Sauerland, het begon regenachtig, maar we lieten ons het plezier niet vergallen! Gewoon erop uit met de familie en de hond, regencape aan en stappen maar.
De auto was minder in zijn sas. Bleek dinsdagochtend, na hevige regenbuien, dat er een plasje rechts bij de passagierskant stond. De isolatie was al helemaal verzadigd met regenwater. Kon de oorzaak niet echt vinden. Opgebeld naar de dealer en die suggereerde een verstopte waterafvoer bij de voorruit waardoor het water in de luchtaanvoer terrecht zou zijn gekomen. Even gekeken en ja hoor, dat zou best wel eens kunnen. Schoongemaakt en de vloer met handdoeken gedroogd (nou ja, gesopt
Anyways, 's middags loop ik wederom in de stromende regen langs de auto en achteloos werp ik een blik op de mat.... weer drijfnat. Paniek!
Deur snel open en gekeken waar het vandaan kwam. Het druppelde al langs de deurstijl naar beneden. Toen ik verder omhoog het spoor volgde zag ik boven mijn hoofd dat de dakhemel ook nat was.
Toen wist ik het. Ik had het weekend ervoor in alle ijver het hele schuifdak schoongemaakt. Rondom op het dak (staal) zat veel vuil en vettigheid. Mooi schoongemaakt :? en de rubberen omlijsting van het schuif/kantel dak met WD40 in gewreven. Dat kan er weer tegen dacht ik toen.
Maar nu bleek dus het dak behoorlijk te lekken. In de stromende regen het dak geopend en ja hoor, daar zag ik het.. de auto stond enigzins scheef en de afvoergoot stond vol water wat langzaam via de A-stijl naar beneden liep.
Kreeg het gaatje niet open en ben toen spoorslag in de auto gesprongen en naar de dichtbijzijnde dealer (Meschede) gereden. Die hebben het keurig eerst met een lange pin aangeprikt en daarna met perslucht voorzichtig doorgeblazen. Water liep erna er keurig uit onder bij voorzijde.
Ik hoefde niets te betalen, maar nadat ik mijn zorg had uitgesproken over de waterlekkage via de A-stijl, waar een airbag zit, heeft de monteur de lijst verwijderd en inderdaad, de airbag was een spons geworden, vol met water.
Wat nu? De monteur zei dat het eigenlijk niet verantwoord was om door te rijden omdat er een kortsluiting op kon treden. Advies: airbag verwijderen en drogen in de droogkamer samen met de isolatie in de A-stijl.
Tsja, daar sta je dan, 60 km van je huisje. Zeer vriendelijk en correct geholpen. Ondanks dat er geen "Werkstatt Auto" was werd er een bij een bevriende (Mercedes) garage een A-tje geregeld voor me tegen "Werkstatt Preis". Had je onze Griffon va 62cm eens achter in die A moeten zien zitten

Afijn, auto daargelaten, en de volgende dag tegen vieren keurig telefoontje dat "Ihr Volvo ist Fertig". Weer naar Meschede in de A klasse en auto opgehaald. Hadden de mat niet in de droogkamer gekregen maar wel proberen te drogen met stofzuiger en in de auto de hele dag in de zon houden (ja die scheen nu eindelijk!).
Ze hadden er kranten ondergelgd, die moest ik dan maar verwijderen als ze volgezogen waren.
Zat wel een totaal prijskaartje van 290 Euro incl. "Werkstatt Wagen" aan.
Maar ja, in een defecte airbag of kortlsluiting in het systeem had ik geen zin.
Zeer correct geholpen. De man die de leenwagen kwam brengen zei nog tegen me : "dass ist wirklich Volvo Hilft".
Nu na enkele regenbuien vandaag en gisterenavond kan ik alleen maar zeggen, het gaatje is weer open, en er is geen overloop meer. Doordat de auto toevallig beide keren schuin overhelde naar rechts, waar het gaatje verstopt zat (links niet) liep de goot over in de dakhemel.
Tsja, en schoonmaken van de smurrie rondom het schuifdak, te overijverig! Mooi laten zitten, dat dicht mooi
EDIT: nog een foto met met zeer expressief de tegenzin van de Griffon in de Baby Benz.