ErikVolvo schreef:met deze info durf ik het wel aan om een 240/740 aan te schaffen.
denk dat ik toch voor een 740 ga omdat deze iets meer voorkomt.
binnenkort een proefrit maken als er in de buurt wat te koop staat, eens kijken hoe een echte tank tijd stuurbekrachtiging is standaart toch?
ik houd jullie op de hoogte, als iemand wat leuks weet te staan, hoor ik natuurlijk graag
Stuurbekrachtiging is op de 740 volgens mij standaard, op de 240 niet altijd en volgens mij zijn dit de B19 en B20 modellen en ik geloof dat dit belgische 240 volvo's zijn.
Als je een 240 of 740 neemt, zoek dan een 2,3 met L-jetronic injectie systeem en niet de K-jetronic. De laatste is gevoelig voor backfire mits er een balans klep is gemonteerd is mij verteld, dit zit er bij mij in en tot op heden geen backfire en de onderdelen worden voor K-jetronic schaarser dus duurder.
Je kan ook voor de carb versie gaan maar dan lever je weer wat PK's in en zal ie wat duurder in gebruik dan injectie.
Ja de 200 serie heeft de 700 overleeft.
De 700 was wel een succes, maar de 200 serie een daverend succes!
Dat is nu nog zichtbaar. De 200 serie heeft de cultstatus bereikt.
ErikVolvo schreef:backfire gebeurt toch alleen met een lpg instalatie??
Dat is ook zo jij koopt een recent exemplaar dan is gas niet aan de orde, tenzij je km maakt maar dan kun je ook voor TD gaan hou je weer meer kofferbak over.
De 7 is er alleen uitgegaan omdat ze een nieuwe richting ingingen met de voorwielaandrijving. Vertrek van Jan Wilsgaard en overstap op meer ronde vormgevingen. Het model heeft het nog redelijk lang kunnen uitzingen als 9 serie.
Maar het zijn beide mooie wagens. De 7 is een perfectie van de 2 serie. En ja ik kan het zeggen, heb ze beide gereden en beide gedemonteerd gehad.
Wil je een mooie 7, zou ik voor een 85er gaan met chrome overal en sierlijke letters achter op klep. Minimaal injectie a kjet b230e, of lhjetronic een b230f. Of nog leuker is een turbo, maar dat lust wel een druppel benzine.
Een 2 serie vind ik de modellen van 83/84/85 met recht opstaande neus het mooist. Let op roest, geldt ook voor de 7 uiteraard. Maar die zijn net iets minder gevoelig. Basis ontwerp van de 2 stamt toch uit de jaren 60!
Wil je veilig gaan, zou ik voor een 86er gaan. Of nog liever een 87er (daarmee bedoel ik modeljaar uiteraard). Dus sept 1986-december 1986. Kun je donder op zijn dat die verzinkt is. Ook niet heilig uiteraard, bij schade roest dat net zo hard.
Zo heb ik een 85er en 86er uit de 7 serie geimporteerd uit Zweden beide. De sedan met 100.000 heeft me 750 euro gekost, en de station 500 euro. Heb er amper onderhoud aan, het is dat ik zelf wil dat ze in topstaat zijn qua onderhoud. Anders zou mijn onkosten op jaarbasis onder de 100 euro kunnen blijven.
Voor comfort zou ik echt voor de 7 gaan. Zeker als je veel op de snelweg zit, of nog beter de Duitse snelweg. Die is die qua interrieur ruis net wat rustiger. Spreek uit ervaring, heb met de 2 en 7 familie in Duitsland bezocht.
Het zijn beide tijdloze modellen tot aan 1985 ongeveer. Daarna de overstap van chrome sierstrips naar zwart goedkoop plastic en die verneukte neus van de 700 serie vanaf 88 hebben ze hem de das om gedaan.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
zeg ik dat dan? lezen. de 7 is eruit gegaan door de overstap op voorwielaandrijving. Dus naar de 8 serie (en in de jaren 80 de 4 serie). Uiteraard heeft de 7 geen voorwielaandrijving. Vorig week nog de hardyschijf moeten vervangen bij een van de wagens.
admiral schreef:...........
Stuurbekrachtiging is op de 740 volgens mij standaard, op de 240 niet altijd ....
Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind stuurbekrachtiging op een 240 een volstrekt onnodige complicatie. Mijn 245 heeft het niet en ik ben een kantoortype, maar ik heb zelfs met parkeren geen enkel probleem.
Wat hij niet heeft kan ook niet kapot....
RHS
admiral schreef:...........
Stuurbekrachtiging is op de 740 volgens mij standaard, op de 240 niet altijd ....
Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind stuurbekrachtiging op een 240 een volstrekt onnodige complicatie. Mijn 245 heeft het niet en ik ben een kantoortype, maar ik heb zelfs met parkeren geen enkel probleem.
Wat hij niet heeft kan ook niet kapot....
RHS
Stuurbekrachtiging heeft niets met smaak te maken maar met het gemak, stuur maar is zo'n grote bak met bekrachtiging en je zult merken wat een genot het is, ik parkeer hem met een wijsvinger achter uit in een parkeer haven, en waneer gaat zoiets stuk?? gaat bijna een auto leven lang mee.
admiral schreef:
Stuurbekrachtiging heeft niets met smaak te maken maar met het gemak, stuur maar is zo'n grote bak met bekrachtiging en je zult merken wat een genot het is,
Ik heb Mercedes 240 D - ook een tamelijk stevige wagen - gehad met en zonder bekrachtiging en het belangrijkste verschil vond ik dat je zonder meer contact voelde met de weg. Dat speelt op wat hier voor 'weg' doorgaat misschien wat meer dan op perfect asfalt maar anyhow, met gemak vond ik het niet veel te maken hebben.
