benzine lpg meter

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
efjee
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.06.2009 - 12:04
Locatie: Maasbracht

Hallo,

Vreemd, sinds en paar weken tijdens het rijden op gas, zie ik de benzinemeter minder worden, heb eerder 10.000 km gereden zonder dit euvel.
Heeft iemand een idee?

s 60, 2001, 218.000 km g3 Vialle installatie
S 60 2001
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Misschien heb je hier wat aan:

Je wagen start altijd op benzine, en schakelt over op gas zodra een bepaalde temperatuur bereikt is. Nu het buiten kouder wordt, zal de wagen langer op benzine rijden. Bij korte ritjes met koude start kan dit zeer nadelig zijn voor je benzineverbruik.
efjee
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.06.2009 - 12:04
Locatie: Maasbracht

Marcel,
Bedankt, maar als ik ruim 100 km. rij dan moet dat toch geen probleem zijn?

Waar kan ik precies zien of merken dat hij overschakeld op gas?

gr,
Efjee
S 60 2001
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

100km? Nee, na hooguit een paar kilometer zou overgeschakeld moeten worden.

Zolang het lampje op de lpg/benzine-schakelaar knippert rij je op benzine.
efjee
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.06.2009 - 12:04
Locatie: Maasbracht

als dat lampje blijft knipperen, rij ik dus op benzine, dat is dus het geval, enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, voorheen geen probleem mee gehad.
S 60 2001
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Geen idee. Ik zou een gasspecialist met een bezoek vereren. Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Probeer eens de schakelaar op benzine te zetten en na een paar km weer op gas. Goed luisteren wat de installatie doet, als je een klik hoort dan gaat hij over op lpg. Als je een klik hoort en je voelt tegendruk op je gaspedaal dan gaat hij terug op benzine. Het laatste heeft te maken met de verdamper en dan zal die vervangen of schoongemaakt moeten worden.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Een LPI/G3 installatie heeft geen verdamper. Het gas wordt vloeibaar in het inlaatspruitstuk gespoten. De veranderende tegendruk op het gaspedaal zal ook niet optreden.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

temperatuur sensor defect. Zo denkt de LPi installatie dat de temperatuur te laag blijft en schakelt hij niet over,....
Is maar een wilde gok!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Lpi schakelt niet op temperatuur maar op wisseling van het lambdasignaal zeven maal een wissel of 180 seconden na koude start en/of na 15/20 seconden als de motor minder dan een X periode heeft uitgestaan.
Als het lampje blijft knipperen geeft het gassysteem hiermee aan dat er iets loos is ,wat je kunt proberen is om alle zekeringen(lpi) te verwijderen (meteen controleren)en terugplaatsen het systeem begint dan weer vanaf de basis te werken of de fout moet dusdanig zijn dat je toch langs een gasspecialist moet
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

hadico schreef:Lpi schakelt niet op temperatuur
Zeker wel.
In de LPE zit een weerstandje dat de buitenluchttemperatuur meet.
Samen met het lambdasignaal (enkel in NL gebruikt -> G3) is het verantwoordelijk voor de overschakeling.

Zoals Wim schrijft, als het weerstandje stuk is, neemt de LPE de max ingestelde tijd (4 minuten) over.
De benzinetank is dan inderdaad sneller leeg, als je de motor vaak start.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

héhé, zonder het te weten toch een klein beetje gelijk,...misschien
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Sluit nooit iets uit maar heb hier in de documentatie en in het testprogram nog nooit iets over gelezen, heb zelf jaren met G3 gereden op een 960 kon hier de klok op gelijk zetten voor de schakeltijd ,werd gek van het benzineverbruik (juist koud) heb toen dan ook de schakeltijd laten veranderen naar 45 sec koud en 10 sec warm door de LPE opnieuw te laten proggen.
Ook de kast van het LPE is volledig gesloten zou er dus al iets gemeten worden is het de inwendige temperatuur in de kast zelf die ook gebruikt word als koeling van de eindtorren lijkt me dan ook niet handig om deze te gebruiken om een meting te doen van een buitentemp.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

hadico schreef:heb zelf jaren met G3 gereden op een 960
Hier geef je het verschil aan.
Een LPE van na 2002 is anders dan eentje uit de jaren 90.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Mooi man weer wat geleerd ,lpg komt niet vaak meer voorbij bij ons sinds de dieselinvasie we zien dan ook geen info meer van bv VNL over dit soort onderwerpen THANKS \:D/
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”