Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
B-lennium
4th Gear member

ik heb idd zelf een trigger wheel gemaakt, maar ik gebruik inmiddels een wheel van www.triggerwheels.com ik heb niet veel foto's van de montage. ik zal thuis een zoeken.

Ferdy, mooie mappen! ben je niet bang dat je bij 2300 rpm en 20 KPA de boel wel erg arm maakt?
ferdy
4th Gear member

Nee hoor, dit zijn overigens de resultaten gebasseerd op megalogviewer. Je moet ook niet vergeten dat je eigenlijk nooit bij 20KPA terecht komt behalve als je op de motor remt (gas los), je kunt hem dus nog armer zetten ;)

zo is de VEtable van LPG nog mooier ;) http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 29-070.jpg (matlab surface plot)
B-lennium
4th Gear member

ik dacht aan het fijt dat lpg meestal wat meer backfire gevoelig is, vooral als het spul te arm draait. je uitlaatgassen worden dan ook zo enorm heet wat dan weer verbrande kleppen met zich mee brengt.

heb jij trouwens geharde klepzittingen? mijn B30F heeft ze al van af de fabriek gelukkig :P, scheeld me weer een klus!

hoe heb jij je ontsteking staan? , hier is enorm veel winst te behalen. stationair loop, reactie snelheid, vermogen enz
B-lennium
4th Gear member

boeskool schreef:Hallo Heren,

Ik ben zelf ook bezig met mijn B30 TBI projectje. Op zich werkt dit goed. De triggering gaat nu nog via de distributeur. Om een mooiere loop te krijgen wil ik een 36-1 triggerwiel gebruiken zoals jullie ook hebben. Kunnen jullie aangeven waar je dit wiel gekocht hebt en zou je eventueel meer foto's van de montage van de opnemer kunnen en wiel kunnen plaatsen?

Alvast bedankt

Rudi
Hoi Rudi de beste foto van mijn trigger wheel staat eigenlijk al in dit topic

Afbeelding

ik heb het tandwiel achter het laatste snaarwiel gemonteerd.
rechts in beeld zie je nog net het steuntje wat ik gemaakt heb voor de sensor. bij een 36-1 is het zeer belangrijk dat de plaatsing van de 'missende tand' ten opzichte van de sensor klopt controleer dit!

Hoe lang heb je je blok al draaien? fototje graag :P
ferdy
4th Gear member

B-lennium schreef:ik dacht aan het fijt dat lpg meestal wat meer backfire gevoelig is, vooral als het spul te arm draait. je uitlaatgassen worden dan ook zo enorm heet wat dan weer verbrande kleppen met zich mee brengt.

heb jij trouwens geharde klepzittingen? mijn B30F heeft ze al van af de fabriek gelukkig :P, scheeld me weer een klus!

hoe heb jij je ontsteking staan? , hier is enorm veel winst te behalen. stationair loop, reactie snelheid, vermogen enz
Volgens mij kan het niet zoveel kwaad, aangezien er maar amper verbranding is, weinig zuurstof en brandstof. Ik heb hier een B30F kop waarvan 2 mm afgevlakt en is voorzien van harde klepzittingen. Deze was bij mij standaard niet voorzien van geharde zittingen.... Onsteking loopt op t moment op de 123 ignition LPG C nokkenas B30E. Geen idee welke curve dat is, wel heb ik de verdeler een graadje of 5 extra vervroegd.
boeskool
Starter

Hoi heren,

Bedankt voor de info. Ik ga hier zeker wat mee doen. Het lijkt, B-lennium, dat je het triggerwiel achter het trillingsdemper wiel hebt geplaatst. i.p.v. ervoor (tussen poeli en trillingsdemper)
Heb en paar foto's gemaakt van de huidige stand van zaken. De kabelboom gaat zeker nog een keer overnieuw als ook de dampgas injectie af is.
De computer past precies achter het dashboard kastje tegen het schutboard.

Het "table switchen" in de hardware kreeg ik maar niet voor elkaar. Als ik bv toerental of vacuüm in software selecteerde ging het wel goed. Spanning gemeten op pin 24 (PE1) van de processor en dat was wel ok. Vermoeden is dus dat deze ingangspoort defect is.
Afgelopen week een nieuwe lege processor geplaatst op mijn werk en nu krijg ik er geen code meer in... Blijkt dat ik iets met BDM moet doen volgens het MS2 extra forum. Dat is een kabeltje op de 6 polige connector aansluiten en dan met een iets van Codewarrier de code overzetten. Er gaat alweer een wereld voor mij open. Dus voorlopig eerst een paar stappen terug voor ik weer verder kan.

Zal binnenkort nog een paar foto's plaatsen.

