Sinds een maandje rijd ik in een Volvo S70 2.5T uit 1997. Het gaat hier dus om een turbo-uitvoering met 193Pk.
Van een vriend hoorde ik dat je na een rit in een auto met turbo-motor de motor nog een paar minuten stationair moet laten lopen na het parkeren om de turbo af te laten koelen.
Hierbij heb ik de volgende vragen:
1. Is dit inderaad nodig?
2. Hoe lang laat je de auto dan lopen?
3. Na alle ritten of alleen als je lang de turbo hebt aangesproken?
Wie doet me uit de doeken hoe het zit?
Turbo-auto ... wel of niet stationair draaien na ritje?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 18:42
- Locatie: Amersfoort
Een 1973 1800ES Overdrive Light blue metallic
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Een turbo wordt dacht ik gesmeerd/gekoeld door de olie, als je de motor uitzet blijft de turbo draaien (~50000 toeren) maar wordt er geen olie meer langs gepompt. Dat kan dus wel problemen geven.
Zelf doe ik het noodgedwongen de helft van de ritten (moet als ik thuis kom eerst het parkeerdek omhoog liften) maar doe het niet als het niet nodig is. Misschien gaat je turbo een paar 1000 km eerder kapot, nou ja, jammer dan. Iedere keer 5 minuten wachten en benzine blijven verbranden is ook wat waard. Meer of minder is van te voren moeilijk te zeggen. Ik ga voor het gemak.
Zelf doe ik het noodgedwongen de helft van de ritten (moet als ik thuis kom eerst het parkeerdek omhoog liften) maar doe het niet als het niet nodig is. Misschien gaat je turbo een paar 1000 km eerder kapot, nou ja, jammer dan. Iedere keer 5 minuten wachten en benzine blijven verbranden is ook wat waard. Meer of minder is van te voren moeilijk te zeggen. Ik ga voor het gemak.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
wat staat er in het instruktieboekje?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
altijd doen, maar 5 minuten is overdreven.
als je net voordat je de motor stillegd rustig hebt gereden is dat niet zo lang nodig, +-20 seconden volstaat al.
heb je net voordat je de motor stillegd goed geblazen doe je het beter wel 1,5 tot 2 minuten. (dan heeft ie meer dan voldoende smering gehad en zodoende is ook het toerental gezakt naar normaal).
onze Turbo's (850 - x70) worden olie gesmeerd en watergekoeld.
de smering valt dus wél stil vanaf je de motor stillegd, maar het koelwater blijft wel circuleren omdat de turbo het koelwater verhit.
de turbo laat dan het water naar de expansievat stijgen om zo koeler water via de inlaatpijp aan te zuigen tot de temperatuur weer normaal is.
als je net voordat je de motor stillegd rustig hebt gereden is dat niet zo lang nodig, +-20 seconden volstaat al.
heb je net voordat je de motor stillegd goed geblazen doe je het beter wel 1,5 tot 2 minuten. (dan heeft ie meer dan voldoende smering gehad en zodoende is ook het toerental gezakt naar normaal).
onze Turbo's (850 - x70) worden olie gesmeerd en watergekoeld.
de smering valt dus wél stil vanaf je de motor stillegd, maar het koelwater blijft wel circuleren omdat de turbo het koelwater verhit.
de turbo laat dan het water naar de expansievat stijgen om zo koeler water via de inlaatpijp aan te zuigen tot de temperatuur weer normaal is.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Na hard rijden een minuutje koelen,
Bijv voor het tanken op de snelweg
en voor de rest: na een stadsrit is het onzin
en gewoon bij 120 op de snelweg kan je het doen maar ook dan hoeft het niet lang.
maar met name na snelle ritten is het belangrijk.
Stap maar eens uit na een snelle rit en voel dan de hitte die onder je auto uit komt. gewoon motorkap dicht
dat geeft een idee hoe warm het allemaal wordt.
