De 'Olie Bijbel'

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Voor wie het interesseert én het Amerikaans-Engels voldoende beheerst, is deze link naar mijn idee de moeite waard om te lezen. Het is wel véél leeswerk maar daar zitten Volvo-liefhebbers niet mee. Toch ?

Ik vond het wel een eye-opener 8)

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
bardos
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
Locatie: Drenthe

Interessante link Rob, bedankt.
Wat voor olie gaat er overigens in die 172M?
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

In de Lycoming O-320-E2D motor zit 8 qts AeroShell W100 olie.
Dus dat is zeg maar ruim 7,5 liter.

Het voordeel van deze olie is dat een door Lycoming voorgeschreven additive
(LW-16702) al in deze olie is 'verwerkt'
Dus geen gedoe met toevoegingen :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21357
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Deze link staat al enige jaren bij mijn bladwijzers. Wel lastige tekst maar met een beetje fatsoenlijke kennis van de Engelse taal, kom je een heel end.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Schitterend stukje proza!
Bedank, helder, begrijpelijk en behoorlijk volledig. Ik vind het stukje over de additieven wel leuk. Ben benieuwd hoeveel mensen er heilig van overtuigd zijn dat het werkt.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

PeerTronic schreef:Schitterend stukje proza!
Bedank, helder, begrijpelijk en behoorlijk volledig. Ik vind het stukje over de additieven wel leuk. Ben benieuwd hoeveel mensen er heilig van overtuigd zijm dat het werkt.
Nou in ieder geval leuk om te lezen dat meer mensen dit wel een aardige link vinden.

En v.w.b. de additieven......... tja ik denk dat zolang er nog auto's met verbrandingsmotoren zullen bestaan dit altijd wel een onderwerp van discussie zal blijven. Soms zelfs vermakelijk :P Zoek maar eens op dit forum !
Hetzelfde als het gaat over de diverse brandstofmerken met hun 'speciale toevoegingen' waarbij je soms zelfs zo zuinig gaat rijden dat het geld terugstroomt in je zak ! :twisted:
Alleen al om die reden is het jammer dat de elektrische auto's zo gepromoot worden of...... zouden ze daar ook al additieven voor hebben ? Accuzuur met 'Formula XLR2' of zo iets :P

Overigens wordt genoemde link (geregeld) van updates voorzien. Helemaal onderaan staat altijd vermeld wanneer dat voor de laatste maal is gebeurd.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Blijf met de red blocks iig weg van volledig synthetische olies weg, al is het alleen al omdat het blok begint te zweten als een gek. De Red blocks zijn nog van de oude garde en hebben ook nooit last gehad van de zogenaamde Black Death. Dit omdat de Red Blocks nog niet aan het nieuwe fenomeen van "tighter engineer tolerances" meededen, dus motoren die ontwikkeld zijn precies tot de grens waar ze voor belast voor kunnen worden.

Het blijft eenmaal oude techniek dus behandel het ook zo. Liefst 15w40 of 10w40.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
bardos
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
Locatie: Drenthe

Naar aanleiding van de opmerking van Rob over 'speciale toevoegingen' het volgende: in januari hebben we moeilijk te traceren problemen gekregen met onze D5. Uiteindelijk na enkele weken bleek de oplossing een nieuwe turbo. Daarna geen meldingen meer in de BC, alleen veel rook bij het optrekken (echter geen olieverbruik). In juli ging de motor opeens in de veilige modus, waarna onze (Bosch)garage na eerst een brandstofklep te hebben vervangen ten einde raad de auto naar een dieselspecialist bracht. Deze kwam tot de conclusie dat vervanging van het brandstoffilter (door een origineel Volvotype) de oplossing was: en dat was het ook!!! Reden: de bijmenging van biodiesel kan problemen geven in het filter.
Bovendien kreeg ik het advies geen V-power of dergelijke te tanken omdat D5 motoren daar veel vaker gevoelig voor bleken.........
Afgelopen jaren ben ik op vakantie naar Polen geweest en bij mijn Vito viel het mij al op dat ik op de terugreis na het tanken in Polen ( On-diesel) zuiniger reed, en ook de afgelopen 2 jaar met de V70 ervaar ik het zelfde....
En Shell maar vertellen dat ze zulke "zuinige" brandstof hebben.....
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb prima ervaringen met bp ultimate diesel. Hij loopt er fijn op en ik tank het al meer dan een jaar. Lijkt ook wat minder te roken. Allicht dat de brandstof wat schoner is oid.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Bedankt voor de tip! Leuk geschreven ook.

Unless there's something seriously wrong with your engine, like you've filled it with milk or shampoo, you really ought never to need a flushing oil.

:-)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dit is ook zo'n informatieve olie site van Bob's the oilguy.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”