Groetjes,

Rudi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ferdy
4th Gear member

Ziet er mooi uit!! Voor alle megasquirt vragen kan je altijd bij jeroen (bs-autotune) terecht. Als je daar je triggerwheel besteld, helpt hij je vast wel even met die software.
B-lennium
4th Gear member

hey!

er zijn weer wat vorderingen van mijn kant!

na gestoeit te hebben met een lekkage, bedrading en de installatie van mn WBO2 (techedge) heb ik vanmiddag mijn auto naar de APK meester gebracht.

ik heb zelf de CO afgesteld (laptop nodig! :twisted: ) deze staat keurig op 0.8 bij een AFR van 15.5:1 (arm is niet erg bij stationair) de co mag 3% zijn!

de auto loopt nu redelijk goed, ik ben nog niet begonnen met het afstellen van acceleratie verrijking en andere leuke spele dingetjes.

ik verwacht de auto vrijdag weer te hebben, het enige waar ik me nu zorgen om maak zijn de rubbers van de ophanging, zover ik kon zien waren ze goed. maar je weet het nooit!

helpen jullie me duimen?
biadman
4th Gear member

doe ik!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
B-lennium
4th Gear member

afgekeurd op een remschijf.... nu wachten op een set nieuwe :P

ik heb ook mn verlagings veren binnen. als de auto apk is , dan gaan ze er onder!
biadman
4th Gear member

val mee de afkeur... is qua prijs nog te overzien!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974

B-lennium
4th Gear member

He He! eindelijk heb ik de nieuwe remschijven er op zitten!

ik had nieuwe besteld bij Nordicar, maar ohw! wat zijn die gasten slordig zeg!
ik had heeeeel duidelijk verteld dat ik schijven nodig had voor een model 1975 (het zelfde als 240). sturen ze me een set 67-74 op!

ik heb nu al 3 keer een bestelling bij hun gedaan, elke keer kon er wel wat terug...
nieuwe voorruit met krassen, verkeerde deurrubbers defecte hoofdremcilinder (nieuw!), en nu dit weer. ik begin mn vertrouwen te verliezen bij deze heren...

via via heb ik een nieuwe set schijven lokaal kunnen vinden (wel duurder maar toch) nu kan ik vanmiddag of morgen voor de herkeuring langs komen.
biadman
4th Gear member

hmmm anders eens scandcar proberen, daar heb ik persoonlijk erg goede ervaringen mee!

zit de nieuwe apk al op de ato?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974

B-lennium
4th Gear member

ik ga morgenmiddag even langs, als de APK meester mijn nieuwe schijven heeft gezien kan hij de auto afmelden en kan ik 2 jaar rijden!

Scandcar is ook mijn volgende webshop idd, alleen kan ik daar niet zo veel korting krijgen :P
ferdy
4th Gear member

TURBO TURBO!!
Afbeelding

En modificaties van mijn luchtinlaat, op de gasklep kan ik nu direct een siliconenbocht klemmen die vervolgens weer aansluit op mijn intercooler :D

Afbeelding
bart1111111112
2nd Gear member

sinterklaas weer gul geweest?

kan je dat spruitstuk wel handhaven?
de turbo moet ook nog een plekje krijgen.
B-lennium
4th Gear member

beste ferdy,

Mooi stukje turbo! garrett GT 35 ?

met dit inlaat ontwerp zullen cilinder 3 en 4 armer lopen als de rest... (ze krijgen de lucht in 1 rechte stroom zo op de klep.)

Afbeelding

Door de inlaat een naar achter taps toelopende vorm te geven is de weg die de lucht aflegt voor elke cilinder ongeveer gelijk. zo houd je je zuigers heel!

de aluminium zuigers in onze motoren kunnen slecht tegen arm lopen, zeker als er BOOST om de hoek komt kijken :P

p.s. mijn auto rijd! ik heb vanmiddag de tune gemaakt, hij loopt nu redelijk (heb een stel nieuwe bougies en kabels nodig denk ik)
ferdy
4th Gear member

Klopt daar heb je gelijk in, wellicht monteer ik een schot in het spruitstuk. Ik voel niet zo veel voor het produceren van een eigen inlaat spruitstuk. Ik stel mijn AFR tabel wel wat rijker af, heb jij al iets gelezen over water injectie? Dit kan voor onze een B20/B30 turbomotoren een goede manier zijn voor extra koeling en het reduceert de kans op detonatie!! Heb je toevallig nog 2 gietijzeren uitlaatspruitstukjes over van een b30e?

@bart

Mijn accu moet z'n koffers maar inpakken ;)
ferdy
4th Gear member

Afbeelding

Hier nog een voorbeeld van een b30E met standaard inlaatspruitstuk.
B-lennium
4th Gear member

hier komt de lucht van boven, zoals het altijd al kwam. dat gaat wel goed denk ik, de manier zoals jij aangaf richt de lucht direct in de 3e en 4e cilinder.

Voor spruitstukken zou je wim even moeten bellen, ik heb er geen over.

Water injectie is een leuk idee ja, maar je zit wel weer met een extra tank (water + methanol) die leeg kan!

mij lijkt lage boost + intercooler toch een betere oplossing, zorg dat je compressie laag genoeg (+/- 8.5:1) is verder een olie koeler om je blok kouder te houden. in MS kun je de boost terug regelen als je inlaat temp te hoog wordt.

verder ben ik aan het onderzoeken of oil squirters een oplossing is voor onze blokken. hiermee spuit je een kleine hoeveelheid olie op de zuigerbodem (van onder af uit het carter!) en koel je hier door de zuiger.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”