Meer een tip dan een vraag. Ik kreeg van de week een brief van de RDW dat er op mijn kentekenbewijs deel 1A bij onderdeel P.3. waarschijnlijk een verkeerde brandstofcode stond. Er werd mij verzocht dit te controleren en de papieren in de portvrije envelop naar het RDW te sturen, mocht dit daadwerkelijk zo zijn.
Bij controle bleek er inderdaad slechts een A te staan, in plaats van A/B. Hierop het ik aan het verzoek voldaan en de papieren opgestuurd. Uiteraard heb ik eerst een kopie van de papieren en de brief van het RDW gemaakt, in het geval ik staande gehouden zou worden. Vandaag kreeg ik een nieuw kentekenbewijs deel 1A binnen met de juiste brandstofcode.
Waarschijnlijk heeft de dubbele code te maken met de het feit dat ik naast gewone benzine ook op E85 kan rijden. Er ligt namelijk een 1.8F in het vooronder. Mijn auto is geïmporteerd uit Zweden en dat is niet gebeurd door een Volvo-dealer, dus het kan zijn dat er daardoor bij het aanmelden een foutje is gemaakt. Maar voor hetzelfde geld is het ook bij auto's gebeurd die via het normale circuit de weg op zijn gegaan. Vandaar dat het me goed leek om het ook even hier te melden. Het RDW gaf namelijk aan dat ik problemen met de APK kon krijgen, als de juiste brandstofcode niet op deel 1A staat.
Voor degene die het aangaat: doe er uw voordeel mee.
1.8F Brandstofcode
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options
Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options
Ytos on Facebook
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Eigenaardig verhaal, lever ze regelmatig nieuw af en heb ze ook gebruikt staan, nog nooit een vermeldig van E85 bij brandstof getroffen, het is ook zeker geen apk afkeur.
Voordat je een NL kenteken kreeg moest de rdw een officeel document van je hebben waarop de voertuiggevens werden vermeld (een COC of een zweeds kenteken) zie dat niet zomaar foutgaan
Voordat je een NL kenteken kreeg moest de rdw een officeel document van je hebben waarop de voertuiggevens werden vermeld (een COC of een zweeds kenteken) zie dat niet zomaar foutgaan
Volvo for life
- Goelette
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Hoe kan de RDW er nou zelf achter gekomen zijn dat het wel eens fout kon zijn? Was het wel de echte RDW en heb je nu officiele papieren? Of rijdt nu iemand anders met jouw kentekenplaten?
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
@bart: Ik heb de auto niet zelf geïmporteerd, maar bij een bedrijf gekocht die een aantal company-cars van Volvo Zweden had staan. Zij hebben e.e.a. voor me geregeld. Welke papieren erbij zaten weet ik niet.
Ik weet niet of je ook nog de 1.8 zonder F aflevert. Wellicht dat je de papieren van een F en een non-F eens kunt vergelijken. Ik denk echt dat dat het verschil maakt en dat iemand bij de RDW bij eerste aanmelding niet goed heeft opgelet.
@Goelette: RDW is er zelf achter gekomen. En het is wat mij betreft net zo echt als de papieren die ik kreeg toen ik voor m'n vorige auto een nieuw kenteken moest aanvragen. Ik zie geen rare dingen en heb m'n nieuwe autopapieren (nu wel met code A/B) binnen. Ik bewaar alle rekeningen en dergelijke van m'n auto, dus dit ook. Al ga ik er vanuit dat het nu gewoon goed gaat.
Ik weet niet of je ook nog de 1.8 zonder F aflevert. Wellicht dat je de papieren van een F en een non-F eens kunt vergelijken. Ik denk echt dat dat het verschil maakt en dat iemand bij de RDW bij eerste aanmelding niet goed heeft opgelet.