Bijv voor het tanken op de snelweg
en voor de rest: na een stadsrit is het onzin
en gewoon bij 120 op de snelweg kan je het doen maar ook dan hoeft het niet lang.
maar met name na snelle ritten is het belangrijk.
Stap maar eens uit na een snelle rit en voel dan de hitte die onder je auto uit komt. gewoon motorkap dicht
dat geeft een idee hoe warm het allemaal wordt.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 18:42
- Locatie: Amersfoort
Dit zijn allemaal nuttige tips! Dank ... nu weet ik weer wat beter hoe ik de boel het best behandelen kan!
Een 1973 1800ES Overdrive Light blue metallic
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Na een lange rit dat de motor echt goed warm is, is het inderdaad verstandig om de motor even na te laten draaien. Met een lange rit bedoel ik dan +50km. Ik moest laatst vanaf ons huis naar eindhoven.Dit is 200km. Bij aankomst de motor laten draaien en alles uit de auto pakken. Dit heeft 2à3 minuten geduurd. Maar 1 minuut is ook lang genoeg.
Wat is het gevaar als je dat niet doet?
-Omdat de turbo behoorlijk veel toeren maakt +10dtrm word de turbo erg warm. Materialen zetten uit. Wanneer jij je turbo motor direct na een lange rit uit zult zetten loop je het risico dat je turbo vast gaat lopen. Het kan ook gebeuren dat je turbo gaat scheuren. In beide gevallen is het exit voor de turbo.
Maar bij ritjes van enkle 10tallen km`s is het niet nodig. Gewoon de auto op z`n plek zetten, radio uitdoen gordel omweg doen en dan de motor uitzetten. Met omgekeerde volgorde rijd ik altijd weer weg.
Wat is het gevaar als je dat niet doet?
-Omdat de turbo behoorlijk veel toeren maakt +10dtrm word de turbo erg warm. Materialen zetten uit. Wanneer jij je turbo motor direct na een lange rit uit zult zetten loop je het risico dat je turbo vast gaat lopen. Het kan ook gebeuren dat je turbo gaat scheuren. In beide gevallen is het exit voor de turbo.
Maar bij ritjes van enkle 10tallen km`s is het niet nodig. Gewoon de auto op z`n plek zetten, radio uitdoen gordel omweg doen en dan de motor uitzetten. Met omgekeerde volgorde rijd ik altijd weer weg.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
"Van een vriend hoorde ik dat je na een rit in een auto met turbo-motor de motor nog een paar minuten stationair moet laten lopen na het parkeren om de turbo af te laten koelen. "
Dit plaats ik in de categorie "sprookjes verhalen". Wat een onzin! Mijn vorige auto (turbo injection, intercooler, op LPG) heb ik 630000 km gereden in bijna 5 jaar, en reed veel op Duitsland, Oostenrijk en italie. (dagje heen en weer Frankfurt, ff naar Munchen in 2 dagen, ff naar Milaan in 2-3 dagen etc etc etc) Dat was blazen over de autobanen met 160 - 180, stoppen bij benzinepomp, motor uit, pompen, pissen, koffie, en direct door naar de volgende pomp. Nooit heb ik de motor nog na laten lopen voor de turbo. Ook in Nederland, stevige doorrijder, maar zodra ik op plaats van bestemming was, motor uit, dan bagage uitladen voor hotels, thuis, klant etc. Nooit problemen met de turbo.
Zelfde verhaal met mijn huidige V70 turbo.....nu al 180000 binnen 16 maanden. Ik heb nog nooit problemen met de turbo gehad.
"Omdat de turbo behoorlijk veel toeren maakt +10dtrm word de turbo erg warm" dacht je echt dat de turbo sterk afkoelt als de motor dan een paar minuten stationair loopt? Dacht het niet, hoor! Nog steeds een fikse brandblaar als je je vingers erop legt!
