Gisteren en vandaag 2x het een en zelfde probleem gehad met mijn auto, en ik denk dat dit niet de laatste keer zal gaan zijn.
Als ik mijn Volvo 460 (1.8i 1996 260.000km op de teller), parkeer, uitzet en een klein poosje later wil starten dan doet het helemaal niets.
Nou jah niet helemaal niets, de radio gaat wel weer gewoon aan, electrische antenne gaat wel omhoog, kortom electriciteit doet het wel.
Ik hoor geen klik, klak of ander geluid dat contact maakt en zie geen rare lampjes die gaan branden op kilometertellerding. Dus helemaal niets doet het onder het motorblok, lijkt wel als ie dan dood is.
Sinds augustus vorig jaar is dit het enige probleempje waar ik dus vanaf gisteren dus tegenaan loop. Er zijn natuurlijk geen voortekenen geweest voor dit mankement.
Het gekke is, dat de auto na 4x, of soms pas na 6x wel weer start en dat er dan niets aan de hand is. Ook dan geen rare dingen.
Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn.
Auto start soms niet.
-
- 5th Gear member
Contactslot?
Meet eens (al je dat kunt) achter op contactslot of je de "start" aansluiting ook op spanning zet als je aan de sleutel draait.
Om dat verder alles het doet lijkt het of je gewone contact draad het wel goed doet....dus aanduwen werkt?
Meet eens (al je dat kunt) achter op contactslot of je de "start" aansluiting ook op spanning zet als je aan de sleutel draait.
Om dat verder alles het doet lijkt het of je gewone contact draad het wel goed doet....dus aanduwen werkt?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- volvo440dl
- 2nd Gear member
Dus, voor de duidelijkheid: De motor draait niet rond als je de contactsleutel omdraait?
In dat geval:
Het kan ook een defecte bendix zijn (relais van de startmotor)..dan hoor je ook geen klikkerdeklak ofzo
Kan je proberen door een ferme tik op de startmotor te geven en daarna te proberen te starten. Ook kan het het draadje zijn wat op de startmotor zit..dat is de aansturing van het contactslot (dun draadje met een vrouwtje die op de startmotor geschoven zit).
In dat geval:
Het kan ook een defecte bendix zijn (relais van de startmotor)..dan hoor je ook geen klikkerdeklak ofzo

Kan je proberen door een ferme tik op de startmotor te geven en daarna te proberen te starten. Ook kan het het draadje zijn wat op de startmotor zit..dat is de aansturing van het contactslot (dun draadje met een vrouwtje die op de startmotor geschoven zit).
Volvo 440 dl 1992, 308.000 km!
Half lederen int., middenarmsteun, binnenverl. met kaartleeslampjes, lm velgen, spoiler, geblindeerd, originele accu- economymeter & oude type buitenspiegels-koplampen-grille.
http://www.volvo440.hyves.nl
Half lederen int., middenarmsteun, binnenverl. met kaartleeslampjes, lm velgen, spoiler, geblindeerd, originele accu- economymeter & oude type buitenspiegels-koplampen-grille.
http://www.volvo440.hyves.nl
-
- 5th Gear member
inderdaad, vanuit contactslot beginnen te checken en dan verder de motor ruimte in. Kabel naar relais volgen of deze niet onderbroken is (bij mij zit een stekkertje op de vwersnellingsbak, puur voor het uitbouwen te vergemakkelijken) etc.
Wim
-
- 2nd Gear member
Hallo Heren,
Morgen wou ik even gaan kijken naar de auo, wanr vandaag liet hij me een half uur staan.
Ik zat te denken dat het misschien ook wel een defect kan zijn in de startonderbreker. Misschien kan ik deze ontkoppelen zodat ik hier geen last meer van heb. Wie weet hoe dit ontkoppelt kan worden? Tis toch maar een lastig ding.
Morgen wou ik even gaan kijken naar de auo, wanr vandaag liet hij me een half uur staan.
Ik zat te denken dat het misschien ook wel een defect kan zijn in de startonderbreker. Misschien kan ik deze ontkoppelen zodat ik hier geen last meer van heb. Wie weet hoe dit ontkoppelt kan worden? Tis toch maar een lastig ding.