@Goelette: RDW is er zelf achter gekomen. En het is wat mij betreft net zo echt als de papieren die ik kreeg toen ik voor m'n vorige auto een nieuw kenteken moest aanvragen. Ik zie geen rare dingen en heb m'n nieuwe autopapieren (nu wel met code A/B) binnen. Ik bewaar alle rekeningen en dergelijke van m'n auto, dus dit ook. Al ga ik er vanuit dat het nu gewoon goed gaat.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
dat vergelijk heb ik reeds gedaan en er is geen verschil tussen, zonder een COC doet een RDW ook helemaal niets, ik ben dus wat verbaasd dat ze zomaar iets uit zichzelf doen.
Volvo for life
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Wellicht dat het RDW z'n automatisering redelijk op orde heeft en dat foutjes er dus goed uitkomen. Anyway, waar staat COC eigenlijk voor?
Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Certificate of conformity,
In de jaren dat we flexi-fuel leveren nog nooit een kenteken met de vermelding erop gezien
In de jaren dat we flexi-fuel leveren nog nooit een kenteken met de vermelding erop gezien
Volvo for life
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Snap het ook niet na jouw verhaal bart, maar het zij zo. Ik heb nieuwe papieren binnen met code A/B. Kopie van de oude incl. brief van de RDW heb ik ook. Tegen de tijd dat we APK krijgen zie ik wel verder.
Wat mij betreft ging het om informatie delen op het forum, mochten anderen eens zo'n brief krijgen. Ik kon er namelijk nog niets over vinden. Bij deze heb ik dat in ieder geval gedaan en kan een volgende dit topic wellicht vinden via de zoekfunctie. En komt het niet meer voor, dan ben ik toch een beetje bijzonder. Ook leuk
Wat mij betreft ging het om informatie delen op het forum, mochten anderen eens zo'n brief krijgen. Ik kon er namelijk nog niets over vinden. Bij deze heb ik dat in ieder geval gedaan en kan een volgende dit topic wellicht vinden via de zoekfunctie. En komt het niet meer voor, dan ben ik toch een beetje bijzonder. Ook leuk

Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
-
- Starter
FF wat belangrijks. Ik ken mensen die hebben nu een naheffing gekregen op de motorrijtuigenbelasting. Met A/B op je kenteken val je blijkbaar in de categorie 'andere brandstoffen'. Zie www.belastingdienst.nl
Je krijgt waarschijnlijk nog een naheffing.
Je krijgt waarschijnlijk nog een naheffing.
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Nou je het zegt... Ik kreeg van de week inderdaad een brief van de belastingdienst over m'n nieuwe maandbedrag voor houderschapsbelasting. Omdat ik de auto nog niet zo lang heb, dacht ik eigenlijk dat het m'n nieuwe maandbedrag was t.o.v. m'n oude auto. Maar nu ik erover nadenk, heb ik die brief voor de Volvo al eens gekregen en is die laatste brief een nieuw bedrag. Ik ga het eens even nakijken. Het zou wel balen zijn als ik meer moet betalen, terwijl E85 in NL niet eens subsidie geniet én voor nog meer verbruik zorgt ook. Ben je dubbel duurder uit. Niet dat ík die auto gekocht heb voor het milieu, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel gedaan hebben. En dan nog meer moeten betalen ook. Jaja, de overheid is wel voor het milieu, maar nog meer voor hun eigen portemonnee.
[Edit]
E.e.a. gelijk maar even nagekeken. Ik heb de belastingdienst gemachtigd. Vandaar dat ik automatisch brieven van ze krijg. De eerste brief van de belastingdienst dateert van 1 juli 2009. Daarop een basisbedrag van €90,06 en daarbij de provinciale opcenten van €54,90. Brandstoftoeslag staat op €0,00. Totaal €144,00 (afgerond) per kwartaal.
