Precies, en een 16 klepper is meestal in staat om meer toeren te draaien en dus meer vermogen, maar heeft onderin de toeren ook minder koppel. Kijk maar na hoor.
Doe mij persoonlijk maar de 2,3 LPT met een MBC op 0,6 Bar, trekken als een paard, hard lopen en óók nog heel blijven!! (940 dus met bijna 400.000 km op de de klok, oliegebruik: zo goed als niets!) Ik ga nu dit jaar voor de derde keer "even" naar de Bourgogne en terug!
Maar ook de B18 in mijn Amazon en de B20 in mijn 144 zijn eigenlijk onverslijtbaar!
Oh, ja, de redblocks zijn allemaal langlopers, mits je er goede olie ingooit, maar niet alle motoren in Volvo's zijn zo goed hoor! De meeste gelukkig wél, maar:.... de eerste "PRV" V-zessen.....de vroegere 6-cilinder VAG diesels.......!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
b230 hoeft ook niet per sé vrijloper te zijn, b230k met heron kop vliegen de kleppen je om de oren als die riem breekt.
maar ja, je kunt wel zeuren over een brekende riem. dat gebeurd alleen als je laks bent met olie bijvullen en de nokkenas vastloopt en als je laks bent met onderhoud. ik zeg bij aanschaf nieuwe auto meteen distributieriem vervangen, iedereen kan een stickertje plakken.....