V Power van Shell

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
DawnBlueED
5th Gear member

Nee, ik bedoelde echt de inlaatkleppen. Bij gesloten inlaatkleppen komt brandstof welke in het spruitstuk word ingespoten immers niet direct in de verbrandingskamer terecht. Anders dan bij een diesel.
S60-D5
1st Gear member

De afgelopen jaren zijn er al heel wat onderzoeken geweest. De auto en brandstof industrie zou ik niet meteen geloven en het is maar de vraag of al de onderzoeken betrouwbaar zijn. Testen in een lab doet afbraak aan de werkelijkheid en testen in de werkelijkheid is niet objectief. Van echt grote duurtesten heb ik nog niet gehoord.

In ieder geval is er geen eenduidig oordeel waaruit de verbeterde werking duidelijk blijkt wat op zich al genoeg zegt.

Het enige wat ik uit alle testen, artikelen en berichten kan opmerken is dat sommige brandstofmerken in combinatie met bepaalde motoren een beperkte besparing/performanceverbetering leveren.

Ik zou zelf eerder aan tuning denken.
EVV
5th Gear member

Edwin@Amsterdam schreef:Waarom zou het schadelijk zijn om de brandstof gecontroleerd te laten ontsteken voordat een ongecontroleerde ontsteking plaats vind?

Het is juist die ongecontroleerde ontsteking die schadelijk is.

Er gaat wel energie verloren omdat het ontstekingstijdstip niet optimaal is, de motor werkt zichzelf enigszins tegen. Daarom is het verbruik bij brandstof met een hoger octaangetal ook lager. Er kan dan ontstoken worden op een moment wat met 'normale' brandstof niet haalbaar is.

In de 'old days' noemden wij dit 'zuinig afstellen'

Als iemand het tegendeel kan beargumenteren dan hoor ik dit graag. Ik leer nog elke dag en weet zeker niet alles.
Het ongecontroleerd verbranden is niet schadelijk, wat schadelijk is het feit dat de brandstof ontbrand ruim voordat de zuiger boven is in de compressieslag. Hierdoor wordt de brandstof die aan het ontbranden is, nog verder gecomprimeerd, wat een veel te hoge temperatuur in de verbrandingskamer oplevert. Het mengsel heeft wel even tijd nodig om helemaal te ontbranden, daardoor kan de electronica door het ontsteektijdstip te verlaten proberen het pingelen tegen te gaan.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Edwin@Amsterdam schreef:Waarom zou het schadelijk zijn om de brandstof gecontroleerd te laten ontsteken voordat een ongecontroleerde ontsteking plaats vind?

Het is juist die ongecontroleerde ontsteking die schadelijk is.
Ik denk dat die vraag eenvoudig te beantwoorden is. De ideale situatie zou zijn indien de ontsteking plaatsvindt bij een optimale vullingsgraad van de cilinder, een optimaal brandbaar mengsel en een optimale vonk van de bougie. Alles dat daar van afwijkt verlaagt het rendement van de motor.

Pingelen of kloppen is niets anders dan de omschrijving van het geluid dat het vlamfront (of de vlamfronten) bij een ongecontroleerde ontbranding produceert als het de zuigerbodem raakt. De zuiger is dan nog bezig met zijn compressieslag, een opwaartse beweging dus en dat is schadelijk.

Stellen we nu dat het juiste ontstekingsmoment Y is dan volgt daar logischerwijs uit dat een ongecontroleerde verbranding plaatsvindt op Y-1 (waarbij 1 staat voor een tijdseenheid)
Wil je nu door het ontstekingstijdstip te vervroegen de ongecontroleerde verbranding 'te snel af zijn' dan zul je dus de ontsteking moeten laten plaatsvinden op (Y-1)-1. Anders gezegd, de ontsteking vindt dan plaats nog vóór het ongewenste tijdstip Y-1 en dat lijkt mij nóg schadelijker !

Maar wat mij betreft heeft 945i het verlossende woord gesproken: de klopsensor stuurt een signaal naar het motormanagement en dat zal inderdaad onder de gegeven omstandigheden de optimale situatie proberen te bereiken door 'iets' te doen met het ontstekingstijdstip én het inspuitmoment !

Ik was nog in de tijd van de motoren met carburateur blijven hangen :oops:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
DawnBlueED
5th Gear member

Klinkt aannemelijk, ik vind ondertussen ook allerlei documenten on-line die bevestigen dat de ontsteking inderdaad later moet.

Er word ook onderscheid gemaakt tussen knocking en pre-ignition.

Edit: Ik vind op de Engelse en Duitse Wiki ondersteuning voor wat EVV schreef.
Iroll
6th Gear member

de klopsensor stuurt een signaal naar het motormanagement en dat zal inderdaad onder de gegeven omstandigheden de optimale situatie proberen te bereiken door 'iets' te doen met het ontstekingstijdstip én het inspuitmoment
De klopsensor doet alleen iets met de ontsteking en niet met het inspuitmoment. Inspuitmoment veranderen kan alleen bij een direct ingespoten motor en dat zijn veelal diesels. Het inspuiten gebeurt boven de gesloten inlaatklep. Gaat de inlaatklep open dan zuigt de verbrandingskamer vol benzine/luchtmengesel. Dus heeft het geen zin om het inspuitmoment te veranderen, het mengsel komt toch pas in de verbrandingskamer als de inlaatklep opent. En dat kan niet beinvloed worden door de ecu omdat de nokkenas het tijdstip van openen v.d klep bepaalt. Dit kan wel in bijv. de Vtec motoren van Honda. Die hebben variabele kleptiming.
945i
8th Gear member

Oké dat is duidelijk, kan je dan uitleggen waarom het later ontsteken het pingelen tegen zou gaan? Dat snap ik namelijk niet...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
DawnBlueED
5th Gear member

Het is ondertussen een stuk helderder, maar hoe vertaal ik dit nu naar V-power.......
945i
8th Gear member

Edwin@Amsterdam schreef:Het is ondertussen een stuk helderder, maar hoe vertaal ik dit nu naar V-power.......
http://translate.google.nl/ ? :wink:
DawnBlueED
5th Gear member

lol XD
Iroll
6th Gear member

Oké dat is duidelijk, kan je dan uitleggen waarom het later ontsteken het pingelen tegen zou gaan? Dat snap ik namelijk niet...
Er zijn verschillende vormen en oorzaken van detoneren/pingelen. Hier staat het allemaal duidelijk uitgelegd.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Iroll schreef:
de klopsensor stuurt een signaal naar het motormanagement en dat zal inderdaad onder de gegeven omstandigheden de optimale situatie proberen te bereiken door 'iets' te doen met het ontstekingstijdstip én het inspuitmoment
De klopsensor doet alleen iets met de ontsteking en niet met het inspuitmoment. Inspuitmoment veranderen kan alleen bij een direct ingespoten motor en dat zijn veelal diesels. Het inspuiten gebeurt boven de gesloten inlaatklep. Gaat de inlaatklep open dan zuigt de verbrandingskamer vol benzine/luchtmengsel. Dus heeft het geen zin om het inspuitmoment te veranderen, het mengsel komt toch pas in de verbrandingskamer als de inlaatklep opent. En dat kan niet beinvloed worden door de ecu omdat de nokkenas het tijdstip van openen v.d klep bepaalt. Dit kan wel in bijv. de Vtec motoren van Honda. Die hebben variabele kleptiming.
Maar Volvo heeft toch óók motoren met variabele kleptiming of ben ik nu helemaal de weg kwijt ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Iroll
6th Gear member

Maar Volvo heeft toch óók motoren met variabele kleptiming of ben ik nu helemaal de weg kwijt ?
Rob
Dat zou best kunnen, maar het systeem wordt niet gebruikt om pingelen tegen te gaan, maar om onder verschillende belastingen van de motor het optimale vermogen te leveren. Wel indirect overigens maar niet aktief zoals een pingelsensor dit doet.
945i
8th Gear member

In die link vond ik trouwens geen antwoord op mijn vraag, Iroll...
Iroll
6th Gear member

945i schreef:In die link vond ik trouwens geen antwoord op mijn vraag, Iroll...
Sorry, ik ben even de draad kwijt. Welke vraag bedoel je precies?
945i
8th Gear member

945i schreef: kan je dan uitleggen waarom het later ontsteken het pingelen tegen zou gaan? Dat snap ik namelijk niet...
Iroll
6th Gear member

0 graden is BDP, hoe vroeger hoe dichter bij BDP desteharder de explosie. Door de ontsteking later te zetten vind die plaats bij een lagere compressie doordat de zuiger lager staat.Daardoor heeft de drukgolf niet het vermogen om het nog onontbrande deel te laten ontbranden door compressie.
Tenminste, zo heb ik het in mijn hoofd zitten.
DawnBlueED
5th Gear member

Mij werd het duidelijk toen ik de ontsteking niet meer zag als iets dat op één plaats en één tijd plaats vind.

Het ontbranden van het mengsel op de ene plaats geeft een drukverhoging op de andere plaats. Valt dit samen met de maximale compressie van het BDP dan kan het mengsel plaatselijk detoneren.

Dat er tijd nodig is voor de ontbranding om zich te ontwikkelen wist ik wel, maar het zit dus nog iets ingewikkelder in elkaar.

Het is dus niet hetzelfde als zelfontbranding waar ik eerst van uit ging.

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking

Maar misschien zie ik dit ook wel weer verkeerd, we wachten af :P
EVV
5th Gear member

Iroll schreef:
Rob
Dat zou best kunnen, maar het systeem wordt niet gebruikt om pingelen tegen te gaan, maar om onder verschillende belastingen van de motor het optimale vermogen te leveren. Wel indirect overigens maar niet aktief zoals een pingelsensor dit doet.
Inderdaad, de inspuitingtijdstip is niet te gebruiken om pingelen tegen te gaan. Pingelen treed op tijdens de compressie slag, en dan zijn de in en uitlaat klep al lang dicht, anders heb je immers geen compressie. Dus later inspuiten heeft geen zin, enige wat de electronica kan doen is hopen dat door het verlaten van de echte ontstekening de boel goed komt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ik ben er uit ! :P

Terug naar het begin en weer eens aandachtig alles bestudeerd over de verschillende soorten inspuiting bij zowel benzine- als dieselmotoren.
En ............ me gerealiseerd dat ik pingelen uitsluitend associeerde met een te vroege ontsteking a.g.v. zelfontbranding veroorzaakt door bijv. koolaanslag e.d. Dat detonatie/pingelen optreedt bij de ontsteking door de bougie .............nooit meer aan gedacht ! (ja ho even, ik ga hier natuurlijk niet toegeven dat ik dat gewoon niet wist !)

Hoe dan ook, wéér een hiaat in mijn technische kennis gedicht. Op naar het volgende :lol:

Trouwens geef mij maar straalmotoren :roll: :roll:

Rob
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”