De tweede brief dateert van 25 september 2009. Daartussendoor is dus die brief van de RDW gekomen. In de brief van de belastingdienst staan voor het basisbedrag en provinciale opcenten gelijke bedragen als in de brief van 1 juli 2009. Wat erbij is gekomen is een bedrag van €161,04 voor de Brandstoftoeslag :shock:
Ik heb op de site www.belastingdienst.nl/mrb ook nog even de berekening uitgevoerd. Ook daar komen afhankelijk van de gekozen brandstofsoort deze bedragen uit de calculator. Ik kan me niet voorstellen dat het klopt, want dan had ik er wel meer mensen over horen klagen. Betekent dat ik er morgen maar eens wat telefoontjes aan ga wagen. Baal er uiteraard wel van. Kost weer tijd, energie en frustratie
[Edit]
E.e.a. gelijk maar even nagekeken. Ik heb de belastingdienst gemachtigd. Vandaar dat ik automatisch brieven van ze krijg. De eerste brief van de belastingdienst dateert van 1 juli 2009. Daarop een basisbedrag van €90,06 en daarbij de provinciale opcenten van €54,90. Brandstoftoeslag staat op €0,00. Totaal €144,00 (afgerond) per kwartaal.
De tweede brief dateert van 25 september 2009. Daartussendoor is dus die brief van de RDW gekomen. In de brief van de belastingdienst staan voor het basisbedrag en provinciale opcenten gelijke bedragen als in de brief van 1 juli 2009. Wat erbij is gekomen is een bedrag van €161,04 voor de Brandstoftoeslag :shock:
Ik heb op de site www.belastingdienst.nl/mrb ook nog even de berekening uitgevoerd. Ook daar komen afhankelijk van de gekozen brandstofsoort deze bedragen uit de calculator. Ik kan me niet voorstellen dat het klopt, want dan had ik er wel meer mensen over horen klagen. Betekent dat ik er morgen maar eens wat telefoontjes aan ga wagen. Baal er uiteraard wel van. Kost weer tijd, energie en frustratie

Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de mrb blijkt idd ruim verdubbeld te zijn op flexifuels, liep daar deze week ook tegen aan
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Het valt volgens de site van de belastingdienst nu in de klasse "Gas en Overige (behalve electra en waterstof)". Dat zal toch niet de bedoeling zijn. Dan is m'n 1.8F-je gauw weer weg... als 'ie tenminste nog verkoopbaar is met zulke geintjes.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat er een foutje gemaakt is. Ik hoop het wel tenminste.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat er een foutje gemaakt is. Ik hoop het wel tenminste.
Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
afgelopen week hebben heel veel F rijders deze verrassing op de mat gehad, niet zomaar een foutje maar op het eerste gezicht een weloverwogen actie van de belastingdienst, hoogst eigenaardig.
Ik hoop dat Volvo NL hier iets aan kan doen
Ik hoop dat Volvo NL hier iets aan kan doen
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Inderdaad eigenaardig. Bij het zoeken op Internet kwam ik al tegen dat een verhoogde MRB op diesel en gas verdedigd wordt met het argument dat er geen of minder accijns op deze brandstoffen zit. Maar op E85 - voor zover dat in NL al voldoende te krijgen is - zit geen lagere accijns dan op benzine. Dat zou betekenen dat deze maatregel niet klopt.
Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
daarover lijken zowel de rdw als belastingdienst een afwijkende mening te hebben (zeer onterecht naar mijn idee)
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Vanmorgen contact gehad met zowel belastingdienst als RDW.
De belastingdienst geeft aan dat zij een blokkade hebben gezet op mijn rekening per 1-10-2009. Niet omdat ik te weinig liquide zou zijn, maar vanuit hunzelf. Het feit dat ze die zelf hebben opgelegd betekent dat er (wederom) een wijziging is die doorgevoerd moet worden, voordat ze weer automatisch geld van m'n rekening incasseren. Het is echter niet 100% duidelijk of zij zelf fouten hebben ontdekt of dat bijvoorbeeld de RDW weer nieuwe wijzigingen heeft doorgegeven. Mocht het niet van de RDW komen, dan zou de blokkade te maken kunnen hebben met die brandstoftoeslag en dat die onterecht is opgevoerd door de belastingdienst. Als ik over twee weken nog niets gehoord heb, moet ik weer contact opnemen. De mevrouw van de belastingdienst klonk overigens erg opgewekt en gaf aan dat het wel goed zou komen.
Voor de zekerheid dus ook de RDW gebeld. Daar gaf mevrouw aan dat er vanuit het RDW geen wijzigingen meer zijn doorgegeven aan de belastingdienst. De code op mijn papieren klopt nu en daar veranderen ze dus niets meer aan.
