inbouw nieuw aircosysteem ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Kobus gaat naar Appelscha
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 10.08.2007 - 11:21

de volvodealer zag bij het laatste onderhoud een speling in de pakking bij de aircopomp.
gezien het bedrag dat hij voor reparatie in rekening wilde brengen, dacht ik aan een second opinion bij een aircospecialist.
deze aircoboer ziet verder lekken op de condensor en op de aircopomp en zegt dat de pomp zich heeft opengepompt en dat het systeem is vervuild met deeltjes die de lekken hebben veroorzaakt, verder is de magneetkoppeling versleten
hij adviseert een grote ingreep, schoonmaak (3 x spoelen omdat het ventiel er niet afkan zonder het dashboard uit te bouwen) en opbouw met 'originele onderdelen'. ik denk erover dat te laten doen. vraag me alleen af:

1. kent iemand de zexel compressor, is dat de originele en is ie goed ?
2. wat zou zoiets mogen kosten ?
V70 D5 Summum (full options) MY 2005 457 dkm

V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)

Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn!
Doet hij nog wel iets, of koelt hij totaal niet meer?
Ik zou eerder eerst (indien nodig) de pomp vervangen en de magneetkoppeling, want dat lees je wel meer.
Het systeem moet dan zowiezo opnieuw gevuld worden.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
R_P
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:08

Ik krijg al mijn info van Volvo-forums, dus onderstaande info is van horen-zeggen:
De magneetkoppeling is een bekend probleem en is een vrij simpel werkje. Tenminste als je handig(er dan mij) bent en een brug hebt. Heeft te maken met een te grote afstand van de drijfriem-naar-pomp-koppeling waardoor de mechanische koppeling niet of alleen soms tot stand komt. Wordt vaak gerepareerd met een broodjeszak-clip :)
Volvo V70 D5 AWD geartronic 2-2004 ex-politie met een ruilblok

Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je kunt beter is een goeie diagnose laten doen alvorens te gaan sleutelen.
Als ik bovenstaande tip lees ,heb ik er al weinig vertrouwen in..
Gebruikersavatar
Kobus gaat naar Appelscha
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 10.08.2007 - 11:21

Doet hij nog wel iets, of koelt hij totaal niet meer?
hij werkt

diagnose dealer is de speling in de koppeling, koppeling pomp wordt gedeomonteerd en door verwijderen chimmies wordt de speling kleiner, doe ik dat niet dan werkt de airco niet bij grote hitte niet aanslaat

diagnose aircoservice is: lekkage plekken op condensor en aircocompressor, de airco is 'opengepompt', magneetkoppeling schakelt 'lange tijd in om een hoog koppel te overbruggen', slijtage van de pomp zal metaaldeeltjes door het systeem hebben gepompt.

vraag is eigenlijk ook of, als de aircoservice gelijk heeft, een volvo dealer met een goede reputatie, dit niet had kunnen zien ?
V70 D5 Summum (full options) MY 2005 457 dkm

V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)

Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten
R_P
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:08

Ramon&Ramon schreef:Je kunt beter is een goeie diagnose laten doen alvorens te gaan sleutelen.
Als ik bovenstaande tip lees ,heb ik er al weinig vertrouwen in..
:)

Da's dan de tijdelijke fiks (met het broodclipje).

Wat er bij "diagnose dealer" wordt geschreven is de oplossing die ik bedoel.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Kobus gaat naar Appelscha schreef:
Doet hij nog wel iets, of koelt hij totaal niet meer?
hij werkt

diagnose dealer is de speling in de koppeling, koppeling pomp wordt gedeomonteerd en door verwijderen chimmies wordt de speling kleiner, doe ik dat niet dan werkt de airco niet bij grote hitte niet aanslaat

diagnose aircoservice is: lekkage plekken op condensor en aircocompressor, de airco is 'opengepompt', magneetkoppeling schakelt 'lange tijd in om een hoog koppel te overbruggen', slijtage van de pomp zal metaaldeeltjes door het systeem hebben gepompt.

vraag is eigenlijk ook of, als de aircoservice gelijk heeft, een volvo dealer met een goede reputatie, dit niet had kunnen zien ?

