Geacht forum,
Aangezien mijn V70 D5 (2002 - +300.000 - auto) last kreeg van een moeilijke ochtendstart, heb ik wijselijk de werking van de gloeibougies laten nakijken. Inderdaad ... 5 x defect! Na verwijdering bleek dat ze zwaar vervuild waren door roetafzetting. Ik heb, wegens overmatige roetuitstoot, ook al eens de problematiek van het EGR-systeem nagelezen op het forum.
Derhalve mijn vraag: kan er een relatie bestaan tussen beide euvels? Indien zo, kan de overmatige roetuitstoot c.q. -afzetting ook eventueel de injectoren aantasten? Beperkt de EGR-reiniging zich enkel tot het voorste gedeelte van de motor, vermits de achterzijde m.i. zo goed als onbereikbaar is voor huis-, tuin- en keukenmechaniciens?
Bedankt bij voorbaat voor de reacties.
relatie EGR en gloeibougies
- liquid_force
- 6th Gear member
je hoeft je topic niet 5 keer te posten 

-
- 3rd Gear member
Aan global moderator,
Ik heb de opmerking hieromtrent reeds aan 'een' moderator gemeld. Het is mij niet bekend hoe dit komt. Na redactie van een vraag klik ik op "verstuur" en de vraag wordt meermaals
gegenereerd. Is er hulp onderweg?
Ik heb de opmerking hieromtrent reeds aan 'een' moderator gemeld. Het is mij niet bekend hoe dit komt. Na redactie van een vraag klik ik op "verstuur" en de vraag wordt meermaals
gegenereerd. Is er hulp onderweg?
- mehrzahl
- 3rd Gear member
On topic: een defect/vervuilde EGR klep kan inderdaad leiden tot overmatige roetafzetting in het inlaattraject. Of het ook op de injectore/gloeibougies neerslaat... durf ik niet te zeggen maar klinkt niet onaannemelijk.
In jouw D5 is deze klep via de software quasi dicht te zetten (bv Edraket heeft dit meen ik laten doen).
In jouw D5 is deze klep via de software quasi dicht te zetten (bv Edraket heeft dit meen ik laten doen).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
-
- 3rd Gear member
Dag forum,
Mijn startproblemen zijn van de baan! Door kennis (en motorrevisiebedrijf) het injectorenhandeltje laten nakijken (demontage van alle 'inspuiters' en testen op een Bosch-bank) en wat bleek ... injector 3 was naar de Filistijnen. Nieuw exemplaar geplaatst (€ 250) en alles werkt zoals 310.000 km geleden. Ik heb ook de indruk dat de motor rustiger draait, minder verbruikt, sneller optrekt en (veel) minder roet uitstoot. Is dit maar een gedacht of zou dit technisch ondersteunbaar kunnnen zijn?
Bedankt voor het gedeelde medeleven.
Mijn startproblemen zijn van de baan! Door kennis (en motorrevisiebedrijf) het injectorenhandeltje laten nakijken (demontage van alle 'inspuiters' en testen op een Bosch-bank) en wat bleek ... injector 3 was naar de Filistijnen. Nieuw exemplaar geplaatst (€ 250) en alles werkt zoals 310.000 km geleden. Ik heb ook de indruk dat de motor rustiger draait, minder verbruikt, sneller optrekt en (veel) minder roet uitstoot. Is dit maar een gedacht of zou dit technisch ondersteunbaar kunnnen zijn?
Bedankt voor het gedeelde medeleven.
- Thijs
- 7th Gear member
Het is zeker verklaarbaar dat alles verbeterd met een goede ipv een slechte verstuiver.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015