Rammel in motorkap

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
rkr
3rd Gear member

Heren, ik heb het opgegeven! Als ik met mijn s70, '98 door de (tegenwoordig veelvuldig voorkomende) gaten in het wegdek rijd, hoor ik steevast een rammel in/onder/aan mijn motorkap, rechts. Ik weet zeker dat het met de kap te maken heeft want als ik de kap ontgrendel, kan ik er bij wijze van spreken mee over kinderkoppen rijden zonder dat ik ook maar één bijgeluid hoor. Ik kom er gewoonweg niet achter .... Hulp graag.
Oceanracer
Geartronic member

Heb je de steldoppen al eens geprobeerd wat aan te passen?

Zelf heb ik een grote voorraad eikels tussen de kap en de beschermbekleding aan de binnenkant zitten. Deze rammelen vooral als de kap geopend wordt. Zou dat het bij jou ook kunnen zijn?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Heb je de steldoppen al eens geprobeerd wat aan te passen?

Zelf heb ik een grote voorraad eikels tussen de kap en de beschermbekleding aan de binnenkant zitten. Deze rammelen vooral als de kap geopend wordt. Zou dat het bij jou ook kunnen zijn?
zijn dat nu de z.g. petjes in grunn?
Oceanracer
Geartronic member

Ik denk dat we hier in Groningen de zelfde Afbeelding hebben als elders. :lol:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

die specifieke rammelde altijd al
Volvo for life
rkr
3rd Gear member

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt met een Volvo-monteur. Ook hij wist de rammel, die duidelijk te horen was toen ik over dieper gelegen putdeksels reed, niet thuis te brengen, behalve dan dat het van rechtsvoren komt. ‘Klinkt als een rammelend nummerbord maar we zullen gewoon moeten gaan zoeken’ was zijn advies. Nou kan ik dat zoeken ook zelf, ben ten slotte al een jaar bezig. Hij heeft de moterkap gecontroleerd en niets bijzonders kunnen ontdekken. Het lijkt erop dat het uit een veerpoot komt. IEMAND HIER AL EENS VAN GEHOORD?
Ludo
6th Gear member

Het veerpootrubber kan inderdaad, maar dan moet je het ook horen in de stuurbewegingen.
Andere onderdelen die een oorzaak kunnen zijn (zou een Volvomonteur toch moeten weten):
Stabilisatorstangetjes en draagarmen.
De onderste motorsteunen komen ook vaak voor, het blok ligt dan (gedeeltelijk) los op het subframe!.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Probeer eens te zoeken vanaf de "andere kant". Of zoek in een onverwachte hoek.

Maar waar, weet ik ook niet hier vandaan.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
rkr
3rd Gear member

Ludo schreef:Het veerpootrubber kan inderdaad, maar dan moet je het ook horen in de stuurbewegingen.
Andere onderdelen die een oorzaak kunnen zijn (zou een Volvomonteur toch moeten weten):
Stabilisatorstangetjes en draagarmen.
De onderste motorsteunen komen ook vaak voor, het blok ligt dan (gedeeltelijk) los op het subframe!.
Stabilisatorstangetjes heb ik ook al aan gedacht. Hoe kan ik die het beste controleren als de auto niet rijdt maar op de krik staat? Als ik eraan beweeg, hoor ik niets. Het geluid doet eigenlijk denken aan een trillende plaat die ergens tegenaan tikt als ik door een kuiltje of een dieper liggend putdeksel rijd. Spatplaat achter de remschijf heb ik uiteraard ook gecontroleerd. Ben benieuwd naar suggesties.
Ludo
6th Gear member

Als je geen speling voelt, als de auto met 4 wielen op de grond staat, is het meestal nog goed wat betreft stabilisatorstangetjes.

Een geluid lokaliseren, is vaak heel moeilijk.
Je zal alles systematisch moeten controleren als je er echt vanaf wil.
rkr schreef: Het geluid doet eigenlijk denken aan een trillende plaat die ergens tegenaan tikt als ik door een kuiltje of een dieper liggend putdeksel rijd.
Zoals je hier beschrijft, kan het ook wel de voorste binnenste remblok zijn.
Die zit met klemmetjes in het zuigertje.
Te losse klemmetjes geeft ook zo'n geluid.