N.B. Ik heb bij de RDW ook aangegeven dat er willekeur lijkt te zijn in de codes voor met name flexifuel-motoren. Mede door de informatie die ik van bart simpson in dit topic heb begrepen. Mevrouw van de RDW gaf echter aan dat er vorige maand enkele honderden brieven uit zijn gegaan ter controle van de brandstofcodes voor flexifuelmotoren. Blijf het dan vreemd vinden dat hier eigenlijk niemand meer gereageerd heeft daarover. Vraag is dus wat dat betreft wie gelijk heeft.
Ik wacht ondertussen even af...
De belastingdienst geeft aan dat zij een blokkade hebben gezet op mijn rekening per 1-10-2009. Niet omdat ik te weinig liquide zou zijn, maar vanuit hunzelf. Het feit dat ze die zelf hebben opgelegd betekent dat er (wederom) een wijziging is die doorgevoerd moet worden, voordat ze weer automatisch geld van m'n rekening incasseren. Het is echter niet 100% duidelijk of zij zelf fouten hebben ontdekt of dat bijvoorbeeld de RDW weer nieuwe wijzigingen heeft doorgegeven. Mocht het niet van de RDW komen, dan zou de blokkade te maken kunnen hebben met die brandstoftoeslag en dat die onterecht is opgevoerd door de belastingdienst. Als ik over twee weken nog niets gehoord heb, moet ik weer contact opnemen. De mevrouw van de belastingdienst klonk overigens erg opgewekt en gaf aan dat het wel goed zou komen.
Voor de zekerheid dus ook de RDW gebeld. Daar gaf mevrouw aan dat er vanuit het RDW geen wijzigingen meer zijn doorgegeven aan de belastingdienst. De code op mijn papieren klopt nu en daar veranderen ze dus niets meer aan.
N.B. Ik heb bij de RDW ook aangegeven dat er willekeur lijkt te zijn in de codes voor met name flexifuel-motoren. Mede door de informatie die ik van bart simpson in dit topic heb begrepen. Mevrouw van de RDW gaf echter aan dat er vorige maand enkele honderden brieven uit zijn gegaan ter controle van de brandstofcodes voor flexifuelmotoren. Blijf het dan vreemd vinden dat hier eigenlijk niemand meer gereageerd heeft daarover. Vraag is dus wat dat betreft wie gelijk heeft.
Ik wacht ondertussen even af...
Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
het merendeel is lease, die zal het jeuken
Volvo for life
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Hmmm... het ging bij mij ook jeuken 

Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- Paul
- Geartronic member
Ik ben er toch even achteraan gegaan.
Het is inderdaad zo dat de RDW de eigenaren van Volvo's met een flexifuel motor heeft aangeschreven om de brandstofsoort op het kenteken te laten wijzigen.
Er stond eerst alleen benzine als brandstof op het kenteken en na de correctie is dit alcohol/benzine geworden. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat alle eigenaren een correctie op de houderschapsbelasting hebben gekregen, omdat men alcohol in de categorie "overige" heeft laten vallen. In dit geval betekent dit een flinke verhoging.
Er is daarover contact opgenomen met de RDW en men is daar in gedoken. Het antwoord heeft enige tijd op zich laten wachten, maar men is tot de conclusie gekomen dat dit niet correct is
Maar we gaan hier meer info over krijgen!
Het is inderdaad zo dat de RDW de eigenaren van Volvo's met een flexifuel motor heeft aangeschreven om de brandstofsoort op het kenteken te laten wijzigen.
Er stond eerst alleen benzine als brandstof op het kenteken en na de correctie is dit alcohol/benzine geworden. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat alle eigenaren een correctie op de houderschapsbelasting hebben gekregen, omdat men alcohol in de categorie "overige" heeft laten vallen. In dit geval betekent dit een flinke verhoging.
Er is daarover contact opgenomen met de RDW en men is daar in gedoken. Het antwoord heeft enige tijd op zich laten wachten, maar men is tot de conclusie gekomen dat dit niet correct is
Maar we gaan hier meer info over krijgen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra