Dag allemaal,
Vandaag "even' naar de jaarlijkse keuring geweest en dacht dat komt wel goed....NIET dus.
Ik ben een rustige rijder die het 'nieuwe rijden' ook in de praktijk brengt....
(lekker zuinig, goed voor het milieu, enfin je kent het wel)
Man man man, bij plankgas geven tijdens de roetmeting kwam er nogal wat zwarte smurrie uit.....
de 1ste meting veel te hoog...
de 2de meting al iets minder hoog....
de 3 meting was het nog de helft van de 1e meting...
en toen zei de beste man van de meting : het is niet goed hé , hier wordt ie op afgekeurd....
een 4de keer gas geven zal wel niet mogen zeker.............?????
(al de rest was in orde)
Maar nu komt het :
ik vraag wat te doen?
Oh, ga eens een weekje goed scheuren in een lagere versnelling zodat ie goed in z'n toeren gaat.....dan kan je alle viezigheid eruit blazen....
en je kan er ook een diesel reinigingsmiddel in doen om de boel proper te krijgen.....
Als nuchtere Belg vraag ik mij dan af : wat heeft dit voor zin...? deze keuring bedoel ik dan.
Die kerel heeft op 5min meer rotzooi de lucht in geblazen, dan ik op 1 jaar voor elkaar krijg!
conclusie: vergeet het zuinig / nieuwe rijden rijden en scheur maar gewoon lekker door het land; op deze manier kom je waarschijnlijk gewoon door de keuring...want dan heb je een propere motor.....HALLO!
Enfin, laten we hopen dat het ergens volgende week wel lukt.
keuring (op zijn Belgisch....)
- Exeres
- 6th Gear member
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
- Locatie: Het rustige Waasland
moet je idd best eens doen..khoor dat van verschillende garagisten dat ze gewoon voor ze naar de keuring gaan alles eens goed 'proper' blazen.
Hopelijk volgende week een groene kaart hé!
Hopelijk volgende week een groene kaart hé!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Gij zult den D5 zo af en toe eens laten brullen, blijft ie schoon en soepel van. Lang leve de nabijheid van de Deutsche Autobahn 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
Voor de Belgische dieselrijders. 3Km in 3e versnelling tegen 3000 toeren (de nieuwe regel van 3) juist voor je de keuring binnenrijdt en de zaak is proper 

BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21471
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
eci, die tip over dat hardrijden is wel de waarheid. Diesels verstoppen een beetje door er heel rustig mee te rijden.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat komt voor een groot deel door die rottige EGR. Als je die dicht hebt ben je grotendeels van het probleem af!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Heeft de keurmeester voordat hij de roetmeting deed ook even een stukje gereden? Zodat de motor even goed warm wordt en dat het ergste roet eruit is.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
ook roetfilters vinden te lage toeren niet zo leuk.
dat nieuwe rijden is allemaal mooi voor je verbruik en voor het milieu, maar de motoren vinden het niet zo leuk. Garagisten die in uw plaats naar de keuring gaan zullen em ook altijd eens op zijn staart trappen om wat troep eruit te blazen, sommigen doen zelfs eerst nog een additief bij de diesel om het roken te verminderen...
dat nieuwe rijden is allemaal mooi voor je verbruik en voor het milieu, maar de motoren vinden het niet zo leuk. Garagisten die in uw plaats naar de keuring gaan zullen em ook altijd eens op zijn staart trappen om wat troep eruit te blazen, sommigen doen zelfs eerst nog een additief bij de diesel om het roken te verminderen...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Idd ook hier gaan we afentoe de duitse autobaan op om de boel schoon te blazen.
Soms even in NL alleen heb je dan 2 paar ogen nodig, 1 voor het autorijden en 1 tegen de struikrovers.