Waarom de pomp demonteren om de magneetkoppeling af te stellen?
Gebruikersavatar
Kobus gaat naar Appelscha
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 10.08.2007 - 11:21

Waarom de pomp demonteren om de magneetkoppeling af te stellen?
ik heb geen idee
hoorde ook dat je dit eenvoudig (tijdelijk) kunt corrigeren door 'een tik' te geven. kwestie van 10 minuten werk en je kunt voort

maar de vraag blijft of een volvodealer had moeten/kunnen zien wat de aircoboer mij voorspiegelt.......
V70 D5 Summum (full options) MY 2005 457 dkm

V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)

Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Anders ga je voor een 3rd opinion naar een andere airco specialist of Volvo dealer? Kijken wat voor diagnose hij stelt.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Kobus gaat naar Appelscha
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 10.08.2007 - 11:21

Anders ga je voor een 3rd opinion naar een andere airco specialist of Volvo dealer? Kijken wat voor diagnose hij stelt.
deze tip heb ik ter harte genomen met de frappante uitkomst:
diagnose dealer klopt maar de magneetkoppeling kan de ruimte met gemak overspannen, dit levert ook geen problemen op bij hoge temperaturen, 'op dit moment heeft het geen zin er iets aan te doen', was de conclusie
gevraagd naar de lekken, was de reactie dat die er niet zaten en als dat wel zo was, dan was het systeem al uitgeschakeld......
had de pomp zich misschien 'opgengepompt' ? 'geen sprake van' , was het antwoord....

conclusie is: volvo diagnose was correct, maar de ingreep zou te voorbarig zijn, de aircoboer uit bunschoten spakenburg liegt en kruitbosch en de weerd in deventer heeft mij (zo lang) goed geadviseerd !
V70 D5 Summum (full options) MY 2005 457 dkm

V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)

Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn
Inderdaad dus.... Niet aan gort....
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
TheoStek
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23

Als de magneetkoppeling speling heeft wordt idd in veel voorkomende gevallen de pomp gedemonteerd, reden is dat de trekker niet geplaatst kan worden op koppeling door de beperkte ruimte.
Bij een S60 kom je er helemaal niet onderuit, omdat de pomp juist boven het subframe plakt, en die moet ook zakken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

TheoStek schreef:Als de magneetkoppeling speling heeft wordt idd in veel voorkomende gevallen de pomp gedemonteerd, reden is dat de trekker niet geplaatst kan worden op koppeling door de beperkte ruimte.
Bij een S60 kom je er helemaal niet onderuit, omdat de pomp juist boven het subframe plakt, en die moet ook zakken.

Onzin dus,Volvo heeft daar een mooi gereedschapje voor,dus leeghalen en demonteren is niet nodig!
TheoStek
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23

Klopt is onzin...wat ik kraam, maar zo wordt ook dikwijls onzin utgekraamd door derden, weten van tuuten of blazen.
Dat gereedschapje wat VOLVO heeft heb ik ook, ik heb het niet over de M5 boutjes, de 1ste S 60 staat gereed op 14 juni a.s dus als het volgens jou onzin is :roll: nodig ik je uit om op 14 juni naar Maastricht te komen dan mag jij die onzin ondervinden.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

TheoStek schreef:Klopt is onzin...wat ik kraam, maar zo wordt ook dikwijls onzin utgekraamd door derden, weten van tuuten of blazen.
Dat gereedschapje wat VOLVO heeft heb ik ook, ik heb het niet over de M5 boutjes, de 1ste S 60 staat gereed op 14 juni a.s dus als het volgens jou onzin is :roll: nodig ik je uit om op 14 juni naar Maastricht te komen dan mag jij die onzin ondervinden.

