, nagenoeg altijd op de cruisecontrol. Ik tank bijna altijd BP, gewone diesel.
De garagehouder zei dat het deels door de rustige rijstijl kwam.. Maar je zou zeggen dat dat niet slecht voor een motor moet zijn..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer 2.5D rijders zijn met dit probleem??
Ik rij dan wel benzine. Maar af en toe moet je de pijp even doorblazen, ontkolen (hoge snelheid en goed warmdraaien). Ja en in Nederland is dat strafbaar. Dit doe ik meestal als ik in duitsland rijdt. Naar mijn eigen gevoel vindt ik dat de auto vlotter reageert na een snelle rit.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Het is hier al eens vaker voorbij gekomen. Het blijkt idd funest te zijn om altijd maar op een laag toerental te schakelen/rijden met een dieselauto. Af en toe even laten grommen dat ding!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Romeo-Lima
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.10.2007 - 14:41

Af en toe een flinke caravan erachter doet ook wonderen!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Romeo-Lima schreef:Af en toe een flinke caravan erachter doet ook wonderen!
Haha, 1600 kg + aan de haak, is dat voldoende? Maar ik zal wat vaker het gas intrappen. De vraag is nu dus alleen nog of de turbo uit elkaar moet of niet? Ik twijfel er over.. Tevens zit ik nog met de storing van het magneetventiel van de drukregeling. Die nstoring kwam op de terugweg weer voor en staat nog in het geheugen.

En wat betreft het doorblazen, mijn gevoel geeft aan rustig aan te doen met het 340000 km oude beestje.. Maar er zijn zovelen die zeggen dat ik moet blazen met het ding... :shock: En nu?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

pff, die van mij heeft 368.000 en blazen doet ie wel. Wel alleen nadat eerst warm gereden is natuurlijk, dan kan het geen kwaad. Je moet het niet te gek maken natuurlijk. Maar hij is er in principe voor gemaakt om het goed te blijven doen tot an het rode gebied... :) (al vind ik het ruim 1000 toeren daarvoor al lang welletjes :))

Volvodealer in Maastricht, was dat Biermans?
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Volvodealer in Maastricht, was dat Biermans?
Jah!

En in Margraaten was het oto Margraten. Aan te bevelen! Zeer goede service (Zondag mijn problemen verhelpen en zelf een vervangende auto aanbieden!)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Wel balen zeg. Hoe hoog was de financiele schade uiteindelijk?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Tarman T schreef:
En wat betreft het doorblazen, mijn gevoel geeft aan rustig aan te doen met het 340000 km oude beestje.. Maar er zijn zovelen die zeggen dat ik moet blazen met het ding... :shock: En nu?
Als de motor goed warm is dan kan het zeker geen kwaad om af en toe eens even goed "door te trappen"!!! Let wel, als je nooit hoog in de toeren hebt gereden moet je daar bij voorkeur langzaam naar toe werken.....zoals het "inrijden" van een nieuwe motor.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Dat is natuurlijk nooit leuk om zo met vakantie te vertrekken....... Maar achteraf viel alles nogal mee dus.
Inderdaad moet je zo'n diesel af en toe even flink op zijn staart trappen, dat haalt je mooie gemiddelde verbruik wel omlaag, maar wellicht beter voor de motor. Als je ziet wat een roet er uit geblazen wordt als je een tijdje rustig hebt gereden weet je precies wat er bedoeld wordt......
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33125
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Je hebt toch een roetfilter?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Nee, de 2.5 D (VAG TDI) van 2000-2001 heeft nog geen roetfilter.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Die heeft juist een roetgenerator :twisted:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”