Cruise control: werking remschakelaar?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Cory
1st Gear member

De CC-uit-schakelaar op het rempedaal van mijn V70 T-5 Automaat 1997 blijkt ook zonder electrisch contact goed te werken op alleen het vacuum. Waarom zit dat electrische deel daar dan toch?

Achtergrond:
De CC wilde op de terugweg na een grote beurt niet meer inschakelen. Erg irritant, want ik ben verslaafd aan CC!
Navraag bij de desbetreffende dealer (die hier in de buurt zat...) leerde na 15 minuten zoeken dat de remschakelaar defect was. Gek, want gisteren, tot enkele tientallen meters voor de inrit, deed-ie het nog...

Met behulp van de hier en elders eerder geplaatse threads over inbouw en storingsdiagnose ben ik er inmiddels achter dat de vacuumslang niet was verbonden met de remschakelaar, die hing er gewoon los achter. Zou dat bij de dealer gebeurd zijn, niet teruggeplaatst na diagnose?
Bovendien zit de schakelaar door "zwakke" nokjes losjes in de houder boven de remlichtschakelaar. (Dat is trouwens niet het enige wat van zwak plastic gemaakt is, er zijn nogal wat nokjes en hoekjes afgebroken in de loop der jaren. Dat valt me toch tegen van Volvo! Nuancering: dat vind je helaas ook elders.).
Het electrische deel van de schakelaar lijkt overigens goed te werken: de multimeter geeft aan dat remmen zorgt voor een verandering van gesloten-naar-open toestand. Het sleepcontact binnenin ziet er ook netjes, niet geoxideerd iod., uit,

Na wat rommelen en uitproberen werkt de CC weer als vanouds: met behulp van een elastiekje (!) zit de schakelaar nu goed recht, de vacuumlijn is aangesloten, maar: de stekker is los en doorverbonden!

En dat zit me toch niet lekker: waarom zit die electrische stekker aan de CC-schakelaar, als het vacuumsysteem blijkbaar ook voldoende is om bij remmen uit te schakelen?
Waarom is de CC eigenlijk niet -veel simpeler- over de remlichtschakelaar geschakeld?
©orné - kracht zit 'm in het vermogen de tong en de rechterhand/-voet te nuanceren
'97 ('04, D) V70 T-5 Exclusive AUT bordeauxrood
'14 ('21, EE) XC70 T6 AWD Polestar Summum (B6304T4 TF-80SCAWD) Seashell metallic (484) "loaded" is een understatement
... en 'n drie- en paar tweewielers
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”