Denk na, man......je hebt een " V O L V O ". Niet een of ander vaag Koreaantje of Japannertjer !!! Juist om dit soort dingetjes neem ik een Volvo. Heeft me nooit in de steek gelaten om deze prutdingetjes.
Dacht je nu echt dat daar geen rekening mee is gehouden op de tekentafels in Gotenburg?? Je gaat toch niet elke dag als je thuis komt van je werk de auto nog een paar minuten voor je deur stationair laten lopen? whahahaha. zullen je buren leuk vinden als je laat thuiskomt van een feestje midden in de nacht.
Dit plaats ik in de categorie "sprookjes verhalen". Wat een onzin! Mijn vorige auto (turbo injection, intercooler, op LPG) heb ik 630000 km gereden in bijna 5 jaar, en reed veel op Duitsland, Oostenrijk en italie. (dagje heen en weer Frankfurt, ff naar Munchen in 2 dagen, ff naar Milaan in 2-3 dagen etc etc etc) Dat was blazen over de autobanen met 160 - 180, stoppen bij benzinepomp, motor uit, pompen, pissen, koffie, en direct door naar de volgende pomp. Nooit heb ik de motor nog na laten lopen voor de turbo. Ook in Nederland, stevige doorrijder, maar zodra ik op plaats van bestemming was, motor uit, dan bagage uitladen voor hotels, thuis, klant etc. Nooit problemen met de turbo.
Zelfde verhaal met mijn huidige V70 turbo.....nu al 180000 binnen 16 maanden. Ik heb nog nooit problemen met de turbo gehad.
"Omdat de turbo behoorlijk veel toeren maakt +10dtrm word de turbo erg warm" dacht je echt dat de turbo sterk afkoelt als de motor dan een paar minuten stationair loopt? Dacht het niet, hoor! Nog steeds een fikse brandblaar als je je vingers erop legt!
Denk na, man......je hebt een " V O L V O ". Niet een of ander vaag Koreaantje of Japannertjer !!! Juist om dit soort dingetjes neem ik een Volvo. Heeft me nooit in de steek gelaten om deze prutdingetjes.
Dacht je nu echt dat daar geen rekening mee is gehouden op de tekentafels in Gotenburg?? Je gaat toch niet elke dag als je thuis komt van je werk de auto nog een paar minuten voor je deur stationair laten lopen? whahahaha. zullen je buren leuk vinden als je laat thuiskomt van een feestje midden in de nacht.
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
De turbo blijft misschien wel warm, maar heb je de turbo wel eens van bovenaf bekeken? Er loopt een olie slangetje door het turbo huis die het lager smeert EN KOELT! De schoepen zelf zullen niet zo snel vastslaan, maar als het lager vast slaat heb je wel een probleem."Omdat de turbo behoorlijk veel toeren maakt +10dtrm word de turbo erg warm" dacht je echt dat de turbo sterk afkoelt als de motor dan een paar minuten stationair loopt? Dacht het niet, hoor! Nog steeds een fikse brandblaar als je je vingers erop legt!
Verder vind ik dat je en behoorlijk agressieve indruk maakt met de woord/zinskeuze die je maakt. K zou daar toch een beetje mee oppassen als je een LEUKE bijdrage wilt leveren aan het forum.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
rij jij dan altijd volle trek de straat in tot aan je garagepoort?.wim de jong schreef:" Je gaat toch niet elke dag als je thuis komt van je werk de auto nog een paar minuten voor je deur stationair laten lopen? whahahaha. zullen je buren leuk vinden als je laat thuiskomt van een feestje midden in de nacht.
dan heb óf altijd énorm geluk gehad tijdens je 630.000km óf je lult uit je nek.
een turbo op volle toeren draait véél méér dan 100.000 toeren per minuut.
vraag maar eens bij turbo revisie bedrijven hoelang een turbo die na volle kracht meteen uitgeschakeld word zonder olie kan.
ik denk dat je dan grote ogen trekt.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
De turbo's bij een volvo komen oa van....wim de jong schreef:"
Niet een of ander vaag Koreaantje of Japannertjer !!! Juist om dit soort dingetjes neem ik een Volvo.
Mitusubishi...

Voor de rest ben je een man met een blinde vlek.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik probeerde alleen aan te geven dat het volslagen onnodig is om als je voor je huis staat, de motor nog enige tijd stationair te laten draaien, zoals Remon suggereerde.
Remon schreef: "Bij aankomst de motor laten draaien en alles uit de auto pakken. Dit heeft 2à3 minuten geduurd. "
Dat is onzin, je komt idd gewoon van de snelweg, en rijd nog ff binnendoor naar huis.
Wel is het zo dat ik nooit de motor laat draaien, ook niet bij een benzinestation aan de snelweg na een behoorlijke rit.
De turbo's kunnen best wel tegen een stootje, ('k wist niet dat het een Mitsubishi turbo was, weer wat geleerd) Volvo kiest zijn onderdelen uit, met als creterium een langere gemiddelde levensduur dan de gemiddelde auto, zoals dus blijkt. Voor dat ik overstapte op Volvo (had Renault, Mercedes, Audi gehad), was ik voor het eerst over de 500000 km zonder noemenswaardige problemen, zelfs originele koppeling, turbo, motor, terwijl de koppeling, turbo, cylinderkop, versnellingsbak een keer aan de beurt waren voor de 400-450 000 km bij Mercedes, Audi.
Ik blijf erbij dat het volslagen onzin is om de motor stationair te laten draaien voor je huis na een lange stevige rit over de snelweg, zoals Remon, Ludo en +++t blijft behelpen+++ suggereert.
Nooit gedaan met mijn laatste 2 Volvo's ( 525000 en 630000 km) zonder turbo problemen. In de praktijk valt eea reuze mee!
Verder moet natuurlijk een ieder zelf weten wat hij/zij doet.
Remon schreef: "Bij aankomst de motor laten draaien en alles uit de auto pakken. Dit heeft 2à3 minuten geduurd. "
Dat is onzin, je komt idd gewoon van de snelweg, en rijd nog ff binnendoor naar huis.
Wel is het zo dat ik nooit de motor laat draaien, ook niet bij een benzinestation aan de snelweg na een behoorlijke rit.
De turbo's kunnen best wel tegen een stootje, ('k wist niet dat het een Mitsubishi turbo was, weer wat geleerd) Volvo kiest zijn onderdelen uit, met als creterium een langere gemiddelde levensduur dan de gemiddelde auto, zoals dus blijkt. Voor dat ik overstapte op Volvo (had Renault, Mercedes, Audi gehad), was ik voor het eerst over de 500000 km zonder noemenswaardige problemen, zelfs originele koppeling, turbo, motor, terwijl de koppeling, turbo, cylinderkop, versnellingsbak een keer aan de beurt waren voor de 400-450 000 km bij Mercedes, Audi.
Ik blijf erbij dat het volslagen onzin is om de motor stationair te laten draaien voor je huis na een lange stevige rit over de snelweg, zoals Remon, Ludo en +++t blijft behelpen+++ suggereert.
Nooit gedaan met mijn laatste 2 Volvo's ( 525000 en 630000 km) zonder turbo problemen. In de praktijk valt eea reuze mee!
Verder moet natuurlijk een ieder zelf weten wat hij/zij doet.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
@Wim,
Ik ben blij dat jij je auto`s helemaal oprijd. Want zo`n auto die zo behandeld word, hoop ik nooit op onze oprit aan te treffen. Ga maar eens bij een paar landbouw bedrijven langs, en zet maar eens een trekker motor met turbo uit direct na het ploegen. Gegarandeerd dat je terug kunt lopen.
