Vanochtend stapte ik in een half warme en half ontdooide auto.
De timer had ik ingesteld op 7:30 uur en ik stapte om 7:28 uur in. Op dat moment was de kachel al gestopt. De ramen waren deels ontdooit en binnen was het nog niet zo warm (ik schat een graad of 14). Ook gaf de temperatuurmeter van de motor aan dat de boel nog niet erg warm was (nog net niet op het eerste streepje).
Voor zover ik kon horen sloeg de kachel rond 6:50 uur aan.
De tank zal vol, dus dat is niet het probleem. Waarom zou de kachel al zijn gestopt?
Werking van de standkachel onduidelijk
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De accu kan de oorzaak zijn. De standkachel stopt als er nog maar net genoeg stroom over is om te starten. Als je korte ritten maakt (of een slechte accu hebt) kan dit gebeuren.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Ah, daar hadden we het in een ander topic over... Op zich rijd ik we voldoende lang, maar het kan zijn dat de accu achteruit gaat, of dat er een zwaardere accu nodig is.
Kan dit door de dealer worden uitgelezen? Dus dat de kachel eerder stopt vanwege de accu?
Kan dit door de dealer worden uitgelezen? Dus dat de kachel eerder stopt vanwege de accu?
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De accucapaciteit is makkelijk te meten bij de dealer.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Dat denk ik niet maar de staat van je accu, zoals hierboven aangegen, wel. Lijkt mij inderdaad dat de accu aan vervanging toe is.OracleDBA schreef: Kan dit door de dealer worden uitgelezen? Dus dat de kachel eerder stopt vanwege de accu?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Accu vervangen.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Nou er zit een zwaardere in hoor. De oude accu was nog goed, maar toch maar vervangen. De oude zet ik wel in de S40, die echt moeite heeft met starten.
Ben benieuwd als het van de week nog een keer goed koud wordt of de kachel dan wel blijft branden.
Ben benieuwd als het van de week nog een keer goed koud wordt of de kachel dan wel blijft branden.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
De dealer (of Kwik Fit oid) zal wel blij zijn met je. Accu vervangen terwijl ie nog goed is ](*,)OracleDBA schreef:Nou er zit een zwaardere in hoor. De oude accu was nog goed, maar toch maar vervangen. De oude zet ik wel in de S40, die echt moeite heeft met starten.
Ben benieuwd als het van de week nog een keer goed koud wordt of de kachel dan wel blijft branden.
Dat we de accu als eerste verdachte hadden wil niet zeggen dat dat het probleem ook daadwerkelijk was.
Het kan ook de standkachel zelf zijn. Ontsteking, waterpompje en zo nog een paar onderdelen kunnen ook de geest gegeven hebben.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Dat is inderdaad niet logisch, een goede accu vervangen. Zoals ik al aangaf heb ik wel een slechte accu in mijn S40, dus het is geen weggegooid geld.
En toevallig werd er in een ander topic ook over zware accu's voor standkachels gesproken.
Deze week maar even afwachten...
En toevallig werd er in een ander topic ook over zware accu's voor standkachels gesproken.
Deze week maar even afwachten...
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
De accu van een V70 past qua afmetingen ook in een S40 neem ik aan?OracleDBA schreef:Dat is inderdaad niet logisch, een goede accu vervangen. Zoals ik al aangaf heb ik wel een slechte accu in mijn S40, dus het is geen weggegooid geld.
En toevallig werd er in een ander topic ook over zware accu's voor standkachels gesproken.
Deze week maar even afwachten...
Het monteren van zwaardere accu's heb ik ook gelezen. Naar mijn idee niet nodig zolang je maar genoeg km's per rit maakt om de accu bij te laden. Zo niet dan is een zwaardere accu wel handig maar misschien ook uitstel van executie? Weet hier het juiste antwoord niet op.
Onze XC70 (benzine met af-fabriek accu) heeft ook een standkachel. Tot nu toe nog geen last gehad van te lage accuspanning. De auto maakt sinds de komst van de V70-D5 slechts twee a drie keer per week max een ritje naar Schiphol (50km retour) en af en toe (bijna dagelijks) het dorp in. I.c.m de standkachel zou ik binnenkort ook wel eens aan de beurt kunnen zijn m.b.t te lage accu spanning omdat we te weinig rijden.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Heb zelfde probleem gehad met V70 classic. Accu gemeten, bleek nog goed te zijn. Toch trok de webasto de accu leeg. Nieuwe accu erin en probleem was over. Kracht van accu word minder ook al meet je nog 12 of 14 volt.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Daar had ik niet over nagedacht.TM645 schreef:Heb zelfde probleem gehad met V70 classic. Accu gemeten, bleek nog goed te zijn. Toch trok de webasto de accu leeg. Nieuwe accu erin en probleem was over. Kracht van accu word minder ook al meet je nog 12 of 14 volt.