Zelfs een te losse handremkabel behoort tot de mogelijkheden.
Silver S70
2nd Gear member

rkr schreef:Heren, ik heb het opgegeven! Als ik met mijn s70, '98 door de (tegenwoordig veelvuldig voorkomende) gaten in het wegdek rijd, hoor ik steevast een rammel in/onder/aan mijn moterkap, rechts. Ik weet zeker dat het met de kap te maken heeft want als ik de kap ontgrendel, kan ik er bij wijze van spreken mee over kinderkoppen rijden zonder dat ik ook maar één bijgeluid hoor. Ik kom er gewoonweg niet achter .... Hulp graag.
Volgens mij hebben wij het ook in onze S70 2.0 (bouwjaar '97) met net 101.000 kilometer (!) achter de kiezen. We hebben de auto net 3 weken. Ik zit er ook al op te letten; er tordeert iets aan de rechtervoorzijde. Of het nou in de motorruimte is of net achter het dashboard? We gaan het uitzoeken. Zodra ik wat meer weet bericht ik je.
Silver S70
2nd Gear member

rkr schreef:Heren, ik heb het opgegeven! Als ik met mijn s70, '98 door de (tegenwoordig veelvuldig voorkomende) gaten in het wegdek rijd, hoor ik steevast een rammel in/onder/aan mijn moterkap, rechts. Ik weet zeker dat het met de kap te maken heeft want als ik de kap ontgrendel, kan ik er bij wijze van spreken mee over kinderkoppen rijden zonder dat ik ook maar één bijgeluid hoor. Ik kom er gewoonweg niet achter .... Hulp graag.
Misschien heb ik het voor je gevonden. Misha (een echte topper, zie blogs op volvo850forum) heeft op 12 oktober 2008 geantwoord (nr. 23) dat ´ie een metalen konk zal aanpakken. Dit geluid hangt samen met de motorkap die in zijn vergrendeling tikt. Door speling na verloop van tijd? Hij legt uit hoe ´ie met extra rubber de stoppen heeft opgehoogd en dat ´ie moeren en bouten heeft aangedraaid. Zoek even naar meer info. op het forum. Ik ben niet zeker of dit ook bij mij het geval is, omdat ik meer ´gerommel´ hoor (van plasticdelen?).
rkr
3rd Gear member

Silver S70 schreef:
Misschien heb ik het voor je gevonden. Misha (een echte topper, zie blogs op volvo850forum) heeft op 12 oktober 2008 geantwoord (nr. 23) dat ´ie een metalen konk zal aanpakken. Dit geluid hangt samen met de motorkap die in zijn vergrendeling tikt. Door speling na verloop van tijd? Hij legt uit hoe ´ie met extra rubber de stoppen heeft opgehoogd en dat ´ie moeren en bouten heeft aangedraaid. Zoek even naar meer info. op het forum. Ik ben niet zeker of dit ook bij mij het geval is, omdat ik meer ´gerommel´ hoor (van plasticdelen?).
Ik weet nu ZEKER dat het met de motorkapvergrendeling te maken heeft: als ik onder het rijden de kap ontgrendel, houdt het geluid meteen op! Alleen, ik kan totaal niets onregelmatigs bespeuren.
rkr
3rd Gear member

rkr schreef:
Silver S70 schreef:
Ik weet nu ZEKER dat het met de motorkapvergrendeling te maken heeft: als ik onder het rijden de kap ontgrendel, houdt het geluid meteen op! Alleen, ik kan totaal niets onregelmatigs bespeuren.
OPGELOST!!! Het waren inderdaad de voorste motorkaprubbers. Rubbers iets opgedikt met tochtstrip en: weg rammel! Grote dank aan MISHA en aan Silver S70!
Oceanracer
Geartronic member

Geplaatst: Vr 26 Mar, 2010 22:16
Het had echt niet zo lang hoeven duren dus...
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”