Slangen waren ook wel wat vervuild, laat ik zeggen een laagje van een mm of 2 erop. Maar dat geeft geen problemen voor de doorstroming (prestaties) of defecten op termijn. Het gaat echt om de inlaat- en EGR klep. Op termijn zullen deze toch problemen gaan geven.sbv schreef:Ed,
Hoe erg waren de slangen zelf eraan toe? IK heb bij mijn S60 de boel eens schoongemaakt en daar kwam best wel veel uit. Binnenkort de V70 eens doen, die staat nu op ruim 190000 km. Mijn EGR is nog niet dichtgezet daar ik er nog niet uit ben met chippen wat en hoe
EGR gereinigd D5 MY2006
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee, een dealer kan dit niet. Alleen een goede tuner kan dit, maar zelf nog niet alle goede tuners krijgen dit voor elkaar.Ivo Philips schreef:Kan je die EGR klep ook bij een dealer laten dichtzetten of wagen die zich daar niet aan ?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Toppertje,toppertje schreef:toch ben ik erg verbaasd over hoe schoon het inlaattraject van mijn
2.5D(tdi) is in vergelijk met de latere D5 motoren,en dan met name
de latere D5 met rpf en veranderde EGR.
toen mijn EGR werd afgesloten, had de auto inmiddels 340.000km
gelopen maar ik had lang niet zoveel vervuiling(roetaanslag) als wat
ik hier zie.
nu inmiddels 50.000km met afgesloten(softwarematig met als zekerheid een
plaatje ertussen)EGR is er nagenoeg totaal geen vervuiling meer.
Dat komt doordat de EGR vanwege de strenger wordende eisen steeds een grotere rol gaat spelen. Maw, de hoeveelheid lucht wat via de EGR de motor in gaat wordt steeds groter, met deze grotere vervuiling als gevolg.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik weet dat Fasttech en BSR dit allebei niet kunnen. In elk geval niet voor het nieuwere type motor (MY2006 en later) met af fabriek roetfilter. Ik denk dat ET het ook niet kan omdat zij zelf de programma's niet schrijven. Dat gebeurt in Zweden.AlexV70 schreef:Zou er nu niet één van de volgende Forumsponsor dit kunnen oplossen voor een redelijke prijs?Dieselross schreef:Het lampje softwarematig uit laten zetten is best prijzig...
www.hartogtuning.nl
www.fasttech.nl
www.europeantuning.nl
www.bsrtuning.nl
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Met een bot keukenmesje uit de klep. Daarnaast met schroevendraaier/mesje uit de slangen. De meeste stukken zijn hard en brokkelen er zo uit. Alleen op de gasklep is het deels hard en deels taaie koek. Ik heb die klep ook gedeeltelijk met remmenreiniger schoon gemaakt. Daarmee spoel je het er in elk geval wel mee weg. Nadeel daarvan is dat je geen handschoenen kunt gebruiken en dit is echt heel vies voor je handen. Je krijgt ze nagenoeg niet meer schoon, en icm remmenreiniger al helemaal niet.Turbodesk schreef:Edraket
Hoe heb je hem schoongemaakt? Heb je een reinigingsmiddel gebruikt?
En hoe heb je die rotzooi eruit gekregen? Met een stokje ofzo?
Is dat dat spul erg hard of is het makkelijk te verwijderen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb vandaag ook de EGR van mijn auto eens bekeken. Zo, wat is die vies. Heb meteen maar de boel losgehaald en alles gereinigd, was toch al bezig. Met een oud keukenmesje en een lange platte schroevendraaier heb ik praktisch alles eruit kunnen krijgen. Met wasbenzine de restjes weggehaald. Wat een ongelooflijke teerzooi is dat. Ik heb uiteindelijk met wasbenzine en met die speciale zeep voor automonteurs mijn handen weer enigzins schoon weten te krijgen.
Even wat foto`s om de geest te prikkelen.
De binnenkant van de EGR.



En dan de slang die tussen de EGR en de inlaat zit.


En dan het resultaat. Wat er op het papiertje ligt is de rotzooi die alleen maar uit de EGR is gekomen. Dus nog niet eens uit de slang.

Mijn auto heb ik nu iets meer dan een maand. De kilometerstand is 178.000 km. Auto heeft praktisch alleen maar snelweg kilometers gereden. Dat maakt dus blijkbaar niets uit.
Even wat foto`s om de geest te prikkelen.
De binnenkant van de EGR.



En dan de slang die tussen de EGR en de inlaat zit.


En dan het resultaat. Wat er op het papiertje ligt is de rotzooi die alleen maar uit de EGR is gekomen. Dus nog niet eens uit de slang.

