Begin augustus ben ik met mijn volvo xc70 geartronic met caravan op vakantie geweest. Week voor vertrek heeft de dealer onderhoud gepleegd. Oa is versnellingsbakolie ververst. Halverwege de heenreis merkte ik lichte trillingen in het stuur (net of je met de wielen over belijning rijdt) De trillingen werden gedurende de reis erger en met name bij cruise control, iets de berg op waarbij de auto automatisch meer vermogen moet geven.. Hevige trillingen in het stuur, gaf ik gas bij of liet ik het gas los dan was het voorbij. Met name trillingen bij snelheden tussen de 80 en 110 km per uur.
Tijdens de vakantie zonder caravan gereden, niets aan de hand.
Terugreis met caravan werden de trillingen heftiger wat resulteerde 10 km voor de nederlandse grens in een melding "versnellingsbak service vereist". De auto kwam in een automatische stand te staan en zo zijn we rustig naar huis gereden.
Maandag gelijk naar de dealer, geen caravan erachter, melding uitgelezen, in de auto gereden, niets aan de hand, ze konden niets vinden.
Nu heeft de auto ook zonder caravan problemen. Geef ik gas boven de 80 dan begint de auto heftig te trillen, geef ik nog meer gas, dan is dat geen garantie dat hij ophoudt. De monteurs kunnen niets vinden. Voorassen vervangen, het helpt niet. Het vermoeden bestaat dat het toch de versnellingsbak is... heeft iemand ervaring wat het kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Arjen
schudden trillen volvo xc 70 2.4d geartronic bouwjaar 2005
- Oceanracer
- Geartronic member
Is de bak ook daadwerkelijk gespoeld, of alleen de olie vervangen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Olie verversen is iets anders dan spoelen (zgn. flushen). Bij het verversen van de olie blijft er vaak rommel achter die tot die tijd op een onschuldige plek ergens in een hoekje zat en zich vervolgens door de bak gaat verspreiden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
-
- Starter
Ik heb eenzelfde probleem met mijn XC70 van december 2000.rana schreef:er is twee keer olie ververst op verschillende momenten.. verder weet ik het niet.Oceanracer schreef:Is de bak ook daadwerkelijk gespoeld, of alleen de olie vervangen?
Ik heb deze auto nu 4 jaar en kocht hem met 104.000 km op de teller.
Een geweldige auto en in het begin geen problemen.
Deze auto speciaal voor de caravan aangeschaft vanwege het gewicht van plusminus 1600 kg dat ik wilde versjouwen tijdens de zomervakanties. Een aantal vakanties probleemloos 3500 km gereden.
Nu heeft mijn auto 160.000 km gereden en is er een probleem met de versnellingsbak/geartronic. Juist voor de laatste zomervakantie (2010) is de distributieriem nog vervangen en toen heeft de volvo garage de bak gespoeld en de olie vervangen. Het probleem zou hierdoor moeten worden verholpen maar helaas. Het uitte zich in het begin door een gevoel van een klap in je nek/rug wanneer de auto terugschakelt van de 3 naar de 2 als je een bocht maakt. Dit gebeurt natuurlijk automatich door de geartronic. De ene keer is de klap heftiger dan de andere keer maar het blijft een probleem. Ik heb in deze periode ook lekkage gehad bij het rechtervoorwiel. Er bleek een scheur te zijn ontstaan in het rubber van de homokineet van de rechteraandrijfas. Veel van het vet was er hierdoor vanaf geslingert. Tevens had ik last van olie verlies. Dit was geen standaard lekkage uit de motor maar lekkage van de olie van het voorste kadan. Juist op de plaats waar de rechtervooras uit de kadan komt liep deze olie eruit. Dit probleem heb ik opgelost door er een nieuwe afsluitring te plaatsen en de oliekeerring te vernieuwen.
Nu is er geen lekkage meer en de rechtervooras is vervangen door een andere wellke wel was gebruikt. Welnu geen olie/vet lekkage meer maar wel het trillen van de voorkant. Even voor de duidelijkheid op z'n hollands: het lijkt wel of mijn eieren geklutst worden, sorry hoor voor het taalgebruik maar dan heeft u een idee wat er precies loos is. Dit gebeurt meestal bij snelheden tussen de 90 en 110 km/h maar kan soms ook optreden bij lagere snelheden. Dit probleem verergert zich op het moment dat de motor er werkelijk aan moet trekken bijvoorbeeld wanneer de caravan is aangekoppeld. Mijn garage heeft geen idee hoe dit probleem op te lossen. Wel is gezegd dat het kostbaar kan worden.
Ze willen beginnen met het vervangen van de rechtervooras voor een gloednieuwe maar ik denk dat dit niet zal helpen. Deze oplossing zou overigens niet vreselijk veel geld gaan kosten maar de volgende stap is gelijk de versnellingsbak (geartronic) te vervangen, kosten meer dan 5000 Euro. Daarna willen ze ook nog de achterkadan vervangen, kosten ongeveer 3500 Euro. Als ik even met mijn verstand erbij een redenatie maak denk ik dat dit niet de goede weg is. Hoe komt het dat de rechtervooras dusdanig was belast dat het rubber kon scheuren en is het niet raar dar er parallel aan het trilprobleem ook olie lekkage is geconstateerd. Ik denk zelf dat er een of meerdere lagers defect zijn geraakt in de voorkadan waardoor bij zwaardere belasting een resonantie effect optreedt juist rondom de snelheid van 100 km/h.
Graag wil ik met u van gedachten wisselen aangaande onze problemen.
Wellicht heeft u dit probleem al kunnen verhelpen?
Mijn garage heb ik verzocht een oplossing to zoeken in de database die volvo heeft voor lastige problemen/reparaties. Tot op heden heb ik daar nog niets van gehoord. Het kan toch niet zo zijn dat alleen wij tween dit mankement moeten ervaren?
Ik hoop dat u snel contact wilt opnemen.
Graag een mailtje naar : djb.mdcs@worldonline.nl