Gordelspanner

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gast

Met de zoek functie vind ik niet echt antwoord, vandaar deze topic.

Vandaag is spontaan de gordelspanner van de bijrijderstoel "afgegaan".
Het betreft een 945 SE uit 1992.
Wie weet waarom dit gebeurt?
Kun je deze spanner zelf herstellen?
Wie heeft ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21423
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een gordelspanner was toch een specialistisch onderdeel van de veiligheid van Volvo? Juist daarom zou ik de dealer adviseren voor herstel.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

dat is toch zo'n plofding (als een airbag)?

moet je toch gewoon een nieuwe/andere voor kopen, valt weinig aan te herstellen denk ik.
Ben
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Gewoon ouderdom vrees ik. Er zit een soort springlading in.
Ik zou de andere ook (laten-) vervangen als ik jou was.

Hetzelfde geldt voor de airbags, ik vraag me al een tijdje af hoelang we die kunnen laten zitten! In een Volvo bulletin staat dat ze ipv 10 jaar 15 jaar meegaan, maar ja, 1992????
Misschien wordt het binnenkort veiliger om ze eruit te halen?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Er zijn twee typen, even voor de duidelijkheid.

Je hebt een mechanische gordelspanner, die aan de gordelvanger zit, aan de middenconsolekant van de stoelen, met een rode punt, die je kunt draaien om te voorkomen dat ie afgaat.
Eenmaal afgegaan, zou je hem denk ik moeten kunnen terugzetten, maar inderdaad zou ik dat door de dealer laten inspecteren.
Ik heb er overigens nog twee liggen, volgens mij met gordelclip-vanger.

De tweede optie is de pyro-technische spanner, met een ploflading, die in de B-stijl zit.
Als die afgaat, moet ie eruit en vervangen worden.
GA DAAR NIET ZELF AAN PRUTSEN, echt niet, link spul en de knaloranje waarschuwingen staan er niet voor niets op.

Als trouwens de mechanische spanner afgaat, als je er met je vingers tussenzit, hoop ik dat je een automaat hebt en het je rechterhand is, dan kun je zelf nog naar het ziekenhuis rijden om je kootje er weer aan te laten zetten.....;-))

Overigens denk ik, dat je een mechanische hebt, gezien het bouwjaar, dus valt het mee met de kosten.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gast

Ik bedoel inderdaad de mechanische spanner, aan de stoel naast de middenconsole.
Omdat het mechanisch lijkt, kwam bij mij de vraag op of dit ding zelf te resetten is.
Wat zou z'on ding nog moeten opbrengen?
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik kan hem aanstaande zaterdag wellicht meegeven richting heerlen, op voorwaarde dat ik hem kan vinden.
Welke kant zocht je nou precies? (sorry, even te lui om terug te lezen)
Kosten, tsja, tientje of zo?
Verzenden kan ook, maar ik vermoed dat dat niet meer lukt voor minder dan 7 euro, die er dan dus bij komt.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gast

Zijn die dingen nog bouwjaar afhankelijk?
Het is overigens de bijrijderzijde.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gevonden.
Opschrift 3521835 RH, rechts dus, ontgrendeld, zonder gordelvanger, dus die moet je effe overzetten
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”