Nadat vorige week mijn auto oververhitte ben ik perfect geholpen door Volvo assistence. De auto is opgehaald door een bergingsbedrijf en een vervangauto is dezelfde avon nog geregeld. Top service!
De koelventilator bleek het begeven te hebben, kosten: ongeveer 600 euro :shock: . Helaas pindakaas, veel geld voor zo'n (ogenschijnlijk) simpel onderdeel. Gleukkig geen gedoe met de koppakking en is de meter niet in het rood geweest.
Krijg ik net van Volvo Bluekens (Want ik was niet thuis toen de oververhitting plaats vond, dus de auto staat niet bij mijn 'huisdealer'. Op zich geen probleem, want Bluekens geeft perfecte service) een telefoontje dat de multiriem zwaar beschadigd is, de waterpomp lekt en een van de poelis van de riem scheef is. Deze zijn samen met de distributieriem en alle looprollen van beide riemen op 28 april vervangen. Dit is uit kostenoverweging gedaan (scheelde de helft!) bij een merkloze garage waar we een goede band mee hebben (Inmiddels zijn zij gestopt met onderhoudswerkzaamheden en wordt deze garage omgebouwd tot bandenspeciaal center). Zij gebruikten wel originele Volvo onderdelen zover ik weet.
Mijn vraag is, hoe kan een poelie scheeflopen, de pomp gaan lekken, de riem beschadigen ('Tandje eraf'). Dit klinkt als een domino-effect, maar ik kan niet geloven dat dit zomaar gebeurd. Heeft iemand een idee?
EDIT: handig om te weten, bij regulier ondehroud eind juni is mijn huisdealer niks opgevallen volgens het controleformulier.
Ik baal hier stevig van, mijn perfect rijdend een lopende auto heeft nog geen serieuze problemen gehad. Nu dan helaas de koelventilator, wat nu eenmaal kan gebeuren. Onderdelen als de multiriem, die nu dus nog geen 5 maanden oud is, horen niet zo snel te slijten. Bluekens kon buiten deze constatering helaas ook geen oorzaak aanwijzen. Ik ga sowieso dit aankaarten bij de garage die de multiriem vervangen heeft. Wie weet wat zij hiervan zeggen...
Multiriem ellende
-
- 2nd Gear member
600 euro voor een ventilator lijkt mij veel te veel. Ik kan even geen prijzen vinden, maar ik denk dat jet het met 100 euro wel hebt gehad voor zo'n ding. Vervangen is half uurtje werk voor een deskundige. Zit de prijs voor de berging misschien ook in die 600 euro?
Ik vermoed dat je de multiriem en distributieriem door elkaar haalt. De waterpomp wordt volgens mij aangedreven door de distributieriem.
Een mogelijke oorzaak van de schade zou kunnen zijn dat de riem veel te strak is gezet.
Dat je dealer niets is opgevallen, is niet bijzonder. De distributieriem kun je niet zomaar inspecteren. Daarvoor moet je wat kappen verwijderen.
Ik vermoed dat je de multiriem en distributieriem door elkaar haalt. De waterpomp wordt volgens mij aangedreven door de distributieriem.
Een mogelijke oorzaak van de schade zou kunnen zijn dat de riem veel te strak is gezet.
Dat je dealer niets is opgevallen, is niet bijzonder. De distributieriem kun je niet zomaar inspecteren. Daarvoor moet je wat kappen verwijderen.
- Thuurc
- 4th Gear member
Alles is via Volvo Assistence verlopen, dus de berging en vervangend vervoer zijn dan gedekt. In die 600 euro zit ook een uur onderzoekswerk, verder zijn ze volgens mij behoorlijk lang bezig geweest (Ze belde vanmorgen, toen lag de wagen al open. Toen ik iets na vieren aan kwam, waren ze nog niet klaar).Ripley schreef:600 euro voor een ventilator lijkt mij veel te veel. Ik kan even geen prijzen vinden, maar ik denk dat jet het met 100 euro wel hebt gehad voor zo'n ding. Vervangen is half uurtje werk voor een deskundige. Zit de prijs voor de berging misschien ook in die 600 euro?
De motor van de ventilator is vervangen, de bladen ed. zijn gerecycled. Geen idee of dat nog iets kan uitmaken...?
Dat is wat ik te horen kreeg van de dealer. De multiriem poelie + multieriem zijn beschadigd. Daarbij lekt de waterpomp (tegelijkertijd vervangen) ook nog eens.Ripley schreef: Ik vermoed dat je de multiriem en distributieriem door elkaar haalt. De waterpomp wordt volgens mij aangedreven door de distributieriem.
Oke, begrijpelijk.Ripley schreef: Dat je dealer niets is opgevallen, is niet bijzonder. De distributieriem kun je niet zomaar inspecteren. Daarvoor moet je wat kappen verwijderen.
