motor 'kleppert'bij starten : volvo 850

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
polleke_1974
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 23.03.2010 - 19:50

Hoi,

ik heb een vraag die misschien 1 van jullie kan beantwoorden:

Als ik mijn volvo 850 (1993 estate 2.5 liter benzine) start dan maakt de motor een klepperend / ratelend geluid. Na enige seconden is dit weg en draait ie weer soepel zonder al te veel geluid.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Zijn dit de kleppen die ik hoor misschien en kan de distributieriem hiervan de oorzaak zijn of moet ik het in een heel andere richting zoeken ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Maarten
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

De olie druipt van boven naar 't carter, als jij de motor start moet de olie eerst omhoog gepompt worden om voor de smering te zorgen, dat is de reden dat je in het begin de kleppen hoort tikken.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
polleke_1974
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 23.03.2010 - 19:50

ok, maar bij mijn vorige auto (een nissan weliswaar) had ik dit nog nooit gehoord, ook niet als ie een aantal dagen stil had gestaan.
Is dit iets wat bij het ene type motor erger is dan bij het andere ?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ja, de B20F (Renault motor) van mijn 480's hoor je de eerste minuten heel goed lopen. Zelf na die paar minuten hoor je ze nog.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het komt meestal door een slechte olie kwaliteit bij een 850 met hydraulische klepstoters,kwantumhallen olie!
polleke_1974
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 23.03.2010 - 19:50

Welk merk olie raadt je aan ? En is 10 watt 40 het juist type voor deze auto ?

dank je
polleke_1974
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 23.03.2010 - 19:50

ik heb nog even wat zitten zoeken op het internet en gerelateerd aan dit verhaal wil ik ook graag vermelden dat mijn auto erg veel olie verbruikt. Nu heb ik gelezen dat de carterventilatie op tijd schoon gemaakt moet worden alsmede de vlamdover.

Kan een en ander met elkaar te maken hebben, dus dat de motor zo kleppert doordat de carterventilatie niet is schoon gemaakt en dus de motor veel olie verbruikt/

Weet iemand wat het kost ongeveer om de carterventilatie te laten reinigen en de vlamdover en / of dit makkelijk zelf te doen is. Ik ben niet echt ervaren op dit gebied, dus weet niet of dit iets is wat een beginner ook kan

Bedankt alvast
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

polleke_1974 schreef:Welk merk olie raadt je aan ? En is 10 watt 40 het juist type voor deze auto ?

dank je


keer goed spoelen met een spoelmiddel en dan 5w50 erin
daar knapt hij echt van op
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

polleke_1974 schreef:ik heb nog even wat zitten zoeken op het internet en gerelateerd aan dit verhaal wil ik ook graag vermelden dat mijn auto erg veel olie verbruikt. Nu heb ik gelezen dat de carterventilatie op tijd schoon gemaakt moet worden alsmede de vlamdover.

Kan een en ander met elkaar te maken hebben, dus dat de motor zo kleppert doordat de carterventilatie niet is schoon gemaakt en dus de motor veel olie verbruikt/

Weet iemand wat het kost ongeveer om de carterventilatie te laten reinigen en de vlamdover en / of dit makkelijk zelf te doen is. Ik ben niet echt ervaren op dit gebied, dus weet niet of dit iets is wat een beginner ook kan

Bedankt alvast
Het tikken van de kleppen komt door de klepstoters en wordt doorgaans veroorzaakt door vervuiling/interne lekkage van de stoterbussen. Er moet dus even oliedruk worden opgebouwd zodat de stoters zich kunnen vullen met olie en de juiste klepspeling kunnen aannemen. Een betere kwaliteit olie kan daar iets in verbeteren,maar als ze eenmaal tikken zal het waarschijnlijk niet over gaan. Het kan echter geen kwaad.

De carterventilatie staat daar los van, maar deze moet wel heel goed schoon worden gehouden bij onze auto's. Een verstopte kan leiden tot ernstige lekkages met hoge kosten tot gevolg (krukas keerring bijvoorbeeld).
Je kunt om te beginnen de vlamdover reinigen. Deze zit met een zijslangetje aan de dikke gasklepslang vast. Deze zit vast met een bajonetsluiting. Erin zit een grofmazig filtertje wat waarschijnlijk vol zit met rotzooi. Deze moet je schoonmaken. De carterontluchting zelf is een heel stuk meer werk. Deze zit onder je inlaatspruitstuk en deze moet er dan eerst af. Is ongeveer 2 uurtjes werk. Je kunt wel checken of deze nog goed werkt. Je moet namelijk in het carter kunnen blazen en dan is deze nog gewoon open en functioneel. Zonder technische kennis is dat erg lastig uit te leggen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Daarom kan het spoelen van de motor met forte zeer goede resultaten geven,de positieve antwoorden over dit onderwerp staan op het forum te lezen.
polleke_1974
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 23.03.2010 - 19:50

Bedankt voor de tips ! ik ga hier eens mee aan de slag en laaat jullie het reultaat weten
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21536
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik hoor meer geluiden over forte, ook op andere auto-forums. Blijkbaar zijn er dus middelen die WEL doen wat ze beloven.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Inderdaad!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”