Ik wist niet dat je kwaad werd?

Beetje ver naar Maastricht vind ik zelf,we hebben hier bij Volvo ook genoeg Volvo,s om aan te sleutelen :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat er veel onzin uitgekraamd wordt,ondersteun ik helemaal.
R_P
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:08

Rippie V70 schreef:
Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn
Inderdaad dus.... Niet aan gort....
Zowel airco-radiator als verdamper aan gort. Is dat dan wel "Airco" aan gort?

Da's namelijk mijn status...

OK, hij is 6 jaar oud...

Ik ben erg blij met mijn Volvo... :roll:

(Bevestigd door twee aircospecialisten, kosten >>1500 euro.... ik dacht het dus niet, ik spaar wel even door voor een Japanse auto...)
Volvo V70 D5 AWD geartronic 2-2004 ex-politie met een ruilblok

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

« Rippie V70 » :Citeer:Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn


Inderdaad dus.... Niet aan gort....


Zowel airco-radiator als verdamper aan gort. Is dat dan wel "Airco" aan gort?

Da's namelijk mijn status...

OK, hij is 6 jaar oud...

Ik ben erg blij met mijn Volvo...

(Bevestigd door twee aircospecialisten, kosten >>1500 euro.... ik dacht het dus niet, ik spaar wel even door voor een Japanse auto...)
Dat snap ik, lullig man. Is er niet iets van coulance, of gebruikte onderdelen?


Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de mijne ook wel een paar dingetjes heb waar ik jeuk van krijg aangaande de levensduur/betrouwbaarheid.
Het imago van Volvo was toch eigenlijk wel anders. Van een auto van nieuw ruim 50 mille zou het toch wel anders mogen zijn.

VWB een japanner... Kijk eens naar Toyota en die betrouwbaarheid... Zou ik ook maar niet doen. Die 2.2 Dcat is echt niet best! koppakkingen bij de vleet.
Daarnaast zuipt dat blok gigantisch.
Ik denk dat je misschien beter af zou zijn met een merc....
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een ex-politie heeft meestal geen ECC, maar handmatige airco. Zonder ECC heb je ook geen nablaasfunctie, waardoor je verdamper na gebruik nat blijft en gaat corroderen. Om corroderen te voorkomen, dien je dan voor aankomst de compressor uit te schakelen zodat de verdamper kan drogen. Het komt nauwelijks voor dat bij de V70N de verdamper gaat lekken.

De condensor gaat er wel na een paar jaar aan. Plek van de condensor is erg gevoelig voor steenslag. Veel meer dan € 400,00 hoeft dat niet te kosten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
R_P
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:08

Oceanracer schreef:Een ex-politie heeft meestal geen ECC, maar handmatige airco. ... Het komt nauwelijks voor dat bij de V70N de verdamper gaat lekken.
Dan heb ik dus weer geluk :)

Ja, ik heb volgens mij ECC (temperatuurgeregelde knopjes voor zowel bestuurder als de bijrijder, zie foto), en ik heb zoals gezegd dus twee bedrijven ernaar laten kijken, de eerste zei dat de sniffer in de auto tekeer ging dus dat ze vermoedden dat de verdamper lek was, de tweede heeft dit afgelopen week bevestigd. Uiteraard heb ik gevraagd of dit niet de koppelingen konden zijn, de airco werkte volgens mij voordat ik het motorblok liet vervangen, maar dat was het volgens het tweede bedrijf absoluut niet! (Het eerste bedrijf, waar ik nog en gratis hervulling van tegoed heb, is inmiddels failliet...) Daarnaast heb ik ook zelf de vlek gezien op de voorste radiator van de tracing-vloeistof.

Afbeelding
Volvo V70 D5 AWD geartronic 2-2004 ex-politie met een ruilblok

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”