Mijn auto heb ik nu iets meer dan een maand. De kilometerstand is 178.000 km. Auto heeft praktisch alleen maar snelweg kilometers gereden. Dat maakt dus blijkbaar niets uit.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zelfde dus als bij mij. Zou hem lekker dicht laten zetten als ik jou was.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik ben ook wel nieuwsgierig wat dit kost bij een goede tuner, en geen beunhaasje!
Zelf heb ik dit ook eens schoongemaakt (zie een eerder topic, ook met fotoos). maar ik heb eens een zak met van die latex handschoenen gekocht (chirurgenhandschoen). Zijn ijzersterk, breken bijna nooit, en je handen blijven echt schoon. Ook met bijv remblokken, beurtjes etc, altijd ff handschoentjes aan, en schone handen na afloop.
Echt een aanrader die latex handschoenen!
Zelf heb ik dit ook eens schoongemaakt (zie een eerder topic, ook met fotoos). maar ik heb eens een zak met van die latex handschoenen gekocht (chirurgenhandschoen). Zijn ijzersterk, breken bijna nooit, en je handen blijven echt schoon. Ook met bijv remblokken, beurtjes etc, altijd ff handschoentjes aan, en schone handen na afloop.
Echt een aanrader die latex handschoenen!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zoals ik al had gemeld is handscoenen geen optie. Deze smelten bij het gebruik van remmenreiniger. Ik heb van die hele dikke handscheoenen, en die verschrompelen ook helemaall. Is dus echt vies ouderwets handwerk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wel even lezen aub. Staat hier toch boven! Kost bij Rica 100 euro.Turbodesk schreef:Weet je dan ook bij wie ik dat kan laten doen? En wat kost dat?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ik van die blauwe (medische) handschoenen gebruikt en daar is niets mee gebeurd.edraket schreef:Zoals ik al had gemeld is handscoenen geen optie. Deze smelten bij het gebruik van remmenreiniger. Ik heb van die hele dikke handscheoenen, en die verschrompelen ook helemaall. Is dus echt vies ouderwets handwerk.
Toch even 2 bussen remreiniger van de Action verspoten.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zal eens een pak van die blauwe proberen. Misschien zijn die sterker?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Precies, chirurchen handschoenen zijn meestal blauw.
Daar gebeurt echt niets mee. Remmenreiniger, zelfs wasbenzine etc blijven die dingen heel.
Gebruik ze al jaaaaaaaaren.
Daar gebeurt echt niets mee. Remmenreiniger, zelfs wasbenzine etc blijven die dingen heel.
Gebruik ze al jaaaaaaaaren.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Leuk zo`n reactieWeet je dan ook bij wie ik dat kan laten doen? En wat kost dat?
Wel even lezen aub. Staat hier toch boven! Kost bij Rica 100 euro.

Heb het hele topic weer opnieuw doorgenomen, laat mij maar eens zien waar dat staat dan!
Neeedraket schreef:Wel even lezen aub. Staat hier toch boven! Kost bij Rica 100 euro.Turbodesk schreef:Weet je dan ook bij wie ik dat kan laten doen? En wat kost dat?

Staat in dit Topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34564
edraket schreef:Net is de tuning erin gegaan. Heb gelijk even gevraagd wat de EGR kost. Alleen de EGR dicht zetten kost bij Rica 100 euro bij de D5, dus zonder tuning. Of dat voor latere bouwjaren ook nog het geval is (dus de laatste modellen) weet ik niet. Is voor een my2006 2.4D of D5.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Sorry je hebt gelijk. Er staat wel een paar posting naar boven dat BSR en Fasstech het niet kunnen. Ik wilde daarmee zeggen dat Rica en Hartog het wel kunnen. Eigenlijk moet ik dat nog wat verder specificeren:
Fasttech kan we de oudere types dicht zetten, t/m my2005. daarna lukt het ze niet. Rica kan het van alle modellen, en Hartog zegt dat hij het ook van de nieuwe modellen kan, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Bij Rica kost het ongeveer 100 euro, maar ik had het idee dat daar nog wat rek in zat. Hij "riep" maar wat kreeg ik het idee omdat hij deze vraag niet zo vaak krijgt zonder tunen.
Fasttech kan we de oudere types dicht zetten, t/m my2005. daarna lukt het ze niet. Rica kan het van alle modellen, en Hartog zegt dat hij het ook van de nieuwe modellen kan, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Bij Rica kost het ongeveer 100 euro, maar ik had het idee dat daar nog wat rek in zat. Hij "riep" maar wat kreeg ik het idee omdat hij deze vraag niet zo vaak krijgt zonder tunen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Waar halen jullie die vandaan?wim de jong schreef:Precies, chirurchen handschoenen zijn meestal blauw.
Daar gebeurt echt niets mee. Remmenreiniger, zelfs wasbenzine etc blijven die dingen heel.
Gebruik ze al jaaaaaaaaren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95