- hadico
- 5th Gear member
Kapje onder de stuurkolom losnemen de startmotor word bijna altijd hier onderbroken, als je deze verbinding (tijdelijk?)herstelt dan zou je startmotor normaal moeten functioneren (als het je startonderbreker is die de boel verpest)
- Kwekkel
- 1st Gear member
Had vorige week precies hetzelfde probleem. Bleek het dunne draadje te zijn op te startmotor. Bechermkap er af, stekkertje wat heen en weer wiebelen en daarna startte de auto weer. Uiteraard daarna wel even de boel schoongemaakt en met kontaktspray ingespoten. Tot op heden alles nog ok.
Succes.
Succes.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
- Kwekkel
- 1st Gear member
Hoe bedoel je schema? Het is eigenlijk heel simpel. Haal het schild weg tussen het uitlaatspruitstuk en de startmotor. Neem wel eerst even een accupool los. Je wil geen sluiting meemaken. De startmotor is moeilijk te zien maar er gaan maar 2 draden naar toe. Een hele dikke van de accu en een dunne welke vanaf het contactslot komt. Om die dunne draad gaat het. Wil je het contactslot controleren: plastic kap eraf van de stuurkolom. Aan het uiteinde van het contactslot zitten ik meen een stuk of 6 draden. Op 1 ervan komt 12 volt zodra je de sluitel in de start positie draait. Als dit alemaal in orde is blijft zoals al eerder beschreven de startmotor over.
Mocht je de el. schema's willen hebben dan staat op dit forum een link naar een Skydrive account.
Succes.
Mocht je de el. schema's willen hebben dan staat op dit forum een link naar een Skydrive account.
Succes.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
-
- 2nd Gear member
Hallo, mijn auto heeft hetzelfde probleem.
Nu wil ik controleren of het aan het relais van de startmotor ligt.
Maar waar zit in een 460 1,8i de startmotor?
bedankt!
@ M-otje, kan je aangeven wat uiteindelijk het probleem veroorzaakte?
Mijn 460 komt uit hetzelfde bouwjaar (alleen wat minder kilometers op de teller: 173.000 op dit moment).
Nu wil ik controleren of het aan het relais van de startmotor ligt.
Maar waar zit in een 460 1,8i de startmotor?
bedankt!
@ M-otje, kan je aangeven wat uiteindelijk het probleem veroorzaakte?
Mijn 460 komt uit hetzelfde bouwjaar (alleen wat minder kilometers op de teller: 173.000 op dit moment).
Volvo 460 1.8i uit 1996
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
-
- 5th Gear member
OP de achterzijde van de motor (zijde van schutbord passagiersruimte)
Wim
-
- 2nd Gear member
Bij de garage langsgeweest.
A. weet ik nu dat het euvel inderdaad de startmotor is. Het probleem was nl. dat na uitzetten van de motor als deze warm is de auto niet meer wilde starten. Bij de garage wilde men wel kijken, echter zou dit alleen zin hebben als het probleem zich voordoet. Dat was het geval. Met een warme motor naar de garage gereden. Met draaiende motor voor de deur neergezet. Een van de mensen van de garage is komen kijken. Zette de motor uit. Probeert hem weer te starten maar hij doet niets op een klik na dan. Diagnose was gesteld: startmotor moet vervangen worden.
B. weet ik nu waar de startmotor zit. In mijn geval (460 1.8i uit '96) zit deze op een moeilijk bereikbare plek, onder en beschermkap of hitteschild.
A.s. vrijdag wordt er een nieuwe startmotor ingezet, mooi nog voor de vakantieperiode.
groet en dank
iapyx
A. weet ik nu dat het euvel inderdaad de startmotor is. Het probleem was nl. dat na uitzetten van de motor als deze warm is de auto niet meer wilde starten. Bij de garage wilde men wel kijken, echter zou dit alleen zin hebben als het probleem zich voordoet. Dat was het geval. Met een warme motor naar de garage gereden. Met draaiende motor voor de deur neergezet. Een van de mensen van de garage is komen kijken. Zette de motor uit. Probeert hem weer te starten maar hij doet niets op een klik na dan. Diagnose was gesteld: startmotor moet vervangen worden.
B. weet ik nu waar de startmotor zit. In mijn geval (460 1.8i uit '96) zit deze op een moeilijk bereikbare plek, onder en beschermkap of hitteschild.
A.s. vrijdag wordt er een nieuwe startmotor ingezet, mooi nog voor de vakantieperiode.
groet en dank
iapyx
Volvo 460 1.8i uit 1996