Soms even in NL alleen heb je dan 2 paar ogen nodig, 1 voor het autorijden en 1 tegen de struikrovers.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
diesel01, die struikrovers maken dan wel een mooie actiefoto van je Volvo. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Voorbeeld? Met een kapotte luchtmassameter en aangekoppelde caravan de Utrechtse heuvelrug plankgas nemen. Dat lukte met exact 97 km/u. Daar is dus een mooie foto van, helaas van achteren, en de kosten dezes: ruim 90 euro. :crazyeyes:

Voorbeeld? Met een kapotte luchtmassameter en aangekoppelde caravan de Utrechtse heuvelrug plankgas nemen. Dat lukte met exact 97 km/u. Daar is dus een mooie foto van, helaas van achteren, en de kosten dezes: ruim 90 euro. :crazyeyes:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zoals je weet zijn ze bij "ons" in het noorden iets milder als het rustig is, alhoewel ze je kunnen klokken met 170km/h ben je gewoon de sjaak.
Terwijl ik één keer midden in de nacht bij Hoogeveen een seintje kreeg van een gestreepte V70 dat het te hard ging 150+ maw indien rustig en geen verkeer om je heen wil men weleens een oogje dicht knijpen.
Actiefotos van onze auto heb ik liever niet.
Terwijl ik één keer midden in de nacht bij Hoogeveen een seintje kreeg van een gestreepte V70 dat het te hard ging 150+ maw indien rustig en geen verkeer om je heen wil men weleens een oogje dicht knijpen.
Actiefotos van onze auto heb ik liever niet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 28.06.2009 - 11:28
Hèhè......,
Een goede week rondgereden in z'n 3 (terwijl 4 toch echt wel beter klinkt aan de oren...en af en toe eens op een hopelijk onbewaakt ogenblik naar de 180 in zijn 5 wel te verstaan ...) in combinatie met (voor alle zekerheid) een reinigend dieseladditief....
HIJ IS DOOR DE KEURING !!
Nog even met de (her)keuringsarts gesproken en hij vond heel die meting ook flauwekul, maar hij deed ook maar zijn job.....
Ach ja, eind goed al goed
Een goede week rondgereden in z'n 3 (terwijl 4 toch echt wel beter klinkt aan de oren...en af en toe eens op een hopelijk onbewaakt ogenblik naar de 180 in zijn 5 wel te verstaan ...) in combinatie met (voor alle zekerheid) een reinigend dieseladditief....
HIJ IS DOOR DE KEURING !!
Nog even met de (her)keuringsarts gesproken en hij vond heel die meting ook flauwekul, maar hij deed ook maar zijn job.....
Ach ja, eind goed al goed
S60 D5 2002
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03
Grappig dat vaak gesuggereerd wordt om hard te moeten rijden om de motor schoon te maken. Het gaat echter om het toerental. Gewoon een keertje niet opschakelen heeft hetzelfde resultaat.
PS: is ben geen overtuigd tegenstander van hardrijden (net weer post uit Leeuwarden), alleen het argument slaat nergens op. En helaas: er is een verband tussen verkeersveiligheid en snelheid.
PS: is ben geen overtuigd tegenstander van hardrijden (net weer post uit Leeuwarden), alleen het argument slaat nergens op. En helaas: er is een verband tussen verkeersveiligheid en snelheid.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
V70 D5 Ed. II Geartronic, eens! Trouwens, die post "met de groeten uit Leeuwarden", is dat een "snelheidsbelasting" of had je hem echt verdiend?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03
Het zijn er inmiddels 2. kennelijk een offensiefje van de KLPD op de A4. Het was meer dan 5 km te hard, maar levert nog geen registratie op. Daar pas ik wel voor op. Zowel vanuit oogpunt van geld als verkeersveiligheid. Er zijn er teveel op de weg die menen spontaan naar de linkerrijstrook te kunnen gaan.Trouwens, die post "met de groeten uit Leeuwarden", is dat een "snelheidsbelasting" of had je hem echt verdiend?