Ik vind dat RICA heel erg slecht met mail omgaat. Ik heb op 28 april een mail gestuurd met de vraag of ze softwarematig de EGR dicht kunnen zetten en de vraag wat het gaat kosten. Afgelopen donderdag 6 mei heb ik een mail met een vraag van Roel terug gekregen. Of dat wel of niet in combinatie met een tuning gedaan moet worden. (zit dus al meer dan een week tussen) Ik heb die mail een half uur later beantwoord. Heb daar niets meer van gehoord. Zaterdag nog maar een keer geprobeerd. Tot nu toe nog niets ontvangen.
Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
EGR gereinigd D5 MY2006
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
van RICA weet ik dat je beter even kuntTurbodesk schreef:Ik vind dat RICA heel erg slecht met mail omgaat. Ik heb op 28 april een mail gestuurd met de vraag of ze softwarematig de EGR dicht kunnen zetten en de vraag wat het gaat kosten. Afgelopen donderdag 6 mei heb ik een mail met een vraag van Roel terug gekregen. Of dat wel of niet in combinatie met een tuning gedaan moet worden. (zit dus al meer dan een week tussen) Ik heb die mail een half uur later beantwoord. Heb daar niets meer van gehoord. Zaterdag nog maar een keer geprobeerd. Tot nu toe nog niets ontvangen.
Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
bellen ipv. mailen.
geen glans zonder wrijving
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik wist niet dat ze dat ook deden.Turbodesk schreef:Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gewoon even bellen, mailen werkt niet. Dat gemail heen en weer schiet ook bij sommige bedrijven niet zo op.Turbodesk schreef:Ik vind dat RICA heel erg slecht met mail omgaat. Ik heb op 28 april een mail gestuurd met de vraag of ze softwarematig de EGR dicht kunnen zetten en de vraag wat het gaat kosten. Afgelopen donderdag 6 mei heb ik een mail met een vraag van Roel terug gekregen. Of dat wel of niet in combinatie met een tuning gedaan moet worden. (zit dus al meer dan een week tussen) Ik heb die mail een half uur later beantwoord. Heb daar niets meer van gehoord. Zaterdag nog maar een keer geprobeerd. Tot nu toe nog niets ontvangen.
Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
EGR dich kan alleen bij Rica in Wateringen of in Enkhuizen. Standaard Rica tuning kan bij alle Rica vestigingen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Cygnus
- 3rd Gear member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
- Locatie: Groningen
Dat is sinds heel kort dan dat Roelfsema dealer is, onlangs gekeken op de site van Rica en toen was er geen dealer in de regio. Ben uiteindelijk bij Volvotech uitgekomen. Is even rijden maar van de korting kan er een leuk dagje uit van maken :razz:
Ik ga voor de E-power tuning van Rica om het verbruik te verlagen. Ze beloven ongeveer 10%. Ben benieuwd.
Overigens geen enkele klachten over de mailwisseling met Rica, snel en goed beantwoord.
Ik ga voor de E-power tuning van Rica om het verbruik te verlagen. Ze beloven ongeveer 10%. Ben benieuwd.
Overigens geen enkele klachten over de mailwisseling met Rica, snel en goed beantwoord.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Net een mail terug gehad
Daar wil ik het nog wel een keer voor proberen. Ik ga hem morgen maar even bellen voor een afspraak.
Goedemiddag,
Het klopt dat we de egr softwarematig dicht kunnen zetten.
Dit kan in tynaarlo gebeuren.
En de kosten hiervoor zijn EUR45,-
M.v.g.
Henk Nijburg
tel.0592-530014
E-mail: h.nijburg@autoroelfsema.nl
Daar wil ik het nog wel een keer voor proberen. Ik ga hem morgen maar even bellen voor een afspraak.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21143
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Resumerend zeggen jullie dus, bij een diesel gewoon laten dicht zetten dmv software.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Maar je zult dan toch ook je motormanagement moeten aanpassen? Zonder EGR functie krijg je veel zuurstofrijkere lucht bij de verbranding zonder de recirculatie van uitlaatgassen. Dan loopt je motor toch te arm?
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@Ed raket:
http://www.superhandschoen.nl/index.php?cid=3Waar halen jullie die vandaan?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zie het. Je hebt ze ook in latex en vinyl. Welke moet ik dan hebben die bestand zijn tegen remmen reiniger?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Ja, maar ik heb sterk het idee dat voor de bovengenoemde 45 euro niet de fuelmapping aangepast wordt, maar alleen de klep uitgezet wordt.edraket schreef:Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@edraket:
Neem natuurlijk niet de vinyl, die zijn van PVC.......kunstof.
Zelfs aceton lost dat al op....
De link die ik je gaf, en dan de onderste blauwe.....100% natuurrubber.
Kost je €41 per 1000 stuks........(dus je kan 500 keer de EGR schoonmaken)
Tip: Neem de medium, oof anders de large. Neem echt XL als je kolenschoppen hebt als handen, laat ze echt een beetje strak om je vingers zitten, dan heb je er ook nog lekker gevoel in. Ik heb ze altijd om als ik aan mijn auto pruts....nieuwe remblokjes, beurtje, handremkabel verwisselen.
Na afloop handschoentjes uit (neem ze licht gepoederd, krijg je ook niet van die klamme zweethandjes) en je handjes zijn nog lekker schoon.......licht handjes wassen......klaar!
ideaal
Neem natuurlijk niet de vinyl, die zijn van PVC.......kunstof.
Zelfs aceton lost dat al op....

