Gemiddeld verbruik teller

Plaats reactie
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Ik zat gisteren op de snelweg. Het verbruik was 4.9l/100km volgens de "huidig verbruik" teller. De gemiddelde teller bleef springen van 5.2 naar 5.3 en bleef uiteindelijk op 5.2l/100km staan. Toch zat ik nooit boven de 5.1l/100km huidig verbruik. Hoe wordt die gemiddelde waarde nou berekend, want blijkbaar komt deze niet van dezelfde bron als de "huidig verbruik" teller.
Groeten,

Jeroen
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Staat precies beschreven in je instructieboekje :P
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Dat heb ik dus niet. Er zat geen boekje bij deze auto. Ik dacht dat hier vast wel iemand mij met deze vraag kon helpen.
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 140pk 1999
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

OK Jeroen, omdat je zo aandringt :P :P

Huidig brandstofverbruik

In het menu voor het huidige brandstofverbruik wordt het brandstofverbruik voortdurend bijgehouden. Het brandstofverbruik wordt eenmaal per seconde berekend. De waarde op het display wordt om de paar seconden bijgewerkt. Wanneer de auto stilstaat, geeft het display “----” aan.
N.B. Na gebruik van een standverwarming op brandstof kan de displaywaarde iets afwijken.

Gemiddeld brandstofverbruik

Het gemiddelde brandstofverbruik sinds de laatste maal dat u de waarde op nul hebt gezet (RESET). Wanneer u het contact uitschakelt, wordt het gemiddelde brandstofverbruik opgeslagen. De waarde blijft in het geheugen liggen, totdat u deze met een druk op de knop RESET (C) op nul zet.
N.B. Na gebruik van een standverwarming op brandstof kan de displaywaarde iets afwijken.

Bereik tot lege brandstoftank

Aangegeven wordt de afstand die met de nog in de tank aanwezige brandstof gereden kan worden, berekend ten opzichte van het gemiddelde verbruik gedurende de laatste 30 km en de resterende hoeveelheid brandstof. Als het bereik tot lege tank minder dan 20 km bedraagt, geeft het display “----” aan.

Gemiddelde snelheid

De gemiddelde snelheid sinds de laatste maal dat u de waarde op nul hebt gezet (RESET).
Wanneer u het contact uitschakelt, wordt de gemiddelde snelheid opgeslagen om als uitgangswaarde te dienen bij het vervolg van de rit. U kunt de waarde op nul zetten met een druk op de knop RESET (C) op de hendel.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Ik heb net even snel in mijn boekje gekeken en daar staat hetzelfde in vermeld als Rob hier neerzet.
Alleen denk ik dat Jeroen zijn vraag meer bedoeld is waarom zijn gemiddelde verbruik hoger is dan zijn huidige verbruik daar hijzelf zegt niet boven de waarde uitgekomen te zijn.

Als je de auto start en optrekt na bochten o.i.d. is je verbruik aanzienlijk hoger dan tijdens continu rijden en daar zal het verschil wel in zitten.
Ik heb dat zelf ook gemerkt op de bc.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

MauritsvdT schreef:Ik heb net even snel in mijn boekje gekeken en daar staat hetzelfde in vermeld als Rob hier neerzet.
Ja dat verbaast me niets want ................ het is n.l. letterlijk uit het boekje gekopieerd ! :P :P

Maar er zijn al eens vaker hele discussies over de boordcomputer geweest waarbij ik me niet aan de indruk kon onttrekken dat veel mensen een te absolute waarde toekennen aan de nauwkeurigheid er van.

Het is allemaal erg theoretisch en ik, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk, hecht weinig waarde aan de cijfers. Eerlijk gezegd kijk ik niet of nauwelijks naar die verbruiksgegevens.
Moet ik me nu echt druk gaan maken om verschillen van 1, 2 of voor mijn part 3 liter méér verbruik per 100 km ?
Als ik ergens heen moet of wil dan moet of wil ik dat gewoon ! En de ene keer kan ik rustig op de cc mijn doel bereiken en de andere keer blijf ik optrekken en afremmen met het bijbehorende hogere brandstofverbruik.

Typisch een geval van jammer dan !

Boordcomputers ? Leuke gadgets zijn het voor mij maar als ik bij ingeschakeld contact de deur open doe en ik lees dan "Porta condutor aberta'(*) ........... tja bedankt hoor lieve boordcomputer het was me nog niet opgevallen ! :twisted: :twisted: :twisted:

Maar om evt. misverstanden voor te zijn: Iedereen moet uiteraard voor zichzelf maar bepalen wat voor waarde hij aan de BC toekent! :wink:

Rob

(*) 'Deur bestuurder open'. (Mijn S80 'praat' nu eenmaal Portugees)
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Het gaat mij niet zozeer om of de teller correct is. Ik probeer toch een beetje inzicht te krijgen in alle elektronica die mijn auto rijk is. Als het een gemiddelde is en ik voeg iedere keer 4.9 toe aan dit gemiddelde, dan kan mijn gemiddelde niet stijgen naar 5.3 en toch zie ik dit op de boordcomputer. Ik vermoed dan ook dat (om een of andere duistere reden) het gemiddelde op een andere manier wordt berekend dan het lopende gemiddelde van het "huidige gebruik". Misschien een mieren**** topic, maar voor een nerd zoals mijzelf wel interessant haha.
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 140pk 1999
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

jhermans schreef:.......Ik probeer toch een beetje inzicht te krijgen in alle elektronica die mijn auto rijk is.
Vergeet niet op tijd een pauze te nemen want ............... elektronica....... boordcomputer ....................... Volvo........... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Rob
Plaats reactie

Terug naar “S80”