Electra is niet m'n favoriet. Komt misschien omdat ik bij m'n eerste auto (Saab900GL '81) een lampje van de mistlampschakelaar verkeerd had vervangen. Resultaat, lampje werkte nog steeds niet en een groot deel van de kabelboom gesmolten :oops: .
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Accu is gemaakt voor piekspanning. Zoals het starten van de motor. Langdurig stroomverbruik is niet waar de accu voor bedoeld is. En als dat veelal wel gebruikt word, dan word de accu wel minder, maar je meet dat niet met de standaard meting.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Helaas werkt de kachel nog steeds niet goed. Ik hoor wel dat hij draait en de ruiten zijn ook wel een beetje ontdooit, maar de temperatuur is gewoon nog veel te laag. Ik hoor de kachel draaien ruim 40 minuten voor de ingestelde tijd. Toen ik de kachel net had, heb ik hem een paar keer getest en dat ging prima. Toen dacht ik nog: het mag best wat minder warm in de auto. En ook de temperatuurmeter was al halverwege de normale stand.
De dealer maar gebeld voor een afspraak, alleen heeft die pas in januari weer tijd
Ik ga het morgen nog eens proberen in de handmatige stand, dus zonder timer.
De dealer maar gebeld voor een afspraak, alleen heeft die pas in januari weer tijd

Ik ga het morgen nog eens proberen in de handmatige stand, dus zonder timer.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Heb je de airco unit in auto staan of op hand? Misschien heb je korte stukjes gereden en is door het koude weer je termostaat niet open gegaan waardoor de kachel het water niet rond pompt.
Kan onzin zijn, maar probeer even snel mee te denken.
Kan onzin zijn, maar probeer even snel mee te denken.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb de ECC altijd in de stand "auto", zomer en winter.
De software van de kachel regelt volgens mij alles automatisch: ventilator, kleppen open enz. Dat hoor je ook als je in de auto zit terwijl de kachel start.
De software van de kachel regelt volgens mij alles automatisch: ventilator, kleppen open enz. Dat hoor je ook als je in de auto zit terwijl de kachel start.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Je kan tijdens het opwarmen even de slangen controleren. Misschien dat het vanaf de kachel al niet warm word. Dan ligt het duidelijk aan de kachel zelf.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Het wordt helaas nog niet echt lekker warm in de auto.
Vanochtend had ik de kachel ingesteld op 8:00 uur en stapte om 8:10 in. De kachel was toen al even uit, ik vermoed gewoon om 8:00 uur, en heeft vanaf 7:30 uur staan branden.
Voor de zekerheid heb ik even aan de slangen gevoeld en die waren "lauw" en de temperatuurmeter van de motor kwam nog net niet tot het eerste streepje.
Ik denk toch sterk aan een sensor o.i.d.
Afgelopen week heb ik nog naar het koelvloeistof niveau gekeken en dat lijkt ook in orde (halverwege max en min). Toen de kachel net was ingebouwd kreeg ik een storing: koelvloeistof niveau te laag. Kennelijk was het systeem na de inbouw niet voldoende gevuld. Ik kan alleen niet zeggen of het niveau nu terugloopt of niet, maar de huidige stand lijkt me niet het probleem.
Vanochtend had ik de kachel ingesteld op 8:00 uur en stapte om 8:10 in. De kachel was toen al even uit, ik vermoed gewoon om 8:00 uur, en heeft vanaf 7:30 uur staan branden.
Voor de zekerheid heb ik even aan de slangen gevoeld en die waren "lauw" en de temperatuurmeter van de motor kwam nog net niet tot het eerste streepje.
Ik denk toch sterk aan een sensor o.i.d.
Afgelopen week heb ik nog naar het koelvloeistof niveau gekeken en dat lijkt ook in orde (halverwege max en min). Toen de kachel net was ingebouwd kreeg ik een storing: koelvloeistof niveau te laag. Kennelijk was het systeem na de inbouw niet voldoende gevuld. Ik kan alleen niet zeggen of het niveau nu terugloopt of niet, maar de huidige stand lijkt me niet het probleem.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Vandaag staat de auto bij de dealer voor onderhoud. Ze hebben meteen naar de werking van de kachel gekeken en zij hebben geen afwijkingen gevonden. Zowel de temperatuur van de kachel als van de motor geven 35 graden aan en dat is dan ook het moment dat de kachel uit gaat...
En ik dacht altijd dat het de verwarming van de koelvloeistof tot 80 graden zou doorgaan??? Dit heb ik in andere topics ook regelmatig voorbij zien komen.
Wat is nu correct: 35 graden of 80 graden?
En ik dacht altijd dat het de verwarming van de koelvloeistof tot 80 graden zou doorgaan??? Dit heb ik in andere topics ook regelmatig voorbij zien komen.
Wat is nu correct: 35 graden of 80 graden?
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Het word in ieder geval te heet om nog maar iets vast te kunnen pakken, dus 35 graden is echt niet goed. Je water temp meter moet na 45 min. zeker iets onder de 90 staan. 35 graden is echt uit de lucht gegrepen onzin.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum