Elektrische overdrive.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21419
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dick, een overdrive is te zien als een extra versnelling.
Lang geleden hadden auto's 4 versnellingen, 20 jaar terug werden dat er 5 en tegenwoordig zit de gemiddelde bak al op 6 versnellingen vooruit.
Waar jij het over hebt, is een 2e versnellingsbak die achter het origineel gemonteerd kan worden. Hierin zit een extra overbrenging die het uitgaande toerental iets verhoogd om zo minder brandstof te gebruiken. Het werkt met een magneetklep die de versnelling inschakelt.
Feitelijk doet deze overdrive niets meer dan van een 4-bak een 5-bak maken. En de overdrive wil zeggen dat de uitgaande as sneller draait dan de ingaande as. Minder motortoeren, minder brandstof.
Zoiets dus.
Lang geleden hadden auto's 4 versnellingen, 20 jaar terug werden dat er 5 en tegenwoordig zit de gemiddelde bak al op 6 versnellingen vooruit.
Waar jij het over hebt, is een 2e versnellingsbak die achter het origineel gemonteerd kan worden. Hierin zit een extra overbrenging die het uitgaande toerental iets verhoogd om zo minder brandstof te gebruiken. Het werkt met een magneetklep die de versnelling inschakelt.
Feitelijk doet deze overdrive niets meer dan van een 4-bak een 5-bak maken. En de overdrive wil zeggen dat de uitgaande as sneller draait dan de ingaande as. Minder motortoeren, minder brandstof.
Zoiets dus.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Ik denk dat je de Laycock de Normanville overdrive bedoelt die achter de M41 en M46 zit. Dat is een hydraulische overdrive die elektrisch bediend wordt.
Nog beter een mechanische overdrive die hydraulisch bediend wordt, het enige wat je als gebruiker van ziet is een elektrisch knopje.
Op internet is er meer over te vinden dan ik hier kan typen, beetje algemeen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overdrive_(techniek)
Tot in detail: http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... 1/JOD1.htm
Nog beter een mechanische overdrive die hydraulisch bediend wordt, het enige wat je als gebruiker van ziet is een elektrisch knopje.
Op internet is er meer over te vinden dan ik hier kan typen, beetje algemeen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overdrive_(techniek)
Tot in detail: http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... 1/JOD1.htm
- vissertw
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16.10.2006 - 13:07
Onzin!v700r schreef:Dus........koppeling gebruiken!!
Ik rijd al twintig jaar engelse auto´s met zo´n overdrive, momenteel een MGB en ik heb bij het in en uitschakelen nog nooit de koppeling gebruikt, het is absoluut niet nodig.
Zorg er wel altijd voor dat hij NOOIT ingeschakeld staat als je achteruit rijdt, dat sloopt hem.
Overigens kun je in veel wagens de overdrive ook in de derde versnelling inschakelen, dat rijdt heerlijk in de stad hoor!
Ton.
- crosskabouter
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
- Locatie: Roosendaal
Het hoeft niet, maar ik doe het wel. Bij het opschakelen is de noodzaak tot koppelen nog minder, dan bij terugschakelen. Dan krijg je nogal een schok is mijn ervaring.v700r schreef:Dus........koppeling gebruiken!!
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Ik heb het ook nooit gedaan bij de M46's hoor Frans. Mijn 900-serie liefhebbende dealer heeft me ook al een paar keer verteld dat het niet hoeft. Kreeg ik te horen van verschillende medewerkers.
Maargoed, ik heb nu een M90.
Maargoed, ik heb nu een M90.
Volvo 940 SE