De link die ik je gaf, en dan de onderste blauwe.....100% natuurrubber.
Kost je €41 per 1000 stuks........(dus je kan 500 keer de EGR schoonmaken)

Tip: Neem de medium, oof anders de large. Neem echt XL als je kolenschoppen hebt als handen, laat ze echt een beetje strak om je vingers zitten, dan heb je er ook nog lekker gevoel in. Ik heb ze altijd om als ik aan mijn auto pruts....nieuwe remblokjes, beurtje, handremkabel verwisselen.
Na afloop handschoentjes uit (neem ze licht gepoederd, krijg je ook niet van die klamme zweethandjes) en je handjes zijn nog lekker schoon.......licht handjes wassen......klaar!
ideaal
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat bedoel je hiermee?Turbodesk schreef:Ik heb een mail terug gestuurd met de vraag of dan ook het motormanagement word aangepast.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb nu die witte latex dingen, maar die lossen werkelijk met elke vloeistof al op.wim de jong schreef:@edraket:
Neem natuurlijk niet de vinyl, die zijn van PVC.......kunstof.
Zelfs aceton lost dat al op....
De link die ik je gaf, en dan de onderste blauwe.....100% natuurrubber.
Kost je €41 per 1000 stuks........(dus je kan 500 keer de EGR schoonmaken)
Tip: Neem de medium, oof anders de large. Neem echt XL als je kolenschoppen hebt als handen, laat ze echt een beetje strak om je vingers zitten, dan heb je er ook nog lekker gevoel in. Ik heb ze altijd om als ik aan mijn auto pruts....nieuwe remblokjes, beurtje, handremkabel verwisselen.
Na afloop handschoentjes uit (neem ze licht gepoederd, krijg je ook niet van die klamme zweethandjes) en je handjes zijn nog lekker schoon.......licht handjes wassen......klaar!
ideaal
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
degids schreef:Maar je zult dan toch ook je motormanagement moeten aanpassen? Zonder EGR functie krijg je veel zuurstofrijkere lucht bij de verbranding zonder de recirculatie van uitlaatgassen. Dan loopt je motor toch te arm?
Wat zeggen jullie nu?edraket schreef:Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
Dat dit niet kan voor € 45,- Is toch RICA? Zou toch raar zijn?
Trouwens, een te arme verbranding? Dat gaat er bij mij niet in.
Een betere verbranding door meer zuurstof en daardoor dus zuiniger.
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Het hele plaatje moet kloppen. Verbeteren van 1 stukje van de puzzel lost de puzzel niet op, verstoort de puzzel alleen.AlexV70 schreef:Trouwens, een te arme verbranding? Dat gaat er bij mij niet in.
Een betere verbranding door meer zuurstof en daardoor dus zuiniger.
Met jouw theorie zou een mengsel nooit te arm ingesteld kunnen staan, je ontkent als het ware het concept dat een mengsel te arm kan zijn.

V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Er word hier gezegd dat alleen de klep dicht laten zetten niet goed is, dat er dan ook nog iets moet worden aangepast aan het motormanagement. Ik wil daar graag meer over weten.edraket schreef:Wat bedoel je hiermee?Turbodesk schreef:Ik heb een mail terug gestuurd met de vraag of dan ook het motormanagement word aangepast.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb net telefonisch contact gehad met dhr. Nijburg van Garage Roelfsema in Tynaarlo.
Hij heeft mij uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.
Ik moet eerst langskomen om de software van de ECU uit te lezen. Deze backup word opgestuurd naar RICA. En Rica past de software aan om de EGR klep dicht te zetten. Zodra de software is aangepast en terug is in Tynaarlo krijg ik een belletje om langs te komen en deze software weer terug te zetten in de ECU.
Hij heeft dit ook in zijn eigen V70 gedaan en heeft daar positieve ervaring mee. De auto gaat er echt niet anders van rijden. Volgens hem merk je er echt niets van. Het voordeel is alleen dat het inlaattraject schoon blijft (als je de EGR hebt schoongemaakt).
Ik ga dus volgende week even langs. Voor 45 euro wil ik dat wel proberen.
Hij heeft mij uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.
Ik moet eerst langskomen om de software van de ECU uit te lezen. Deze backup word opgestuurd naar RICA. En Rica past de software aan om de EGR klep dicht te zetten. Zodra de software is aangepast en terug is in Tynaarlo krijg ik een belletje om langs te komen en deze software weer terug te zetten in de ECU.
Hij heeft dit ook in zijn eigen V70 gedaan en heeft daar positieve ervaring mee. De auto gaat er echt niet anders van rijden. Volgens hem merk je er echt niets van. Het voordeel is alleen dat het inlaattraject schoon blijft (als je de EGR hebt schoongemaakt).
Ik ga dus volgende week even langs. Voor 45 euro wil ik dat wel proberen.