Raampje open, airco uit. Of niet?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
CJF
Starter

Eindelijk zomer. En wat is er dan fijner dan lekker met je Volvo met de ramen open te touren? Ja OK ik weet ook nog wel wat te verzinnen, maar dit is toch zeker één van de geneugten. Zolang je niet op de snelweg rijdt tenminste.

Nu heb ik wat gespit op het forum en lijkt de overheersende mening te zijn dat het het beste is de automatische airco immer aan te laten staan. Maar geldt dat ook als je met de ramen open rijdt?

En dezelfde vraag eigenlijk als de motor uit staat en je wel de radio aan hebt. De automatische airco gaat dan ook gelijktijdig aan. Aan laten staan of uizetten?
V70 170pk 2004 fase I Benzine
Battlecruiser
8th Gear member

Uitzetten.

De airco moet veel te hard werken met een open raam en het is dan zinloos om een airco aan te hebben.
Het advies om hem altijd aan te hebben betekent niet dat hij niet af en toe een dagje uit kan.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Rippie V70
5th Gear member

En dezelfde vraag eigenlijk als de motor uit staat en je wel de radio aan hebt. De automatische airco gaat dan ook gelijktijdig aan. Aan laten staan of uizetten?
Als je motor niet loopt doet je airco het ook niet.

Daarnaast :

Als de auto in de zon heeft gestaan en heel warm is van binnen , bij het wegrijden eerst even de ramen open om de grootste warmte eruit te laten.
Daarna airco aan en koelen maar!
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Rippie V70 schreef:
En dezelfde vraag eigenlijk als de motor uit staat en je wel de radio aan hebt. De automatische airco gaat dan ook gelijktijdig aan. Aan laten staan of uiztetten?
Als je motor niet loopt doet je airco het ook niet.

Daarnaast :

Als de auto in de zon heeft gestaan en heel warm is van binnen , bij het wegrijden eerst even de ramen open om de grootste warmte eruit te laten.
Daarna airco aan en koelen maar!
Het enige juiste antwoord, want o.a.:

Blz. 47 Gebruikershandleiding Volvo S80 MY04

Bij warm weer - door zon verwarmde auto.

Om de auto snel te laten afkoelen bij zeer warm weer kunt u de auto “doorluchten” door aan het begin van de reis gedurende korte tijd de ramen en het schuifdak te openen. Hierdoor kan het systeem de auto gemakkelijker afkoelen.

Zoals hierboven omschreven werkt het inderdaad het beste en ............. ik laat het echt wel uit mijn hoofd om "lekker met m'n Volvo met de ramen open te touren" :lol: :lol:

Ik neem de vrijheid om mezelf als een 'gevorderde airco-gebruiker' te beschouwen want vanaf ca. 3 weken terug is het tot minstens half september gemiddeld 35+ gr. hier. Gelukkig droge hitte en niet die klamme toestanden zoals in NL maar heet blijft het wel natuurlijk !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
mad
6th Gear member

Ik laat mijn vrouw altijd de eerste 100 meter achter de auto aan rennen.
XC70 D5 2009 Ocean Race
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

mad schreef:Ik laat mijn vrouw altijd de eerste 100 meter achter de auto aan rennen.
:? waarom zo'n klein stukje?
Volvo for life
TheoStek
1st Gear member

Airco aan, ramen, zonnedak dicht.

Wie dat de lucht in heeft geholpen om altijd de airco aan te hebben? Joost mag het weten.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

een climate controle doet bij menigeen gewoon "zijn ding" zonder dat men er verder ooit aanzit, een h.b. airco moet je zelf (de)activeren
Volvo for life
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

TheoStek schreef:Airco aan, ramen, zonnedak dicht.

Wie dat de lucht in heeft geholpen om altijd de airco aan te hebben? Joost mag het weten.
Dat hebben de autofabrikanten gedaan !

Ik denk dat jij, zoals naar mijn idee velen, een airco (uitsluitend ?) associeert met '(ijs-)koude lucht'.

