Beste forummers,
Ik word binnen 18 maanden tijd voor de 2e keer geconfronteerd met onbalans in de remschijven (origineel Volvo). Mijn specialist adviseert om ze ''af te draaien''. Heeft iemand ervaring met onbalans, mogelijke oorzaken, lange termijn oplossingen?
Bij voorbaat dank
VolvoRob
Onbalans remschijven vóór
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb je een handbak?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
@ Oceanracer, handbak en af te draaien remschijven, een combi die ik niet helemaal kan rijmen zeg maar. Kun je die eens uitleggen?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik wacht eerst het antwoord van VolvoRob even af. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
@Oceandriver: inderdaad handgeschakeld. Bij voorbaat dank voor het meedenken.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Ten overvloede: ik heb het eerder aan de hand gehad, daarbij zijn de schijven eerst afgedraaid, en toen dat niet leek te helpen zijn ze vervangen voor nieuwe. Nu speelt het weer op, en de symptomen zijn exact gelijk.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan gaat ook nu het afdraaien natuurlijk niet helpen, zeker? Vage materie, temeer omdat je een handbak hebt. Bij een automaat is een kromme schijf nog enigszins verklaarbaar, maar uit je verhaal begrijp ik dat afdraaien niet hielp. Dan waren ze dus ook niet krom.
Blijft de vraag wat dan wel de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zal er mijn gedachten eens over laten gaan...
Blijft de vraag wat dan wel de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zal er mijn gedachten eens over laten gaan...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Zuiger van de remklauw die niet helemaal lekker meer terug gaat? Als er nieuwe (lees dikkere) schijven worden gemonteerd, hoeft de zuiger niet zo ver naar buiten te komen.
Naarmate de schijven slijten, komt de zuiger verder naar buiten. Als deze niet lekker gangbaar meer is, kan het trillingen veroorzaken.
Naarmate de schijven slijten, komt de zuiger verder naar buiten. Als deze niet lekker gangbaar meer is, kan het trillingen veroorzaken.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
In remschijven zit altijd wel iets onbalans en naarmate ze vaker hun werk hebben moeten doen is de kans dat deze toeneemt natuurlijk groter.VolvoRob schreef:Beste forummers,
Ik word binnen 18 maanden tijd voor de 2e keer geconfronteerd met onbalans in de remschijven (origineel Volvo). Mijn specialist adviseert om ze ''af te draaien''. Heeft iemand ervaring met onbalans, mogelijke oorzaken, lange termijn oplossingen?
Bij voorbaat dank
VolvoRob
Je geeft aan 2x binnen 18 maanden maar helaas zegt dat erg weinig.
Het totaal aantal gereden kilometers en bij welke kilometerstanden het probleem optrad zegt iets meer.
Ook hoe de auto gebruikt wordt kan enig inzicht verschaffen in de mate van slijtage van de remschijven.
Een pasklare oplossing heb ik op dit moment niet (en misschien wel helemaal niet) maar als je nu ná het evt. opnieuw afdraaien én een gedegen controle van het gehele remsysteem en wielophanging, de wielen eens laat uitbalanceren met een zgn. finishbalancer dan heb je een grote kans dat de onbalans weg is.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
@Oceanracer: na het afdraaien was het euvel plm. 10dkm niet aanwezig, toen het terug kwam zijn er nieuwe schijven op gelegd. Nu na 30dkm speelt het weer op.
@elianmars: dat van die zuiger had ik zo nog niet bedacht, ik zal dit even doorspelen aan de specialist (die dit wellicht ook zelf zou moeten kunnen bedenken, maar dat is een ander verhaal).
@gsx750r: het hierboven beschrevene speelde zich af binnen plm 40 dkm, ik hoop dat dat wat meer zegt. Ik heb een normale rijstijl, niet ''sportief'' als je dat bedoelt, en er hangt zelden een kar achter de Volvo.
Ik zal bij mijn volgende bezoek aan de specialist het remsysteem laten analyseren, en vragen om balanceren met finishbalancer. Dit natuurlijk na grondige inspectie van de remzuigers.