Ik ben blij dat jij je auto`s helemaal oprijd. Want zo`n auto die zo behandeld word, hoop ik nooit op onze oprit aan te treffen. Ga maar eens bij een paar landbouw bedrijven langs, en zet maar eens een trekker motor met turbo uit direct na het ploegen. Gegarandeerd dat je terug kunt lopen.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Je overdrijft wel een beetje denk ik (niet wat betreft die tractor, daar heb ik geen verstand van), het is hooguit een kwestie van een paar duizend km eerder kapot gaan. En als je je motor stationair laat draaien komt je turbo ook niet stil te staan dus draaien terwijl er geen olie rondgepompt wordt doet hij zowiezo.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Wim ,
blijkbaar heb je de gave (en ik ben niet cynisch nu) dat je een auto kunt berijden zodanig dat je hem lang heel houdt.
In het instructieboekjevan mijn auto staat het ook, dus Volvo adviseert het en ik denk niet zonder reden.
Ook jij weet dat 630.000 km met een koppeling uitzonderlijk lang is.
maar het kan dus blijkbaar wel.
blijkbaar heb je de gave (en ik ben niet cynisch nu) dat je een auto kunt berijden zodanig dat je hem lang heel houdt.
In het instructieboekjevan mijn auto staat het ook, dus Volvo adviseert het en ik denk niet zonder reden.
Ook jij weet dat 630.000 km met een koppeling uitzonderlijk lang is.
maar het kan dus blijkbaar wel.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Gezien zijn ritten richting het buitenland kan ik het van die koppeling nog wel een keer voorstellen. Je kunt immers hele stukken rijden zonder te hoeven schakelen (files uitgezonderd). Maar dat van die turbo gaat er bij mij ook niet in.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
geloof het maar niet, als je turbo enkele seconden draait zonder olie hoor je enkel nog eeeeuuw.menjo schreef:En als je je motor stationair laat draaien komt je turbo ook niet stil te staan dus draaien terwijl er geen olie rondgepompt wordt doet hij zowiezo.
dan is het einde verhaal...
t'is niet omdat de motor stationair draait dat er geen smering is hoor.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ja natuurlijk, maar op een véél lager toerental dan als je net hebt liggen blazen.
t'is eigenlijk heel simpel, het na laten draaien na een stevige rit (en daarmee bedoeld men niet een rit van enkele honderden kilometers maar het volle gebruik van de turbo) heeft als doel dat de smering niet ogenblikkelijk ophoud .
bij een onmiddelijke stopzetting van de motor valt de oliedruk weg, geen smering meer dus.
aangezien het turbinewiel dan nog een héél hoog toerental heeft kan het wel gebeuren dat de olie die er nog om het asje zit gaat verbranden en zodoende het asje zich gaat "vastlassen" door de hitte.
als je de motor nog even laat draaien word de warme olie afgevoerd en voorzien van koelere olie om het asje af te laten koelen zodat ie veilig kan worden stopgezet.
maar... zoals met alles, ook hier doet iedereen ermee wat ie wil.
dealers en/of revisie bedrijven moeten ook leven...
t'is eigenlijk heel simpel, het na laten draaien na een stevige rit (en daarmee bedoeld men niet een rit van enkele honderden kilometers maar het volle gebruik van de turbo) heeft als doel dat de smering niet ogenblikkelijk ophoud .
bij een onmiddelijke stopzetting van de motor valt de oliedruk weg, geen smering meer dus.
aangezien het turbinewiel dan nog een héél hoog toerental heeft kan het wel gebeuren dat de olie die er nog om het asje zit gaat verbranden en zodoende het asje zich gaat "vastlassen" door de hitte.
als je de motor nog even laat draaien word de warme olie afgevoerd en voorzien van koelere olie om het asje af te laten koelen zodat ie veilig kan worden stopgezet.
maar... zoals met alles, ook hier doet iedereen ermee wat ie wil.
dealers en/of revisie bedrijven moeten ook leven...