Gasfilters vervangen bi-fuel volvo's

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Alex, jou topic over de gasfilters vervangen http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9051http is een mooie handleiding geweest om mijn filters ook maar eens te vervangen. In deze topic een aanvulling op jou topic.

Als eerste moet het gas uit de leiding worden gehaald. Dit doe je door de grote zwarte stekker in de achterbak (rechts van de accu) los te halen. Deze verbinding zorgt er voor dat de klep bij de gastank wordt geopend of gesloten. Door de de stekker los te halen blijft deze klep gesloten.
Vervolgens start je de motor totdat deze op lpg springt. De motor zuigt het restant LPG uit de leidingen totdat deze afslaat.
Nu kun je de sleutel uit het contact halen en de accu polen los halen (min eerst).

Verwijder de luchtfilter box en slangen. Het beste kun je een pijp of een dopsleutel 13 gebruiken om de kunststof nagels in te drukken. Afbeelding
Afbeelding

Hierbij een overzicht van de componenten. Het droge filter kun je zo vervangen door de slangenklemmen los te draaien.
Afbeelding
Voor het natte filter moet je eerst de beugel loshalen en daarna de leiding koppelingen voorzichtig losdraaien. Afbeelding
Afbeelding
Gelijk even de ETM schoonmaken (witte stikker) Afbeelding

Vervolgens moet de dop van de afsluiter eraf. Afbeelding
Deze zat bij mij muurvast. Eerst inspuiten met kruiolie en dan een tijd laten intrekken. Vervolgens een flinke buis over de schacht van de dopsleutel schuiven en voorzichtig de dop loshalen. Afbeelding
Afbeelding
Hierbij het oude en nieuwe filter langs elkaar. AfbeeldingLet bij de montage goed op hoe het filter erin moet.Afbeelding
Vervolgens de dop aanhalen met 35Nm. Geheel weer inbouwen. Let op dat je de knelkoppelingen niet geschadigd. Een krasje kan al een gaslek veroorzaken.

Nu was het bij mij al laat in de avond (donker) en ben daardoor de volgende ochtend verder gegaan met het aansluiten van de slangen en alles weer terug gezet. Dit was achteraf niet zo handig, want de gasverdeler is na alle waarschijnlijkheid uitgedroogd, waardoor de zuiger is gaan plakken. Consequentie is dat de motor afslaat op lpg. Na lang proberen en pulserend gas geven is uiteindelijk de zuiger los geschoten en uiteindelijk reed de auto weer zoals het zou moeten zijn. Een half jaar later heb ik de verdeler toch nog onder handen genomen. Maar daarover meer in de andere topics.

Als laatste wil ik zeggen dat je goed moet luisteren, ruiken en kijken of er geen gaslekken zijn.

Veel succes met vervangen!
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gast

Leuke aanvulling. Voor mij is het logisch hoe je luchtfilterhuis moet demonteren, maar voor een ander natuurlijk niet. :P
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Klopt, alleen de klemmetje tussen de box en de zekeringendoos is lastig omdat je er zo lastig bij komt.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”