Hartelijk dank allemaal voor de tips!!
@elianmars: dat van die zuiger had ik zo nog niet bedacht, ik zal dit even doorspelen aan de specialist (die dit wellicht ook zelf zou moeten kunnen bedenken, maar dat is een ander verhaal).
@gsx750r: het hierboven beschrevene speelde zich af binnen plm 40 dkm, ik hoop dat dat wat meer zegt. Ik heb een normale rijstijl, niet ''sportief'' als je dat bedoelt, en er hangt zelden een kar achter de Volvo.
Ik zal bij mijn volgende bezoek aan de specialist het remsysteem laten analyseren, en vragen om balanceren met finishbalancer. Dit natuurlijk na grondige inspectie van de remzuigers.
Hartelijk dank allemaal voor de tips!!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Eerst zeg je dat afdraaien niet geholpen had, nu zeg je dat het 10dkm wel geholpen had... :roll:
Dan waren ze dus wel krom, maar door te warm worden werden ze weer krom.
Ik zeg ook een zuiger blijft hangen.
Dan waren ze dus wel krom, maar door te warm worden werden ze weer krom.
Ik zeg ook een zuiger blijft hangen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@gsx750r:
Als je alleen op de snelweg rijdt naar Rome, is 2150 km, hebben je remmen eigenlijk geen slijtage.
Rijdt je een middagje in de stad, hebben je remmen vele malen meer slijtage, veel remmen voor stoplichten, voet op de rem bij stoplichten, remmen voor bochten, etc. En daarbij, amper voldoende rijwind om de schijven af te laten koelen.
De laatste opmerking is wel juist, hoe benader je het rode stoplicht, kijk je vooruit, laat je eerder het gas los, en later remmen etc.
Ik rijd veel snelweg km, ook naar buitenland, en heb bij mijn classic nog nooit de schijven hoeven wisselen, de 940 maar 1 keertje rond de 400k, en mijn huidige originele schijven zijn nog tussen min en max specificatie dikte, de km staat op iets meer dan 230k.
MAW: ligt duidelijk eraan welke km je rijdt: snelweg of stadkilometers.
Je eerste opmerking is niet helemaal juist, volgens mij.Je geeft aan 2x binnen 18 maanden maar helaas zegt dat erg weinig.
Het totaal aantal gereden kilometers en bij welke kilometerstanden het probleem optrad zegt iets meer.
Ook hoe de auto gebruikt wordt kan enig inzicht verschaffen in de mate van slijtage van de remschijven.
Als je alleen op de snelweg rijdt naar Rome, is 2150 km, hebben je remmen eigenlijk geen slijtage.
Rijdt je een middagje in de stad, hebben je remmen vele malen meer slijtage, veel remmen voor stoplichten, voet op de rem bij stoplichten, remmen voor bochten, etc. En daarbij, amper voldoende rijwind om de schijven af te laten koelen.
De laatste opmerking is wel juist, hoe benader je het rode stoplicht, kijk je vooruit, laat je eerder het gas los, en later remmen etc.
Ik rijd veel snelweg km, ook naar buitenland, en heb bij mijn classic nog nooit de schijven hoeven wisselen, de 940 maar 1 keertje rond de 400k, en mijn huidige originele schijven zijn nog tussen min en max specificatie dikte, de km staat op iets meer dan 230k.
MAW: ligt duidelijk eraan welke km je rijdt: snelweg of stadkilometers.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
@ Wim de Jong,
Je hebt helemaal gelijk en ................. ik bedoelde hetzelfde te zeggen !
Misschien niet duidelijk genoeg beschreven maar je moet beide zinnen/opmerkingen in relatie tot elkaar zien.
Hoeveel kilometers onder welke omstandigheden, waarbij dan alle door jou genoemde aspecten meegewogen moeten worden.