RHS
de afwegingen die ik maak om een goede volvo te kopen,
liefst bel.vrij maar qua aanschafkosten zal dat niet snel gebeuren.
de 2.3 om nog enigzins mee het verkeer mee te komen no offence naar de oude motoren maar het zijn niet de vlotste.
ik neig naar een 740, omdat mijn gevoel zegt dat deze betrouwbaarder zijn.
puur qua onderdelen, omdat hij als daily gebruikt wordt is het niet handig om stad en land af te moeten zoeken naar iest kleins. correct me if i'm wrong
en hij moet natuurlijk mooi zijn, sommige vind ik wel erg oubollig, voor de looks is de 740 van volvorider helemaal naar mijn smaak.
ErikVolvo schreef:de afwegingen die ik maak om een goede volvo te kopen,
liefst bel.vrij maar qua aanschafkosten zal dat niet snel gebeuren.
de 2.3 om nog enigzins mee het verkeer mee te komen no offence naar de oude motoren maar het zijn niet de vlotste.
ik neig naar een 740, omdat mijn gevoel zegt dat deze betrouwbaarder zijn.
puur qua onderdelen, omdat hij als daily gebruikt wordt is het niet handig om stad en land af te moeten zoeken naar iest kleins. correct me if i'm wrong
en hij moet natuurlijk mooi zijn, sommige vind ik wel erg oubollig, voor de looks is de 740 van volvorider helemaal naar mijn smaak.
Ik weet niet wat je budget is maar een fully loaded 740 die niet belastingvrij is moet toch wel voor een schappelijk bedrag te koop zijn, wie wil er nu in deze tijd zo'n slagschip rijden die aardig wat in de WB doet en op benzine rijd. Kijk anders is over de grensen, ze worden met bossen tegelijk uit zweden gehaald ook de luxe versie's.
admiral schreef:
Stuurbekrachtiging heeft niets met smaak te maken maar met het gemak, stuur maar is zo'n grote bak met bekrachtiging en je zult merken wat een genot het is,
Ik heb Mercedes 240 D - ook een tamelijk stevige wagen - gehad met en zonder bekrachtiging en het belangrijkste verschil vond ik dat je zonder meer contact voelde met de weg. Dat speelt op wat hier voor 'weg' doorgaat misschien wat meer dan op perfect asfalt maar anyhow, met gemak vond ik het niet veel te maken hebben.
RHS
Vergeet niet dat een stuurbekrachtiging van onze oude volvo's totaal niet te vergelijken is met de moderne systemen die toerental afhankelijk zijn. En dan moet ik je deels gelijk geven dat het contact met de weg op hoge snelheid wel belangrijk is wat ook weer voor een groot deel afhankelijk is hoe de auto op zijn banden staat e.d.. Zelf heb ik hydra's met 205 breed en contact met de weg heb ik zeker, soms wel is te veel. Maar stuurbekrachtiging is ontwikkeld om het voor de bestuurder makkelijker te maken om de auto bij lage snelheid zonder al te veel moeite daar heen te krijgen waar hij de auto wil hebben, en zeg nou zelf wij als mannen (ik ook op kantoor) achter het stuur maakt het niet uit of er stuurbekrachtiging in zit wij zijn veel sterker, maar voor mijn vrouw die door haar zuikerziekte een bindweefsel vergroeiing in haar schouders heeft is het echt een gemak om dan stuurbekrachtiging te hebben. Zelfs mijn schoonvader overweegt om in zijn 145 een electrisch aangedreven stuurbekrachtiging te gaan monteren, want we worden eens ook allemaal een dagje ouder en dan is het een gemak dat er dan stuurbekrachtiging in zit.
Ik weet niet wat je budget is maar een fully loaded 740 die niet belastingvrij is moet toch wel voor een schappelijk bedrag te koop zijn, wie wil er nu in deze tijd zo'n slagschip rijden die aardig wat in de WB doet en op benzine rijd. Kijk anders is over de grensen, ze worden met bossen tegelijk uit zweden gehaald ook de luxe versie's.
ik heb ongeveer 2k te besteden, alleen nu ik zie dat het ook voor minder kan, komt is iets minder natuurlijk prima uit. importeren is me te veel gedoe.
misschien valt het mee maar heb ik geen zin in.
het aanbod op mp is een beetje karig, de juiste met goede motor/km/opties, al vind ik dat laatste niet echt belangrijk zijn er niet echt. of het zijn diesels,foute kleur of zo goed dat ze de terechte hoofdprijs kosten. ik wacht het aanbod gewoon af
boek een ryanair vlucht vanuit weeze, vlieg naar gothenburg voor 40 euro. Zoek een leuke wagen uit en rij terug. Als je een vriendin hebt neem je die ook nog mee. En sla je 2 vliegen in een klap. Een leuke auto voor heel weinig en nog een leuk weekendje in Zweden. En geloof me, uiteindelijk nog steeds stukken goedkoper uit dan de meeste troep die hier voor absurde prijzen wordt aangeboden.
blocket.se, wel bellen naar de mensen. op email zijn die zwedenaren niet zo verrukt heb ik geconstateerd. Maar ze spreken allemaal Engels dus dat mag geen probleem zijn.