Goeiemiddag allemaal.
Allereerst wil ik mezelf voorstellen. Ik ben Sander uit Gouda, 26 jaar oud, en afstuderend student.
In het verleden heb ik rond m'n 24e een 850 T5 2.0 gereden. (Italiaanse import).
Op 19 Juli ga ik samen met een drietal vrienden meedoen aan de carbagerun. (www.carbagerun.nl).
Kort samengevat: Koop een auto van max €500,- en rijd daar een tocht van 2500km mee.
Ons oog is toen gevallen op een Volvo 740 GL uit 1990. Deze hebben we een aantal maanden geschorst gelaten, en die zijn we nu aan het opknappen...
Echter: we kwamen wat problemen tegen.
Tijdens een testrit van +/- 400km kwamen we er achter dat de auto wel "enorm verbruikte" (lees: 1:5 oid). Dit leek ons niet normaal.... Echter: De auto had een uitlaat die echt overal rot was, dus we dachten dat de lambda in de uitlaat geen goede meting kon maken..
Momenteel hebben we de uitlaat vervangen voor een model van een 740-diesel. Deze hebben we iets moeten verbuigen, maar past als gegoten! Echter... daar zit geen lambda-gat in.
Onze vraag is nu:
- Kan de lekke uitlaat een probleem geweest zijn voor de lambda?
- Hoe kan ik deze lambda weer monteren in deze diesel-uitlaat?.
Ik heb gezien dat er een schroefdraad op de lambdasonde zit. Weet iemand het draad & de diameter van deze aansluiting? (ik heb helaas geen handboek).
Ik ga ervan uit dat de lambda nu gewoon "in storing" staat en gewoon 100% benzine geeft. Echter: Ik zie geen lambda-storing lampje branden op het dashboard....?
Daarnaast weet ik dus ook niet hoe de auto heeft verbruikt voordat we hem kochten. Ik denk dat ik de lambda in de uitlaat moet monteren en daarna een CO-meeting moet laten doen, om te kijken hoe de waarde nu is. Ik kan daarna altijd nog lambda of de benzinedrukregelaar vervangen...(hier stroomt geen benzine uit als ik het slangetje loshaal) toch?
Ik hoop dat jullie ons met jullie ervaring & technische kennis kunnen helpen...
Voorstellen en gelijk een probleem
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05.07.2010 - 23:36
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Stel je vraag eens op het forum van de 700vereniging, daar zitten veel mensen die alles weten va nde 700/900.
Vertel er dan wel meteen even bij wat voor motor er in zit en het VIN nummer (Chassisnummer)
http://www.volvo700vereniging.nl./forum
Vertel er dan wel meteen even bij wat voor motor er in zit en het VIN nummer (Chassisnummer)
http://www.volvo700vereniging.nl./forum
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Je hoeft geen lid te worden hoor, je kunt je registreren en je vraag stellen.
Oh, ja en de lambda sonde stuurt een signaal naar de ECU die het mengsel regelt, dus bij een kapotte lambdasonde....
Oh, ja en de lambda sonde stuurt een signaal naar de ECU die het mengsel regelt, dus bij een kapotte lambdasonde....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Je ECU heeft een lamda sonde nodig. De sensor is een Bosch onderdeel en dus metrisch. Meet de buitendiameter, dan heb je M... De spoed is een kwestie van vergelijken met een bekende bout, per diameter zjin er maar twee mogelijkheden.
Dus stel je sensor is M20, dan heb je 2,5 (grof) en 1,5 (fijn) voor spoed.
Werkplaatsen hebben daar ook pasmaten voor, voor allerlei schroefdraad.
Dus stel je sensor is M20, dan heb je 2,5 (grof) en 1,5 (fijn) voor spoed.
Werkplaatsen hebben daar ook pasmaten voor, voor allerlei schroefdraad.