Ik ben het slechts met één ding niet met je eens: Je zegt naar Rome 2150 km. Helaas niet juist, voor mij is het naar Rome 2445 km ! :drinking:
Rob
Je hebt helemaal gelijk en ................. ik bedoelde hetzelfde te zeggen !
Misschien niet duidelijk genoeg beschreven maar je moet beide zinnen/opmerkingen in relatie tot elkaar zien.
Hoeveel kilometers onder welke omstandigheden, waarbij dan alle door jou genoemde aspecten meegewogen moeten worden.
Ik ben het slechts met één ding niet met je eens: Je zegt naar Rome 2150 km. Helaas niet juist, voor mij is het naar Rome 2445 km ! :drinking:
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Gaat het over onbalans of kromme schijven? Onbalans in de schijven kan net zoals bij de losse wielen gebalanceerd worden, kromme schijven is denk ik domme pech, wellicht een klein beetje aan rijstijl te wijten, maar dan moet afdraaien wel helpen.
Kan je verduidelijken of het om onbalans gaat of om een trillend rempedaal tijdens remmen?
Kan je verduidelijken of het om onbalans gaat of om een trillend rempedaal tijdens remmen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik had kromme schijven ook eerst uitgesloten, maar zoals ik het nu lees waren ze dus gewoon krom. Afgedraaide schijven zijn dunner en zullen om die reden sneller weer kromtrekken. Daar zijn twee redenen voor te geven.
- Het vast blijven zitten van de rem
- Niet het gewenste gebruik van de rem
Nader onderzoek zal nodig zijn om de eerste reden uit te sluiten.
- Het vast blijven zitten van de rem
- Niet het gewenste gebruik van de rem
Nader onderzoek zal nodig zijn om de eerste reden uit te sluiten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
@ Tarman T: ik heb last van een trillend pedaal bij het remmen, en over tijd wordt dat trillen steeds erger.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Misschien een keer overnieuw uitlijnen..
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Het kan dan ook in de banden zitten. Een vlak op de band met een iets andere rubbersamenstelling en je krijgt ook dit fenomeen. Vooral bij de wat minder bekende bandenmerken krijg je dit wel eens. (ervaring helaas...)
Overigens verdenk ik toch de schijven in dit verhaal. Nu nog achterhalen waardoor het komt. Wellicht rij je wel eens door een diepere plas water bij het aanremmen op een stoplicht?
Overigens kan het trillen van het pedaal nog in twee mogelijkheden worden opgesplitst. Een is dat de schijf een slag heeft, net als een fietswiel, en twee kan zijn dat er een dikteverschil zit in het schijf oppervlak. Dit is net als bij de (goedkopere) banden te wijten aan een verschillende materiaalsamenstelling over het oppervlak van de schijf of een gietfout.
Overigens verdenk ik toch de schijven in dit verhaal. Nu nog achterhalen waardoor het komt. Wellicht rij je wel eens door een diepere plas water bij het aanremmen op een stoplicht?
Overigens kan het trillen van het pedaal nog in twee mogelijkheden worden opgesplitst. Een is dat de schijf een slag heeft, net als een fietswiel, en twee kan zijn dat er een dikteverschil zit in het schijf oppervlak. Dit is net als bij de (goedkopere) banden te wijten aan een verschillende materiaalsamenstelling over het oppervlak van de schijf of een gietfout.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt. Volvo-specialist gaat het meteen maar grondig aanpakken, ik denk dat ik er wijs aan doe om gewoon de schijven te vernieuwen en de banden zijn sowieso aan de beurt (Michelin Premacy 225/45/17). Ik houd jullie op de hoogte, en nogmaals dank voor alle tips!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Hmm, die premacy's zou het niet aan moeten liggen, dat zijn gewoon in de regel goede banden. Ik hoor graag of en wat ze vinden!
(Je kan ook aan de auto de wielen laten balanceren, heb je meteen onbalans in de aandrijving en schijven mee gebalanceerd.)
(Je kan ook aan de auto de wielen laten balanceren, heb je meteen onbalans in de aandrijving en schijven mee gebalanceerd.)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015