Als het intrappen van een open deur mag hopelijk gelden dat airco de afkorting/samenvoeging is van air conditioner of anders gezegd lucht-behandelaar. Denk hierbij vooral aan de luchtvochtigheid !
En dat is wat een airco perfect doet, de lucht behandelen, uiteraard op voorwaarde dat hij goed onderhouden is én op de juiste wijze gebruikt wordt ! Hij wordt niet voor niets zo uitgebreid behandeld in de gebruikershandleidingen.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
CJF
Starter

OK, bij hollandsche temparaturen en het raampje open, kan de Airco dus beter uit.
Doe je dat dan door het AC knopje op uit te zetten of het AUTO-knopje, of beiden?
V70 170pk 2004 fase I Benzine
sbv
6th Gear member

Lekker ramen dicht, al dat lawaai van open ramen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

CJF schreef:OK, bij hollandsche temparaturen en het raampje open, kan de Airco dus beter uit.
Doe je dat dan door het AC knopje op uit te zetten of het AUTO-knopje, of beiden?
Als je er de voorkeur aan geeft om, bij welke temperatuur dan ook, met open ramen te rijden kun je de airco inderdaad beter uitzetten want die kan het dan toch niet 'bijbenen' en draait dan slechts als overbodige verbruiker mee.

De airco schakel je uit met het ´AC-knopje'.

Rob
jpwg001
6th Gear member

Of je laat hem aan en zet de blower op de laagste stand. Doe ik, in het geval dat ik een raam open heb.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
TheoStek
1st Gear member

Ik associeer niets met ijskoude lucht, dat menen veel mensen dat de airco ijskoude lucht moet blazen bij 30 graden, die vlieger gaat niet op.

Idd een airco koelt niet alleen, zuivert de lucht en ontvocht.
goed onderhouden is én op de juiste wijze gebruikt wordt ! Hij wordt niet voor niets zo uitgebreid behandeld in de gebruikershandleidingen.
Daar zijn we en haal je een punt aan..de airco installatie wordt door velen niet juist gehanteerd/gebruikt.

Wordt veel gezegd ik heb "automatische airco" staat dus altijd aan, is niet waar er bestaat geen automatische airco! wel automatische klimaat regeling.
Tenslotte moet toch de gewenste temperatuur ingegeven worden, daarna volgt de klima control.
Zolang de KNOP airco niet wordt ingedrukt voor uit te zetten, zal die automatisch aanslaan bij het starten van de auto en uitschakelen als de sleutel op off wordt gedraaid.
Ik wil een auto met airco maar wil herm niet altijd gebruiken, hoe kan ik die uitzetten? gewoon airco knop in drukken.
Ik lees het regelmatig heb de airco zomer en winter aan staan, maar nooit lees je heb de verwarming zomer en winter aan staan :lol:
Toch word de airco verkeerd gebruikt..
AC knop.
degids
3rd Gear member

AC knopje uitzetten.

Zelf vind ik het juist heerlijk dat ik met gesloten ramen kan rijden, omdat de auto dan zo mooi stil is. Vind ik een belangrijk onderdeel van het comfort.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
jpwg001
6th Gear member

degids schreef:AC knopje uitzetten.

Zelf vind ik het juist heerlijk dat ik met gesloten ramen kan rijden, omdat de auto dan zo mooi stil is. Vind ik een belangrijk onderdeel van het comfort.
Nu het windgeruis en de bandenruis nog weg... hahaha
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:een climate controle doet bij menigeen gewoon "zijn ding" zonder dat men er verder ooit aanzit, een h.b. airco moet je zelf (de)activeren
en een aut. airco .................. óók ! Maar áls 'ie eenmaal geactiveerd is dan .......... :P :P :P

Rob
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

eh... een climate controle is een automatische airco
Volvo for life
Rippie V70
5th Gear member

eh... een climate controle is een automatische airco
Als je hem aanzet wel :thumbleft:
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
jpwg001
6th Gear member

... mits goed onderhouden... :crazyeyes:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”