Ervaringen met Kenlowe fan?

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Hoi,

Heb het eea gelezen over Kenlowe fans die automatisch inschakelen. Voordeel is dat de gewone fan dan niet continu hoeft te werken wanneer het niet nodig is.

Ook heb ik gelezen dat er amazons, 1800's ,140's rondrijden met een citroen BX fan waar ze zelf een automatische thermosensor hebben gekocht via CONRAD.

Welke maat gebruiken jullie van kenlowe 12'' of 10''?

Ik hoor graag jullie bevindingen waarom wel/niet een kenlowe dan wel citroen BX fan te monteren.

Groeten Boele
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Boele schreef:Hoi,

Heb het eea gelezen over Kenlowe fans die automatisch inschakelen. Voordeel is dat de gewone fan dan niet continu hoeft te werken wanneer het niet nodig is.

Ook heb ik gelezen dat er amazons, 1800's ,140's rondrijden met een citroen BX fan waar ze zelf een automatische thermosensor hebben gekocht via CONRAD.

Welke maat gebruiken jullie van kenlowe 12'' of 10''?

Ik hoor graag jullie bevindingen waarom wel/niet een kenlowe dan wel citroen BX fan te monteren.

Groeten Boele
Een BX fan past qua maatvoering ideaal in het frontje van een amazon. Deze kun je schalen met een thermo voeler in een slang of in combinatie met de themperatuur meter op de dash ofzo, maar meestal worden BX fan's bediend met een schakelaar op het dasboard en alleen in de zomer als je in de file staat.

Echter ik heb geen extra electrische fan en ik heb ook geen extra dikke radiateur en ik had ook geen last van dat de temperatuur in het rood kwam te staan.

Wel heb ik tijdens het opknappen van mijn combi een 3 tal maanden het blok gevuld laten staan met natuur azijn (inwendig reinigen van het blok), en een nieuwe originele radiator en waterpomp geplaatst. Toen uitgebreid het blok gespoeld met water en toen afgevuld met koelvloeistof en dit een maand later weer afgetapt en weer opnieuw gevuld met koelvloeistof net zolang totdat ik uit mijn aftapper geen bruine vloeistof had.

Verder is mijn combi alleen voorzien van een 6 bladige fan van een P1800 ES dit ivm de airco die er in Amerika in heeft gezeten, en dit koelt in de zomer uitstekend.

Met een kenlowe fan heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op de radiateur van een 1800 past max de 10". Voordeel van de Kenlowe is het geringe lawaai dat ze maken en de hoge opbrengst ten opzichte van goedkopere merken. Ik heb hier nog een 10" kenlowe liggen die ik moet gaan inbouwen in mijn ES. Een erg mooi systeem wat de voeler betreft. Die kan je met een siliconen pakking tussen de bovenste radiateurslang en de aansluiting van de radiateur doen. Je zet 'm dan vast onder de slangenklem. Je kan hem dmv een traploze verstelling instellen op welke temp hij inkomt. Het voordeel is dat je de vermogen vretende viscose koppeling kwijt bent, dat ding vreet ong. 5pk aan vermogen. Ook heb ik verschillende verhalen gelezen waarbij de viscofan loslaat om zich vervolgens in de radiateur te boren, geen fijne ervaring lijkt me! Nog een voordeel is dat het een hoop lawaai scheelt onder de motorkap.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:Op de radiateur van een 1800 past max de 10". Voordeel van de Kenlowe is het geringe lawaai dat ze maken en de hoge opbrengst ten opzichte van goedkopere merken. Ik heb hier nog een 10" kenlowe liggen die ik moet gaan inbouwen in mijn ES. Een erg mooi systeem wat de voeler betreft. Die kan je met een siliconen pakking tussen de bovenste radiateurslang en de aansluiting van de radiateur doen. Je zet 'm dan vast onder de slangenklem. Je kan hem dmv een traploze verstelling instellen op welke temp hij inkomt. Het voordeel is dat je de vermogen vretende viscose koppeling kwijt bent, dat ding vreet ong. 5pk aan vermogen. Ook heb ik verschillende verhalen gelezen waarbij de viscofan loslaat om zich vervolgens in de radiateur te boren, geen fijne ervaring lijkt me! Nog een voordeel is dat het een hoop lawaai scheelt onder de motorkap.
Hoi Iroll,

Ik heb even zitten zoeken. 10'' is een gangbare kenlowe maat. Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.

Mijn gevoel zegt dat een zuigende beter is omdat er dan maximale rijwind tegen de radiateur kan blazen.. Of zou hier te weinig ruimte voor zijn tussen poelie en radiateur?

Groeten, Boele
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hi Boel,

Ik heb een Kenlowe fan op mijn MG B gehad. Niets dan lof! Motor werd nog al eens heet en de fan sloeg automatisch aan. Ook na het afzetten van het contact. Ik heb geen idee of die nu blazend of zuigend was. gevoelsmatig de eerste.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.
Je kan gewoon de plus en de min omdraaien dan draait hij de andeer kant op en heb je een zuigende variant. Zuigend is beter, maar het is idd de vraag of de fan tussen de waterpomp en de radiateur past, daar zit niet echt veel ruimte tussen. Ik denk niet dat het gaat lukken, moet er nog naar kijken als mijn nwe blok erin zit.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Dan ga ik er 1 bestellen in GB! Ben benieuwd. De huidige fan staat met zn 5 a 6 stalen bladen inderdaad te loeien als een idioot! Als het ook nog is vermogen scheelt, ben ik al snel voor;)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Iroll schreef:
Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.
Je kan gewoon de plus en de min omdraaien dan draait hij de andeer kant op en heb je een zuigende variant. Zuigend is beter, maar het is idd de vraag of de fan tussen de waterpomp en de radiateur past, daar zit niet echt veel ruimte tussen. Ik denk niet dat het gaat lukken, moet er nog naar kijken als mijn nwe blok erin zit.
Je mag niet zomaar de plus en min bij een electrische fan omdraaien, de vormgeving van de bladen ten opzichte van de luchtstroming is niet meer optimaal op dat moment.

Nog een leuke discussie over vermogenswinst in vergelijking met een electrische fan: http://www.aaroncake.net/rx-7/efanmyth.htm

Boel ik kan je verder nog als tip meegeven een electrische fan te bestellen via ebay uit Engeland, dat kan je aardig budget schelen.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

ferdy schreef:
Iroll schreef:
Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.
Je kan gewoon de plus en de min omdraaien dan draait hij de andeer kant op en heb je een zuigende variant. Zuigend is beter, maar het is idd de vraag of de fan tussen de waterpomp en de radiateur past, daar zit niet echt veel ruimte tussen. Ik denk niet dat het gaat lukken, moet er nog naar kijken als mijn nwe blok erin zit.
Je mag niet zomaar de plus en min bij een electrische fan omdraaien, de vormgeving van de bladen ten opzichte van de luchtstroming is niet meer optimaal op dat moment.

Nog een leuke discussie over vermogenswinst in vergelijking met een electrische fan: http://www.aaroncake.net/rx-7/efanmyth.htm

Boel ik kan je verder nog als tip meegeven een electrische fan te bestellen via ebay uit Engeland, dat kan je aardig budget schelen.
Ja klopt! Overigens ook leuk voor de mede-forummers:

google op rimmerbros uk en je vind een groothandelaar die dezelde kenlowe fans voor 90pond verkoopt! (komt wel 30pond verzendkosten bij)

Dat de + - niet zo maar om te draaien waren, was mij bekend. Anders zouden de vinnen ook niet allemaal 1 richting op wijzen..

Groeten, Boele
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”