Bluekens heeft foto's gemaakt van de situatie. Het blijkt dat bijv. niet alle afspraken nagekomen zijn ten tijde van het vervangen van de riemen/poelies (mbt de juiste onderdelen). Ik hoop hier samen uit te kunnen komen om op zijn minst een oorzaak te kunnen achterhalen, maar zal de rechtsbijstand om advies vragen.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
-
- 2nd Gear member
Ik denk dat ik mijn prijsschatting wat moet bijstellen. Op marktplaats zie ik prijzen van 30-100 euro voor een tweedehandsje en 129 euro voor een 3rd party nieuwe. Een originele van Volvo zal dan wel gauw door de 200 zijn. Tel daar wat uren zoekwerk bij op en je bent snel op weg naar de 600. Vraag me alleen af waarom ze zo lang hebben moeten zoeken naar een kapotte ventilator. Aan de andere kant: ze hebben wel de kapotte riemen en poelies gevonden.
Ik zie nu pas dat je een diesel hebt. Ging ervan uit dat het om een benzinemotor ging. Beetje zitten zoeken in Vadis, kan het niet echt vinden, maar ik begin het vermoeden te krijgen dat de waterpomp op de multiriem zit bij deze motor. Dan klopt het verhaal van de dealer weer helemaal. Dat zou ook betekenen dat er niets mis is met je distributieriem en dat is natuurlijk wel prettig.
Misschien kan een forumlid die wat meer kaas heeft gegeten van diesels wat nuttigs toevoegen.
Ik zie nu pas dat je een diesel hebt. Ging ervan uit dat het om een benzinemotor ging. Beetje zitten zoeken in Vadis, kan het niet echt vinden, maar ik begin het vermoeden te krijgen dat de waterpomp op de multiriem zit bij deze motor. Dan klopt het verhaal van de dealer weer helemaal. Dat zou ook betekenen dat er niets mis is met je distributieriem en dat is natuurlijk wel prettig.
Misschien kan een forumlid die wat meer kaas heeft gegeten van diesels wat nuttigs toevoegen.
- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
Op zich geen probleem, want Bluekens geeft perfecte service
Ik heb met mijn 240 hele andere ervaringen. Ik ga er nooit meer naartoe.
- Thuurc
- 4th Gear member
Dat is erg vervelend, jammer dat je deze ervaring hebt. Ik moet er wel bij vermelden dat dit mijn enige ervaring is en zij natuurlijk een verkoopkans zagen (multiriemvervangen). Mag ik vragen wat jou ervaring is, zonder teveel off-topic te willen gaan?Stinky schreef:Op zich geen probleem, want Bluekens geeft perfecte service
Uiteraard ga ik dit eerst aankaarten bij de garage die deze vervangen heeft met de vraag 'hoe kan dit'. Het antwoord kan natuurlijk ook een bittere pil zijn...
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
-
- 5th Gear member
Zit de waterpomp op de multiriem bij een diesel? Bij de 115pk volgens mij niet, daar zit die op de distributie, of ik ben vorige week echt scheel geweest :p
- Thuurc
- 4th Gear member
De motor in mijn auto is de 95pk directe injectie variant (weliswaar gechipt)Bart Giesen schreef:Zit de waterpomp op de multiriem bij een diesel? Bij de 115pk volgens mij niet, daar zit die op de distributie, of ik ben vorige week echt scheel geweest :p
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
-
- 7th Gear member
de waterpomp wordt door de multiriem aangedreven
-
- 7th Gear member
Bij alle Renault diesels is dat het geval..
-
- 7th Gear member
is een bekend probleem dat de multiriem eraf loopt en tussen de distributieriem slaat,met als gevolg veel schade,dat weet elke dealer.
Kwam veel voor bij de S en V40 diesels.
Er is toen een modificatie geweest op de krukaspoelies en nog later een wijziging in de dynamopoelie.
Kwam veel voor bij de S en V40 diesels.
Er is toen een modificatie geweest op de krukaspoelies en nog later een wijziging in de dynamopoelie.
- volvo-jan
- 4th Gear member
@ramon&ramonbij welke renault diesel is dat dan?
bij elke waterpomp die ik vervangen heb van een renault zit die toch echt op de distributieriem
bij elke waterpomp die ik vervangen heb van een renault zit die toch echt op de distributieriem

V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
-
- 7th Gear member
Bij een diesel niet,aangezien de diesels in de S en V40 van Renault zijn en ook in de 440 zit een renault diesel en die waterpompen worden niet door de distributieriem aangedreven,je bent denk ik in de war met de olie pomp..die wordt wel door de distributieriem aangedreven,
De water pomp zit bij die motoren onder de dynamo...
De water pomp zit bij die motoren onder de dynamo...
- volvo-jan
- 4th Gear member
nee ik bedoel de waterpomp.
ben namelijk zelf monteur bij renault dus vandaar de vraag welke diesel dat dan is
mischien heeft volvo de blokken aangepast?
ben namelijk zelf monteur bij renault dus vandaar de vraag welke diesel dat dan is
mischien heeft volvo de blokken aangepast?
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
-
- 7th Gear member
bij een 1.9 diesel dus..
D1492T
D1492T2 T3
enz enz..
Die motoren zijn hetzelfde als die in de Renault zitten..
D1492T
D1492T2 T3
enz enz..
Die motoren zijn hetzelfde als die in de Renault zitten..
-
- 7th Gear member
Safrane,Megane enz enz...
- volvo-jan
- 4th Gear member
ja dan kan het kloppen dacht dat je de laguna 2 en megane 2 bedoeld.
dat zijn modernere diesels
dat zijn modernere diesels
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]